Kiezen wat je eet en drinkt, is kiezen voor de wereld waarin je wil leven

29.11.2021

De gezondheid van de planeet en de mens zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Vanuit de visie ‘One Planet. One Health’ stimuleert Danone gezondere en meer duurzame eet- en drinkgewoonten.

Danone gebruikt hun toonaangevende marktpositie en ruime knowhow om verder te groeien als een B Corp. Daarnaast willen ze blijven innoveren om kwalitatieve, lekkere en gezonde voeding aan te bieden, geproduceerd binnen de grenzen van de planeet. Dat het bedrijf blijft werken aan de nutritionele verbetering van haar portfolio blijkt uit het feit dat Danone bovenaan staat in het 2021 BIA Obesity Report gepubliceerd door Sciensano. Dit project bestudeerde voor het eerst de engagementen en praktijken van de grootste Belgische voedingsbedrijven op het vlak van voeding, gezondheid en obesitaspreventie. 

  • Research is daarvoor de beste bondgenoot. Danone heeft een plantaardig innovatiecentrum op de productiesite van Alpro in Wevelgem en een Nutricia Research centrum rond gespecialiseerde voeding in Utrecht en Parijs.
  • Het merendeel van Danone’s producten levert een belangrijke bijdrage aan een gezonde en evenwichtige voeding. Binnen hun portfolio van zuivel- en plantaardige producten heeft meer dan 80% een Nutri-Score A of B (gebaseerd op het eerste Nutri-Score algoritme, 2018).
  • Danone blijft werken aan het verbeteren van het nutritionele profiel van haar producten. Zo blijft het bedrijf verder innoveren rond producten zonder toegevoegde suikers en werd het suikergehalte de laatste jaren verminderd met 18,6% voor de zuivelproducten. Daarnaast bevat 57% van het Alpro assortiment geen suikers of toegevoegde suikers, of is laag in suikers.
  • Bij het brengen van transparante communicatie naar de consument, respecteert Danone verantwoorde marketingpraktijken wat betreft communicaties naar kinderen jonger dan 12 jaar, als lid van de Europese en Belgische Pledge, en communicaties over vervangingsmiddelen voor moedermelk. 

Danone’s portfolio is zo opgebouwd dat het beantwoord aan de verwachtingen van elke levensfase, in gezondheid en ziekte. Daar werken dagelijks zo’n 1800 Belgische medewerkers aan mee in de kantoren en de productiesites in Rotselaar en Wevelgem.

Met merken als Danone, Nutricia, Activia, Actimel, Vitalinea, Oikos, Danio, Alpro, Provamel, evian, Volvic, Badoit, Nutrilon, Olvarit en Fortimel is Danone een belangrijke speler op de Belgische, Europese en exportmarkt, met een verantwoordelijkheid naar consumenten toe. Samen zijn ze goed voor een toonaangevende marktpositie in 3 gezonde categorieën: zuivel en plantaardige alternatieven, waters en gespecialiseerde voeding.