Expo 2020 Dubai is a wrap

05.04.2022

182 dagen lang pakte ons land tijdens de Wereldtentoonstelling in Dubai uit met haar grootste troeven. Uiteraard kon onze heerlijke voeding en dranken niet ontbreken in het Belgisch paviljoen, en dat onder de vlag van ons promotiemerk “Food.be – Small country. Great food.”. Bovendien is de uitvoer van Belgische voeding naar de Golfregio in opmars: de Wereldexpo was dus een goede testmarkt voor de aanwezige voedingsbedrijven. Een terugblik op de opportuniteiten die Expo Dubai met zich meebracht.

Golfregio toont veel potentieel

De Verenigde Arabische Emiraten en de andere landen van de Gulf Cooperation Council (Bahrein, Koeweit, Oman, Qatar en Saudi-Arabië) vormen een aantrekkelijke markt voor Belgische voedingsproducenten. Van 2015 tot 2020 nam de export naar de Golfregio toe met 57%.  De Wereldtentoonstelling was voor voedingsbedrijven dus een goede testmarkt om de interesse in hun producten eens af te toetsen.

Tijdens de Wereldexpo ging Gulfood door, de grootste voedingsbeurs van de Golfregio. Meer dan 40 Belgische voedingsbedrijven waren aanwezig om te netwerken en hun nieuwste innovaties te tonen. “De beurs was een succes”, vertelt Tine Vandervelden, International Business Manager bij Fevia. “Zowel de standhouders als de bezoekers waren duidelijk heel enthousiast om terug fysisch aanwezig te kunnen zijn op een beurs, na de vele annulaties tijdens de corona-pandemie.”

 

Fevia, VLAM en de Vlaamse en Waalse exportagentschappen FIT en AWEX klonken samen met de Belgische standhouders op een succesvolle beurs tijdens een netwerkreceptie op het Belgische Paviljoen. 

Alle exportcijfers van de Golfregio vind je hier

 

Belgische voeding werd bekend tot in Mars

De Belgische voedingsindustrie is een exportkampioen, maar past dat wel binnen een duurzaam voedingssysteem? Daarover organiseerde Fevia Vlaanderen samen met FIT in het Belgische paviljoen een event dat de aandacht trok van een internationaal publiek. 2 Belgische bedrijven toonden hoe ze via innovatie en samen met partners morgen met minder grondstoffen voeding kunnen produceren. En daarvoor gaan ze heel ver… all the way to Mars!

“De 2 cases tonen hoe innovatie de sleutel is naar duurzaam exporteren”, licht Nadia Lapage toe, secretaris-generaal van Fevia Vlaanderen. De verhalen van Puratos en Bosaq hadden een opvallende gelijkenis: onderzoek in extreme en ruige omstandigheden zorgt voor kennis en technologie waarmee we in de normale productie efficiënter kunnen werken en bijvoorbeeld voeding produceren met heel wat minder waterverbruik.

Het Belgisch paviljoen als uithangbord

Met maar liefst 20 miljoen bezoekers van over heel de wereld, was het Belgisch paviljoen dé plek bij uitstek om uit te pakken met onze fantastische Belgische producten. Het food.be team vroeg aan bezoekers wat hun favoriete Belgische voeding was: small country, great food!

Het paviljoen bestond uit een restaurant, rooftopbar, friet- en wafelkraam, en een chocolade- en souvenirwinkel. De aanwezige leden waren heel blij met de visibiliteit. The Belgian Chocolate Group was één van de aanwezige leden in de Chocolate Shop. CEO Marc Pauwel legt uit waarom de Golfregio zo’n belangrijke markt is voor hen en vertelt dat de suikervrije chocolade daar goed in trek is.