Deze week in de media

Nicole Verstraeten
13.02.2018

Wekelijks vatten we voor u samen hoe de stem van de Belgische voedingsindustrie in de media aan bod kwam. Ontdek hieronder de meest markante quotes.

Print media*

Le Soir | Pour un rapport sain avec le goût sucré | maandag 12 februari

Consumentenorganisatie Test-Aankoop uitte haar ongenoegen over het gebruik van de voedingsclaim "zonder toegevoegde suikers", en anderzijds over de recente prijsstijging van gesuikerde frisdranken. De invoering van de prijsstijging zou enkel dienen voor het spijzen van de staatskas, een boodschap waar ook Fevia sinds jaar en dag zich volledig achter schaart. De strijd tegen overgewicht en obesitas vergt een samenwerking tussen alle actoren. Zo engageert de voedingsindustrie zich met het Convenant Evenwichtige Voeding om een daling van de calorie-inname van 5%. Bovendien erkent de consument dat hij de etiket beter wil begrijpen. Laten we daarom meer inzetten op kennis en voeding in ons onderwijs.

De Standaard | UGent investeert miljoenen | vrijdag 9 februari

UGent lanceert in samenwerking met innovatiepool Flanders' FOOD en Fevia Vlaanderen VEG-i-TEC: een universitair onderzoeks- en expertisecentrum rond de verwerking van groenten en aardappelen en energie- en watermanagement in de agro-voedingsindustrie.

Online media

Factory of the Future Awards

Le Vif | Ronnie Leten : " Heureux, mais pas repus. " | maandag 12 februari

Trends | Vlaanderen telt vier nieuwe Fabrieken van de Toekomst | dinsdag 6 februari

Landbouwleven | Voedingsindustrie haalt voor derde jaar op rij Factory of the Future Awards binnen | woensdag 7 februari

Vilt | 2 voedingsbedrijven gelauwerd als Factory of the Future | woensdag 7 februari

Food Process | Twee nieuwe Food Factories of the Future | donderdag 8 februari

Op de Factory of the Future Awards sleepte de Vlaamse voedingsindustrie maar liefst twee van de vier laureaten in de wacht. Fevia-leden Dekeyzer-Ossaer en Lantmännen Unibake werden bekroond tot Fabriek van de Toekomst, dat zijn fabrieken die volop investeren op digitalisering, automatisatie en hun medewerkers. Jan Vander Stichele, voorzitter van Flanders’ FOOD en Fevia Vlaanderen: “De competenties die bedrijven in het Industrie 4.0 verhaal zullen nodig hebben veranderen wel, maar future proof bedrijven spelen hier net op in door hun medewerkers actief te betrekken en op te leiden". Voor Fevia Vlaanderen bevestigt die erkenning dat onze voedingsbedrijven nu reeds een voortrekkersrol kunnen spelen met innovatieve fabrieken.

*Wegens auteursrechten is het Fevia niet toegestaan om artikels te delen.