De neus van Spadel wijst in de groene richting

06.07.2021

Tien jaar geleden startte Spadel met een duurzaamheidsstrategie, die een aantal Europese primeurs opbracht voor de waterproducent. Zo werden in 2020 alle merken van de groep 100% klimaatneutraal. Daarnaast behaalde Spa Monopole de allerhoogste erkenning voor duurzaam waterbeheer van de Alliance for Water Stewardship. Maar daar eindigt het niet, integendeel. Spadel streeft naar de hoogste standaarden inzake duurzaam ondernemen.

Source of change

Source of Change

Je kent Spadel van de natuurlijke mineraalwatermerken BRU en Spa. Onlangs deed ze haar nieuwe duurzaamheidsaanpak ‘Source of Change’ uit te doeken. Hiermee focust ze zich op 4 pijlers: groen, puur, lokaal en samen. De overkoepelende ambitie is daarbij om als eerste Belgische drankenproducent een B Corp te worden, een onderneming met positieve impact. B Corps zijn wereldwijd bedrijven die via hun activiteiten een positieve bijdrage willen leveren aan de milieu- en sociale uitdagingen. Ze streven daarbij de hoogste standaarden na inzake duurzaam ondernemen.

“Als Belgische marktleider in natuurlijk mineraalwater en pionier op het vlak van duurzame ontwikkeling in Europa, moet Spadel voortdurend innoveren om haar ecologische voetafdruk snel tot nul te herleiden”, zegt Marc du Bois, CEO van Spadel.

“Ons familiebedrijf richt zich op een lokale economie door de voorkeur te geven aan regionale en vooral duurzame productie. Dat gebeurt via zeer concrete projecten, zoals de bescherming en het herstel van het waterrijke gebied in de Venen, de installatie van zonnepanelen op de daken van Spa Monopole of het Lean & Green-project voor een groenere logistiek en distributie. Ook het gebruik van steeds duurzamere verpakkingen maakt er deel van uit, zoals de 100% rPET plastic flessen die nu door BRU op de markt worden gebracht.”

Marc du Bois - CEO Spadel

Van duurzame verpakkingen tot lokale verankering

De pijler ‘Groen’ focust op de transitie naar een koolstofvrije productie, circulaire verpakkingen en het herstel van de natuur. Één van de doelstellingen is om tegen 2025 geleidelijk te evolueren naar 100% rPET verpakkingen voor al haar merken. Hiermee loopt Spadel voor op de Europese doelstelling, die stelt dat flessen tegen 2025 minstens 25% gerecycleerd plastic moet bevatten en tegen 2030 minstens 30%. De pijler ‘Groen’ focust op de transitie naar een koolstofvrije productie, circulaire verpakkingen en het herstel van de natuur. Één van de doelstellingen is om tegen 2025 geleidelijk te evolueren naar 100% rPET verpakkingen voor al haar merken. Hiermee loopt Spadel voor op de Europese doelstelling, die stelt dat flessen tegen 2025 minstens 25% gerecycleerd plastic moet bevatten en tegen 2030 minstens 30%.

In mei gaf BRU het startschot en schakelt ze als eerste merk van de groep over op de 100% gerecycleerde en 100% recycleerbare plastic fles, ook wel rPET genoemd. Na BRU schakelen de flessen Spa Touch vanaf september ook over op 100% gerecycleerd plastic. Sinds oktober 2020 is BRU ook een van de eerste wateren in België dat zich koolstofneutraal mag noemen.

Lees meer over engagementen van de Belgische voedingsindustrie voor duurzame verpakkingen

De pijlers ‘Lokaal’ en ‘’Samen’ werken rond het behouden en versterken van Spadel’s lokale verankering en impact. “We zijn bijzonder trots dat recent elk van onze sites de ‘Great Place to Work’ erkenning behaalde. Ook verwachten we veel van onze verbintenis om 5% van onze netto winst in de lokale samenwerkingen te investeren”, licht Ann Vandenhende toe, CSR Manager van Spadel.

Heeft jouw voedingsbedrijf ook iets te delen?
Ontdek wat onze 4 nieuwe content formats voor jou kunnen betekenen