Nieuw Waals label ‘Cochon bien-être’ kiest resoluut voor duurzame productie

29.06.2021

Vleesbedrijf Marcassou, slachthuis Lovenfosse en veevoederbedrijf Dumoulin lanceren samen met 9 veehouders het label ‘Cochon bien-être’. Het label staat symbool voor de productie van lokaal, kwalitatief vlees met respect voor het dierenwelzijn. Hiermee trekken de partners resoluut de kaart voor een duurzame en lokale voedingsketen.

Nieuw Waals label ‘Cochon bien-être’ kiest resoluut voor duurzame productie

Een lokale samenwerking

Het nieuwe, Waalse label ‘Le cochon bien-être’ is het resultaat van een partnerschap tussen verschillende actoren. Zo slaan vleesverwerkers Marcassou (Imperial Meat), Lovenfosse (Westvlees Groep) en het veevoederbedrijf Dumoulin (Arvesta) de handen in elkaar met 9 Waalse varkensfokkers en het Collège des Producteurs.

"Met dit label willen we het lokale verhaal en de Waalse economie steunen. Alle partners bevinden zich in een straal van honderd kilometer rond onze productievestiging. Het lokale aspect staat hier dus echt centraal, en dat doorheen het volledige proces", vertelt Sébastien Lenoir, verantwoordelijke van de fabriek in Marcassou (Champlon). 

Label le cochon bien-être

Dierenwelzijn voorop

De Belgische consument hecht steeds meer belang aan dierenwelzijn. Als vleesbedrijf spreekt het voor zich dat je aan deze consumentenverwachting voldoet.

Dierenwelzijn voorop

Werner Reuter, Director Nutritional Solutions van Dumoulin: "Dit label verbetert de omstandigheden van de varkens. De dieren krijgen meer ruimte in de stallen, krijgen speeltjes en worden veilig vervoerd. Bovendien zijn de varkens niet gecastreerd. Ze krijgen geen antibiotica en worden gevoed met Taintstop, een natuurlijk plantaardig dieet dat rijk is aan granen."

Een kwaliteitslabel

Het label is een win-win voor de producent als de consument. De producent verwerkt het vlees in betere en kwalitatieve omstandigheden, en de consument proeft dat in het eindproduct. Dat is ook de reden waarom Lovenfosse zich schaart achter het label. Martin Lovenfosse: “Zo’n 3 jaar geleden maakten we op strategisch niveau de keuze om te kiezen voor kwaliteit: een kwalitatieve verloning aan de boer en consument, maar ook het aanbieden van kwaliteitsvlees. En dat is net wat een duurzame voedingsketen moet inhouden.”

 

Heeft jouw voedingsbedrijf ook iets te delen?
Ontdek wat onze 4 nieuwe content formats voor jou kunnen betekenen