Gespot op Anuga: 5 veelbelovende trends voor de voeding van morgen

16.10.2023

Anuga 2023 zit erop! De voedingsbeurs in Keulen was weer hét evenement van het jaar voor onze leden. Maar liefst 192 Belgische voedingsbedrijven praatten er met bestaande en potentieel nieuwe klanten over hun divers aanbod en hun laatste innovaties. En wat blijkt? Onze heerlijke, kwalitatieve Belgische voeding en dranken vielen duidelijk in de smaak bij de bezoekers. Wunderbar!

Elk jaar wisselen de twee belangrijkste Europese  voedingsbeurzen elkaar af: SIAL in Parijs en Anuga in Keulen. De vorige editie van Anuga dateert dus van 2021 en was door de genomen coronamaatregelen slechts een lightversie. Dit jaar kozen alle foodies weer voor meer: meer exposanten, meer bezoekers en vooral  meer proevertjes. Kortom, Anuga 2023 kon opnieuw op een smakelijke opkomst met een mooie internationale mix rekenen. Opmerkelijk waren de vele bezoekers uit Azië, met Japan op kop, en de Verenigde Arabische Emiraten.

Kijk hoe onze leden de beurs extra pit gaven:

Zo’n internationale voedingsbeurs is het uitgelezen moment om nieuwe trends te spotten. Wij schakelden onze zintuigen in en lieten ons leiden door geuren, smaken en texturen. Daarnaast legden we onze ogen en oren te luister bij de aanwezige voedingsbedrijven. Het resultaat? 5 veelbelovende trends voor de voeding van morgen.

Lees ook: deze trends spotten we in 2022, herken jij ze allemaal?

Prijs-kwaliteit: dé grootste balansoefening voor voedingsbedrijven

Laten we beginnen met de belangrijkste uitdaging voor onze bedrijven: het evenwicht tussen prijs en kwaliteit bewaken. De hogere grondstoffen-, energie- en verpakkingsprijzen wegen nog steeds door. Het goede nieuws is dat er, na een periode van pure focus op de prijs, wel opnieuw ruimte is over innovatie. Toch voelen veel bedrijven de druk van verminderde koopkracht op de internationale markten. Hun producten mogen niet duurder worden, maar kwaliteit blijft een vereiste. Voor onze voedingsbedrijven wordt het dus een uitdaging om dezelfde hoge kwaliteit te blijven bieden aan gelijke of zelfs aan lagere prijzen.

Puur natuur

Terwijl consumenten blijven genieten van traditionele kwaliteitsproducten, neemt de vraag naar plantaardige en biologische voeding toe. De consument wil minder suiker en andere toevoegingen in zijn voeding, en geeft de voorkeur aan pure smaken. Bewuste en gezondere voedingskeuzes treden met andere woorden naar de voorgrond, en brengen traditionele en natuurlijke voedselproductie in de mode. Bovendien gaan steeds meer consumenten op zoek naar producten met een “clean label”, m.a.w. waarbij de ingrediëntenlijst zo kort mogelijk is en zo weinig mogelijk E-nummers bevat.

Let's get functional

Anderzijds was er op Anuga  veel interesse in kwalitatieve, Belgische producten in convenience vorm. Voeding moet ook vaak gewoon lekker én gemakkelijk zijn. Kant-en-klare maaltijden sluiten naadloos aan bij een drukke levensstijl. Traditionele gerechten worden vervangen door ready-to-eat, ready-to-cook en on-the-go producten. Tegelijkertijd zoekt de consument naar functionele voeding op maat, zoals voeding met gezondheidsvoordelen, dieetvriendelijke opties en voeding zonder suiker of gluten. Functionaliteit slaat niet alleen op traditionele maaltijden: healthy snacking is een blijvertje. Evenwichtigere tussendoortjes voor on-the-go zijn een meerwaarde voor de drukbezette consument.

Voeding met een hoge nutritionele kwaliteit 

De vraag naar voeding met een hoge nutritionele kwaliteit blijft groeien, want consumenten zijn bewuster bezig met het voeden van hun lichaam. Naast de ietwat exotischere ingrediënten, zijn de ‘ancient grains’ momenteel aan een opmars bezig. Ingrediënten als quinoa, teff, amarant, gierst en zelfs leliezaden wekken nieuwsgierigheid op omwille van hun gezondheidsvoordelen. Benieuwd naar hoe ze in de toekomst ingezet kunnen worden in ons alledaagse voedingspatroon!

Kant-en-klare apero’s

Ook alcoholvrije dranken winnen aan terrein. De consument wisselt alcoholische consumpties vaker af met een non-alcoholische variant en is bewuster bezig met ‘drinken met mate’. Ook hier is functionaliteit een pluspunt: kant-en-klare cocktails en mocktails worden steeds populairder.   

Kortom, de consument is duidelijk bezig met evenwichtige en functionele voeding. Benieuwd naar welke trends Anuga zelf ontdekte? Je ontdekt ze hier.

Food.be wees de bezoekers de weg naar de Belgische exposanten

 

Fevia maakte in samenwerking met de regionale agentschappen voor internationale handel (FIT, AWEX en hub.brussels) een handige pocket-kaart die de bezoekers de weg wees naar de Belgische voedingsbedrijven op de beurs. De QR-code leidde de bezoekers naar de bedrijfspagina’s van alle 192 deelnemende Belgische bedrijven op de food.be website