5 tips voor internationaal ondernemen in tijden van corona

19.05.2020

De COVID-19 pandemie heeft een zware impact op de internationale activiteiten van onze voedingsbedrijven. Grenzen werden plots gesloten, er kan niet verkocht worden aan buitenlandse partners in de foodservice en horeca, er is geen travel retail, beurzen werden geannuleerd, zakenreizen geschrapt,… Onze bedrijven verwachten pas een voorzichtig herstel van hun internationale activiteiten vanaf september. Echter, een volledig herstel zal zeker 18 maanden nodig hebben, en hiervoor is een vaccin tegen COVID-19 een must en mag er vooral geen tweede lockdown komen. Maar onze leden blijven ondertussen niet bij de pakken zitten! Hun advies? Never waste a good crisis! Ze gebruiken de vrijgekomen tijd om hun exportstrategie en hun digitale skills bij te schaven en om aan prospectie te doen. Vijf tips van onze leden: hoe maak je van de nood een deugd?

Wat zijn op dit moment de grootste uitdagingen?

Dat wilden we van onze leden horen, zodat we onze dienstverlening op hun noden kunnen afstemmen. We namen een online enquête af rond internationaal ondernemen en transport en organiseerden twee online brainstorms.

De uitdagingen stellen zich vooral op het B2B-niveau

Er kan niet verkocht worden omdat de cliënten niet in business zijn, foodservice staat op een laag pitje, de horeca is gesloten, er is geen vluchtverkeer dus geen verkoop aan luchtvaartmaatschappijen of duty free verkoop, geen travel retail, … Door het gebrek aan inkomsten zijn de bedrijven in survival mode: de focus ligt op wat nu geld in het laatje brengt en wat nodig is om operationeel te blijven. Herstellingen en investeringen staan on hold.

De uitdagingen liggen in mindere mate op het logistieke niveau

Er is geen fundamentele verstoring van de supply chains. Enkel verpakkingsmateriaal is soms moeilijk te verkrijgen. Het wegtransport over de grenzen loopt redelijk goed, na wat problemen de eerste weken. Wel is er is een tekort aan (reefer)containers, doordat de transportlussen onderbroken zijn en containers vast zitten in Azië. Eens daar de handel weer op gang komt, komen de containers terug onze kant op. Ondertussen zijn de prijzen echter al maal 3 of 4 de normale prijs, en dat kan de komende weken verder oplopen.

De volledige versie van het artikel met 5 tips van onze leden is enkel beschikbaar voor Fevia-leden.
Lid worden? Klik hier
Bent u al lid? Meld u hier aan en lees verder