Belgische voedingskmo’s winnen Europese Foodies Awards

06.10.2021

Liefst 99% van de Europese voedingsindustrie bestaat uit kleine en middelgrote voedingsbedrijven… en samen hebben zij een grote impact! Ze maken niet alleen lekkere voeding en dranken maar creëren ook jobs en zijn de ruggengraat van de Europese economie. Met “The Foodies” zet FoodDrinkEurope dit jaar Europese kmo-voedingsbedrijven in de kijker die hun milieu-impact wisten te verlagen of consumenten helpen om gezonder te leven. En wat zijn we fier dat twee Belgische voedingsbedrijven, Brasserie Leopold 7 en Colac, met de hoofdprijzen aan de haal gingen!

Sauzenproducent Colac zet in op waterhergebruik

Colac produceert ingrediënten voor ijsjes, fruitbereidingen en dessertsausjes vanuit Beerse, in het hart van de Kempen. In hun nieuwe productiesite blinken ze niet alleen uit in lekkere smaken, maar springen ze ook slim om met water. Het familiebedrijf vangt er regenwater op van hun daken, verzamelt dat in een “zwembad” onder de fabriek en zuivert dat water om het vervolgens in te zetten in de productie. Dankzij die inspanning schopte Colac het tot winnaar van The Foodies, binnen de categorie ‘Greener Planet Award’.

Zaakvoerder Geert Vermeersch is uiteraard heel blij met de overwinning, maar kijkt al verder: “In essentie draait het niet om het winnen van een Greener Planet Award. Het gaat erom dat je als bedrijf de planeet groener maakt. Als kleine onderneming blijven we op een eenvoudige manier ook werken aan een milieuvriendelijke productie. Zo streven we naar zero food waste, sorteren we onze afvalstromen en investeren we in een energiezuinige productie”.

Leopold 7 lanceert een non-alcoholisch bier met minder suiker

Consumenten kiezen vandaag bewuster voor producten die passen binnen een evenwichtigere en bewustere levensstijl. Dat verklaart waarom alcoholvrije en –arme bieren in de lift zitten. Brasserie Leopold 7 speelt in op die trend met een evenwichtig drankenaanbod en ontwikkelde bijvoorbeeld ‘The Leopold 7 Road Trip’. Voor dat innovatie zuurbier liet Leopold 7 zich inspireren door het kombucha proces om een bier te maken met minder suikers en amper 0,3% alcohol, maar dat tegelijk rijk is aan polyfenolen en microflora.

Nicolas Declercq, in 2019 nog uitgeroepen tot “CSR Professional of the Year: “Met het winnen van de “Healthier Living Award” zijn we enorm fier om de Belgische voedingsindustrie te mogen vertegenwoordigen. Het productieproces achter het bier is een rasechte innovatie. Road Trip wordt gemaakt via een hoogstaand en natuurlijk fermentatieproces. Er komt geen distillatie of verkorte fermentatie aan te pas. Het is een kwalitatief en gezond product dat je proeft in haar originaliteit en intensiteit. Om met passie van te genieten".

Ontdek binnenkort de duurzaamheidsroadmap van de sector 

Naast Colac en Leopold 7, investeren ook heel wat andere Belgische voedingsbedrijven dagelijks in duurzame oplossingen. Hun verhalen ontdek je bijvoorbeeld in onze reeks food.be snacks. Maar we willen de komende jaren als Belgische voedingsindustrie nog verder gaan en zijn vastbesloten om bij te dragen aan een duurzaam voedingssysteem. We gingen daarom luisteren bij consumenten en stakeholders naar hun verwachtingen voor onze sector. 

Die dialoog vormt de basis voor de gloednieuwe duurzaamheidsroadmap van de Belgische voedingsindustrie, die we binnenkort lanceren tijdens de Fevia Jaarvergadering. Kruis dus 29 november alvast in jouw agenda, want dan nodigen we je uit om aan te schuiven aan De Tafel van Morgen. Je ontdekt er tijdens een online show onze gloednieuwe roadmap, vol ambities, doelstellingen en acties richting 2025 en verder.

Wil ook jij tonen hoe jouw bedrijf bijdraagt aan onze duurzaamheidsstrategie? 
Stuur ons dan jouw input voor een gratis food.be snacks!