16.09.2025 Food.be Snack

Van chocolade tot carrière: Sweet Heroes inspireren in de klas

Talent is even onmisbaar als cacao in chocolade. Wanneer chocolatiers, koekjes- en snoepmakers voor de klas staan, ontstaan er Sweet Heroes: ondernemers die jongeren inspireren om later te werken in de Belgische voedingsindustrie: een sector die wereldwijd uitblinkt in smaak én innovatie.

Meer dan zoet alleen

Achter elk koekje, snoepje, praline of chocoladereep schuilt een wereld van vakmanschap. Maar ook kwaliteitscontrole automatisering en digitalisering. Dat vraagt goed opgeleide mensen: van proces operator tot ingenieur. Maar nog te weinig jongeren kiezen voor STEM. En wie dat wel doet, vindt te weinig de weg naar onze sector.

Daarom gaan onze ondernemers zélf naar de klas. Met Sweet Heroes, een initiatief van Choprabisco en Vlajo binnen Ondernemers voor de klas, draait het niet alleen om een blik achter de schermen van voedingsbedrijven. Het gaat om het delen van persoonlijke verhalen: wat hen drijft, wat hun job zo interessant maakt en welke kansen zij zelf hebben gegrepen. 

Die getuigenissen geven jongeren inspiratie én het geloof dat ook zij met hun talent het verschil kunnen maken. Zo helpen Sweet Heroes niet alleen jongeren richting een boeiende carrière, maar zorgen ze er ook voor dat de vele openstaande vacatures in onze sector ingevuld raken.

Yves Servotte als Ondernemer voor de Klas

Yves Servotte, zaakvoerder van Confiserie Elise en bestuurder van Choprabisco én voormalig voorzitter van Vlajo, benadrukt: “Door onze getuigenissen krijgen jongeren een geloofwaardig beeld van de troeven én uitdagingen van de sector. En wij ontdekken tegelijk een realistische blik op de arbeidsmarkt van morgen. We kunnen niet aan de zijlijn staan, we moeten zelf mee aan de kar trekken.”

Yves Servotte, zaakvoerder van Confiserie Elise en bestuurder van Choprabisco én voormalig voorzitter van Vlajo, benadrukt: “Door onze getuigenissen krijgen jongeren een geloofwaardig beeld van de troeven én uitdagingen van de sector. En wij ontdekken tegelijk een realistische blik op de arbeidsmarkt van morgen. We kunnen niet aan de zijlijn staan, we moeten zelf mee aan de kar trekken.”

De smaakmakers van morgen 

Heel wat bedrijven zetten hun schouders onder dit initiatief, waaronder Puratos, Jules Destrooper, Nougat Vital en Chocolaterie Elise. Zij laten jongeren letterlijk proeven van een carrière vol smaak, innovatie en toekomstkansen. Kortom, een recept dat smaakt naar meer.

Ook bij Chocolaterie Carré klinkt enthousiasme. “Jongeren laten zien dat chocolade niet alleen passie maar ook precisie en technologie vraagt, is de mooiste investering in de toekomst die we kunnen doen”, aldus Mieke Vandenberghe.

Ook dit schooljaar sturen een aantal bedrijven hun Sweet Heroes naar scholen in Vlaanderen sturen om gastlessen te geven. Met dit initiatief bouwen we de brug tussen school en werkvloer. Jongeren ontdekken zo dat een job in voeding niet enkel lekker is, maar ook hightech, creatief en futureproof. Wil jij ook jongeren inspireren?

Met de duurzaamheidsroadmap als kompas zetten we de troeven 
van de voedingssector in de kijker. Naar de andere bedrijfsinitiatieven