De stem van de voedingsindustrie: van voedingsprijzen naar digitaal statiegeld

29.05.2023

Wat eten we morgen? Vanuit deze vraag wil de voedingssector de komende jaren het voortouw nemen om met consumenten, ketenpartners en andere stakeholders samen te werken aan een duurzaam voedingssysteem. Fevia deelde deze maand een aantal belangrijke boodschappen in de media. 

Fevia legt uit waarom de voedingsprijzen zo hoog blijven

De voedingsprijzen blijven hoog, en dat leidt tot meer grensaankopen. Onze economiste Carole Dembour werpt licht op beide fenomenen.

Sudinfo | Des produits belges moins chers en France: «Les autorités ont ajouté des petites couches, l’une après l’autre, à ce millefeuille de taxes belges » 
L'Avenir | CONSOMMATION - Attendez-vous à payer l’huile d’olive à prix d’or - Une baisse de production de 800 000 tonnes
Le Soir | Dominique Michel : « Les restructurations ne sont pas terminées »
La Libre | Achats transfrontaliers : les prix sont en moyenne 30% moins élevés en France
Sudinfo | «La France est moins chère que la Belgique sur toute la ligne»: le triste constat de Gondola en comparant les prix de nos supermarchés
De Tijd | Winkelkar met A-merken goedkoper in Duitse en Franse tegenhanger van Colruyt
La Dernière Heure | Il n'y a vraiment pas photo : les courses jusqu'à 44% moins chères en France qu'en Belgique!
Het Belang van Limburg | Hoe zinvol is het om in het buitenland te gaan winkelen? “Frankrijk is over de hele lijn goedkoper”
Le Soir | Les prix plus élevés en Belgique: certains produits jusqu’à 44% moins cher en France 
L'Echo | Faire ses courses à l’étranger n’est pas toujours moins cher
L'Avenir | Supermarchés : la France et l’Allemagne, moins chers que la Belgique… mais pas pour ces produits
Le Soir | L’huile d’olive, toujours plus demandée, subit de plein fouet la sécheresse

Fevia lanceert de proefprojecten rond digitaal statiegeld samen met Comeos & Fost Plus

De Belgische voedingsindustrie deelt de ambitie van de gewesten om meer drankverpakkingen in te zamelen en zo ook zwerfvuil te verminderen. We willen dat doen met een slim systeem dat gemakkelijk is voor iedereen, zowel thuis als onderweg, en dat verder bouwt op de succesvolle sorteergewoontes van Belgische consumenten via de blauwe zak.

Gazet van Antwerpen | Proefprojecten rond digitaal statiegeld gaan van start

Fevia pleit voor eerlijke handelspraktijken als basis voor een duurzaam voedingssysteem

De werkwijze van bepaalde grote retailers ontwricht de Belgische markt compleet en werkt de “rat race to the bottom” verder in de hand. Niemand wint bij deze moordende strijd: noch de supermarkten zelf, noch de voedingsbedrijven, noch de consumenten. Daarom pleit onze CEO Bart Buysse voor meer evenwicht in de ketenrelaties via een betere wettelijke bescherming tegen de oneerlijke handelspraktijken die in deze reeks naar voor komen

Knack | 'Albert Heijn verkoopt producten met verlies via achterpoortjes'
HLN | EXCLUSIEF. De supermarktoorlog. Zo hard gaat het er achter de schermen aan toe: geen druppel water, personeel dat uitgekafferd wordt en persoonlijke aanvallen
HLN | EXCLUSIEF De supermarktoorlog grijpt Nederland de macht expert waarschuwt voor lot van Belgische supermarkten

7sur7 | La guerre des supermarchés est déclarée: pourquoi la Belgique est-elle menacée?

Fevia neemt het op voor ons bier, frieten en pralines

Federaal premier Alexander De Croo (Open Vld) lanceert een imagocampagne voor België. Bier en pralines heten clichés te zijn, België moet vooral de focus leggen op innovatie en technologie. Fevia is verwonderd dat voeding en drank niet in de campagne zitten en wil daarover in gesprek gaan met de premier. 

Trends | ‘Moeten we beschaamd zijn voor bier, frieten en pralines?’