Coca-Cola en Natuurpunt strijden al 10 jaar samen tegen waterstress via natuurherstel - ©Olivier Ceulemans
16.10.2025 Food.be Snack

Coca-Cola en Natuurpunt strijden al 10 jaar samen tegen waterstress via natuurherstel

Water is onmisbaar voor onze voeding én onze natuur. Belgische voedingsbedrijven zetten daarom volop in op circulair watergebruik: water slimmer gebruiken, hergebruiken en teruggeven aan de natuur. Zo werkt Coca-Cola al tien jaar samen met Natuurpunt aan natuur- en waterherstel. “We kunnen de uitdagingen rond water alleen samen aanpakken. Elk bedrijf, groot of klein, kan hier een rol in spelen,” zegt Nicholas Courant, Director Public Affairs, Communication & Sustainability bij Coca-Cola.

Coca-Cola en Natuurpunt strijden al 10 jaar samen tegen waterstress via natuurherstel ©Olivier Ceulemans.jpg

©Olivier Ceulemans

Waterstress in België

Volgens het World Resources Institute ervaren 25 landen wereldwijd extreme waterstress: ze gebruiken geregeld bijna hun volledige watervoorraad. België staat in die lijst op de 18de plaats, vlak boven Griekenland, Tunesië en Namibië.

Het probleem? Regenwater stroomt vaak rechtstreeks naar de zee, zonder de kans om in de bodem te sijpelen en het grondwaterpeil aan te vullen. Net daarom is het zo belangrijk om onze lokale watersystemen te versterken. Voor Coca-Cola is water kostbaar en telt elke druppel als onderdeel van slim waterbeheer in België

Van strategie naar lokale impact

Coca-Cola streeft er wereldwijd naar om méér water terug te geven aan natuur en gemeenschap dan het in haar dranken gebruikt. In Vlaanderen gebeurt dat via natuurherstelprojecten met Natuurpunt, zoals in de Kalmthoutse Heide, de Vallei van de Zwarte Beek en het Turnhouts Vennengebied.

Zo kreeg het historische Modderven na 150 jaar nieuw leven, met steun van The Coca-Cola Foundation. De natuur herwon er haar sponsfunctie: regenwater wordt vastgehouden, grondwater aangevuld en overstromingen beperkt.

Samen leren en inspireren

De samenwerking tussen Coca-Cola en Natuurpunt gaat verder dan financiering. Beide partners bouwen expertise op rond waterbeheer en impactmeting, en stemmen projecten af op zowel de natuurdoelstellingen van Natuurpunt als de operationele noden van Coca-Cola.

Zo werden bij de bottelarij in Wilrijk een waterbuffer en openbare groenzone gecreëerd: een verrijking voor de lokale biodiversiteit.

Op een inspiratie-event in juni 2025 deelden Coca-Cola en Natuurpunt hun ervaringen met bedrijven, ngo’s en onderzoekers. Met bijdragen van experts van onder meer Voka, Bond Beter Leefmilieu, VITO, UGent en Fevia stond samenwerking centraal. 

“De uitdagingen rond water zijn te groot om alleen aan te pakken. Samenwerking vanuit wederzijds vertrouwen is de sleutel – en elk bedrijf, groot of klein, kan hieraan bijdragen. Ik hoop dat we tientallen andere bedrijven kunnen inspireren, met respect voor de mogelijkheden en doelstellingen van elke organisatie. We hebben een brede coalitie nodig om België uit de waterstress te halen,” aldus Nicholas Courant van Coca-Cola.

Belgische voedingsbedrijven werken dagelijks aan een duurzaam waterbeheer. 
Naar alle initiatieven