Pizzadeeg met biergist wint Food At Work Student Awards

25.04.2018

30 jongerenteams bedenken voedingsproducten van de toekomst

Overijse, 25 april 2018 - Fevia, de federatie van de Belgische voedingsindustrie, maakte vandaag de winnaars bekend van de Food At Work Student Awards. 30 deelnemende jongerenteams ontwikkelden hun voedingsproduct van de toekomst, vaak met het oog op meer duurzame oplossingen die bovendien goed zijn voor de gezondheid, zoals door het gebruik van algen. Een vakjury koos 3 winnaars: een pizzadeeg met lokaal biergist, een vezelrijke cracker met een aroma van spek en een gezonde frisdrank met abrikozen en algen. Met de Food At Work Techno Awards lanceerde Fevia Vlaanderen ook een nieuwe wedstrijd voor technische profielen, een knelpuntberoep in de voedingsindustrie.

Team KU Leuven - winnaar van de Food At Work Ecotrophelia Awards

De 10de editie van de innovatiewedstrijden stond in het teken van “Food At Work”, de employer brand van Fevia en sectorfonds Alimento waarmee de Belgische voedingsindustrie jongeren en werkzoekenden wil aantrekken naar de sector. “Belgische voedingsbedrijven hebben elke dag meer dan 1500 vacatures openstaan. Door leerlingen en studenten zelf een innovatief voedingsproduct te laten ontwikkelen, prikkelen we hen om later een carrière uit te bouwen in onze sector,” aldus Jan Vander Stichele, voorzitter van Fevia Vlaanderen.

Restproducten uit bier en zuivel een nieuw leven geven

In de wedstrijd voor studenten uit het hoger onderwijs, de Food At Work Ecotrophelia Awards, ging de eerste prijs naar een team van de KU Leuven. Ze wonnen de hoofdprijs voor hun product “Bizza”: een gezond pizzadeeg van eigen bodem gemaakt met bierdraf, bierwort en biergist van lokale brouwers.

Jean Eylenbosch, voorzitter van Fevia, kijkt alvast vooruit: “De Belgische voedingsindustrie promoot wereldwijd haar kwalitatieve en innovatieve producten met het promotiemerk Food.be – Small country. Great food. We zijn dan ook verheugd dat het team van KU Leuven met zo’n innovatief en duurzaam product ons land in oktober zal vertegenwoordigen op de Europese Ecotrophelia Awards op SIAL in Parijs, de grootste voedingsbeurs van Europa”.

De tweede prijs in de Food At Work Ecotrophelia Awards ging naar een team van HE Charlemagne Isla Huy voor “BeLight”, een vetarm bevroren dessert op basis van wei, een bijproduct van de zuivelproductie. BeLight bestaat in drie smaken en kleuren en bevat minstens 50% echt fruit.

Team van HE Charlemagne Isla Huy - 2de plaats van de Food At Work Ecotrophelia Awards

Een nieuwe kijk op vleesproducten

In de Food At Work Awards Vlaanderen, voor leerlingen uit het Nederlandstalig secundair onderwijs, wonnen twee teams van Ter Groene Poorte, elk met een product dat vlees op een vernieuwende manier gebruikt. De hoofdprijs gaat naar “Fibercracker with bacon”, een hartig en vezelrijk koekje met een zacht aroma van spek. Voor dit aperitiefkoekje maakt het team van de opleiding Voedingstechnieken gebruik van restvezels uit de fruitsapindustrie en van snijdingen van spek.

Team van Ter Groene Poorte - winnaar van de Food At Work Awards Vlaanderen

De tweede prijs in de Food At Work Awards Vlaanderen gaat naar een team uit de Slagerijschool Ter Groene Poorte die met “Chick’n Chill” een allergenenvrije kippenschnitzel voorstellen. Als basis voor Chick’n chill gebruikt het team mager kippenvlees waaraan ze een mix van verschillende groenten (broccoli, spinazie, groene kool, courgette en wakame zeewier) en extra erwteneiwitten toevoegen.

Team van Ter Groene Poorte - 2de plaats van de Food At Work Awards Vlaanderen

De opkomst van zeewier en algen

De eerste prijs in de Food At Work Awards Wallonie, voor leerlingen van het Franstalig middelbaar onderwijs, gaat dit jaar naar een team uit het Athénée Royal Agri St. Georges. Met “Abricotam” maakten zij een frisdrank op basis van gerecupereerd siroop uit abrikozenconserven in combinatie met een extract van exotische vruchten. Abricotam bevestigt eveneens dat ook jongeren veel potentieel zien in het gebruik van algen en zeewieren: het bevat lithothamne, een kalkwier met een hoog gehalte aan calcium.

Team van Athénée Royal Agri St. Georges - Winnaar van de Food At Work Awards Wallonie

Met hun “Flower Burger” won een team van de Ecole Secondaire Clairval de tweede prijs. Hun vegetarische burger op basis van lokale kazen en granen heeft een originele smaak en bevat weinig gluten.

Team van Ecole Secondaire Clairval - 2de plaats van de Food At Work Awards Wallonie

Food At Work Techno Awards: focus op technische profielen

De sector lanceerde dit jaar ook een nieuwe, vierde wedstrijd: de Food At Work Techno Awards voor leerlingen uit het technisch onderwijs en beroepsonderwijs, waarbij leerlingen uit het 6de  of 7de jaar TSO of BSO aan de slag gingen bij een voedingsbedrijf rond een technische uitdaging. De eerste editie werd gewonnen door een team van de Vrije Technische Scholen te Sint-Niklaas die voor Lily’s Cakes een mobiele deegdoseringsmachine ontwikkelden die de productie van wafels 30% sneller laat lopen. De tweede prijs ging naar een team van het Emmaüsinstituut uit Aalter die een automatische vernevelingsinstallatie ontwierpen voor FrieslandCampina.

“Door de toenemende automatisering in onze sector zoeken we vooral technisch geschoolde medewerkers, zoals technisch operatoren, electromechaniekers of storingstechniekers. Met de Food At Work Techno Awards dagen we leerlingen uit om in onze bedrijven een technische uitdaging aan te gaan. Zo ervaren ze vanop de eerste rij welke opportuniteiten onze sector hen kan bieden: stabiel werk in een innovatieve sector,” aldus Jan Vander Stichele.