Belgische voeding scoort steeds beter op internationale voedingsbeurzen

Nicole Verstraeten
25.10.2017

Export wordt steeds belangrijker voor de Belgische voedingsbedrijven. De grote internationale voedingsbeurzen zijn dan ook een mooie opportuniteit om de kwaliteit, diversiteit en innovatie van Belgische voeding en dranken in de kijker te zetten. Anuga 2017, de grootste voedingsbeurs van Europa, was met een recordaantal bedrijven, waaronder liefst 200 Belgische voedingsbedrijven, een topeditie. Samen met de exportagentschappen gaf Food.be de Belgische bedrijven extra zichtbaarheid bij internationale bezoekers.

Anuga is de belangrijkste professionele beurs voor voeding en dranken in Europa. De 34e editie van de beurs sloot af met een nieuw record: 7,400 bedrijven uit 107 landen toonden zich tussen 7 en 11 oktober van hun beste kant. De beurs werd door zo’n 165.000 bezoekers van over de hele wereld bezocht. Traditioneel ligt het aantal bezoekers uit Europa zeer hoog, met dit jaar vooral een stijging van het bezoekersaantal uit Italië, Spanje, Frankrijk en Nederland. Van buiten Europa ontving de beurs veel bezoekers uit de VS, Canada, China, Japan, en natuurlijk India als partnerland in 2017. De beurs kan ook op groeiende interesse rekenen uit Latijns-Amerika, het Midden-Oosten en Noord-Afrika.

Food.be brochure leidt bezoekers naar Belgische stands

Met maar liefst 200 Belgische standhouders was ook de Belgische voedingsindustrie sterk vertegenwoordigd. Met de hulp van de regionale exportagentschappen bracht FEVIA hen allemaal samen in de brochure ‘Belgian food companies at ANUGA 2017. Deze brochure werd verspreid aan de verschillende infostanden van Flanders Investment & Trade (FIT) en l’Agence wallonne à l’Exportation et aux Investissements étrangers (AWEX) en gaf de Belgische bedrijven op de beurs extra visibiliteit.

Retailexperts maken Belgische bedrijven wegwijs in exportlanden

FEVIA Vlaanderen organiseerde 1-op-1 sessies met retailexperten van Green Seed Group uit 10 belangrijke exportmarkten. “Met strategisch advies en praktische tips op zak kunnen bedrijven hun exportstrategieën verder aanscherpen”, aldus Nadia Lapage, Secretaris-Generaal van FEVIA Vlaanderen. De sessies werden sterk gesmaakt door de deelnemers. Patrick Hautphenne, CEO van La Confiance, was een van de deelnemers: “Dankzij deze meetings kan ik doelgericht en met voldoende kennis nieuwe markten gaan verkennen. De meetings waren inhoudelijk sterk en bovendien vlekkeloos georganiseerd.”

Samen sterker op internationale voedingsbeurzen

Export wordt steeds belangrijker voor de Belgische voedingsbedrijven. Al de helft van de omzet wordt gegenereerd uit export, die jaarlijks met 5% blijft groeien. De verre afzetmarkten vertonen het grootste groeipotentieel. Vooral de export naar de VS en China groeide spectaculair, met respectievelijk een verdubbeling en verdriedubbeling op vier jaar tijd. Japan, Saoedi-Arabië en Canada vervolledigen de top vijf van overzeese exportbestemmingen. Toch mogen we niet vergeten dat onze buurlanden de belangrijkste exportbestemmingen blijven. 65% van de Belgische voeding en dranken worden naar Nederland, Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koningrijk geëxporteerd.

“Voedingsbeurzen binnen en buiten Europa zijn voor onze bedrijven een belangrijke manier om nieuwe klanten aan te trekken of om hun bestaande zakenrelaties te onderhouden”, benadrukt Jeroen De Vuyst van FIT. “Daarom blijven de regionale exportagentschappen  inzetten op internationale topbeurzen als SIAL, Anuga, Foodex in Tokio en Gulfood Dubai. Maar ook beurzen als Alimentaria in Barcelona, BioFach in Nürnberg en Food & Hotel Asia in Singapore zijn belangrijk.”

“Uiteraard zijn ook private label beurs PLMA in Amsterdam en zoetwarenbeurs ISM vaste waarden in onze actieprogramma’s”, vult Arlette Tanasijevitch van AWEX aan. “Elk jaar evalueren we onze beursdeelnames op basis van de feedback van de standhouders, om zo maximaal tegemoet te komen aan de behoeften van de dranken- en voedingsproducenten.”

Hier kan u nagaan op welke beurzen FIT en AWEX in 2018 aanwezig zullen zijn. Food.be zal er alvast voor zorgen dat de bezoekers van SIAL 2018 niet naast de Belgische standhouders kunnen kijken!

Bekijk de fotogalerij van FEVIA op Anuga 2017: klik hier