Nestlé zet in op transparantie en strengere marketing naar kinderen

12.10.2023

Hoe kunnen we consumenten helpen om verantwoord te genieten? Wel: door transparant te communiceren over voedingswaarden en door een verantwoord en strikt beleid te voeren rond communicatie naar kinderen. Twee engagementen die centraal staan binnen het voedingsbeleid van voeding- en drankenbedrijf Nestlé. 

Transparante communicatie en productherformulering

Nestlé gebruikt al jaren de Nutri-Score, een vrijblijvend systeem om aanvullende voedingsinformatie te plaatsen op producten. Via de Nutri-Score wil Nestlé de consument nog meer transparantie bieden en ondersteunen in een evenwichtige levensstijl.

“Het gebruik van de Nutri-Score op onze producten, maakt deel uit van onze inzet op de continue verbetering van de voedingswaarde van onze producten.Verder zetten we de Nutri-Score ook in bij productherformuleringen. Zo wordt het in één oogopslag duidelijk voor de consument welk product de evenwichtigere keuze is!”, vertelt Ines De Zwaef, Nutrition, Health & Wellness Manager.   

58% meer volkoren granen, minder suiker en een vegetarisch gamma met voornamelijk Nutri-Score A en B 

Het R&D-team van Nestlé verbetert continu haar ontbijtgranen: “De afgelopen jaren werken we voortdurend aan het verbeteren van onze recepten - door de hoeveelheid volkoren granen te verhogen, het suiker- en zoutgehalte te verlagen - en tegelijkertijd de heerlijke smaak te behouden die de consument in onze ontbijtgranen waardeert. Dankzij de Nutri-Score kunnen wij het werk dat wij tot nu leverden in de verf zetten en verder verbeteren”, aldus Ines.

Kijk maar naar de ontbijtgranen van Fitness Original: door die te analyseren met het Nutri-Score algoritme, konden ze het recept verbeteren door het gehalte aan volkoren granen te verhogen tot 58% en het suiker- en zoutgehalte te doen dalen. De ontbijtgranen gingen, over de jaren heen, van een Nutri-Score C naar A.

Ook de voedingswaarden van het vegetarische gamma Garden Gourmet werd herzien. “Recent hebben we de kaasschnitzel aangepast van een Nutri-Score C naar B. Hierdoor vallen de meeste van onze Garden Gourmet-producten in een score A of B, omdat ze rijk zijn aan vezels en eiwitten”, aldus Ines.

Strengere marketingcommunicatie gericht naar jongeren onder de 16 jaar

Nestlé heeft sinds 1 juli 2023 wereldwijd een nieuw beleid voor marketingcommunicatie naar kinderen. Met dat nieuwe beleid beperkt ze vrijwillig haar marketing voor kinderen onder de 16 jaar (voorheen 13 jaar). Terwijl blijft Nestlé haar langdurige inspanningen verderzetten om gezonde eet- en leefgewoonten bij gezinnen te bevorderen.

Het nieuwe beleid verbiedt wereldwijd directe reclame voor kinderen onder de 16 jaar voor zoetwaren, ijs, evenals water gebaseerde dranken met toegevoegde suikers. Deze norm wordt toegepast op tv- en online platforms, inclusief sociale media en gaming-sites met meer dan 25% van het publiek onder de 16 jaar. 

Directe marketingcommunicatie naar kinderen van 6 tot de leeftijd van 16 jaar is alleen toegestaan voor producten die voldoen aan de EU-pledge-criteria in Europa en de Nestlé Policy Nutrition Criteria in andere landen. Directe communicatie naar kinderen onder de 6 jaar is niet toegestaan. Bovendien verbindt Nestlé zich ertoe om geen gegevens van minderjarigen te verzamelen en alleen samen te werken met sociale media-influencers ouder dan 18 jaar. 

Tot slot is Nestlé een van de eerste voedings- en drankbedrijven die vrijwillig dergelijke strenge normen hanteren voor alle leeftijden tot 16 jaar.