80 jaar FEVIA, 80 jaar samenwerken aan duurzame groei Belgische voedingsindustrie

07.12.2016

Federatie Belgische voedingsindustrie lanceert nieuwe website en zet voedingsbedrijven “In The Picture”

FEVIA, de federatie van de Belgische voedingsindustrie, gaf gisterenavond tijdens een druk bijgewoonde Jaarvergadering de aftrap van het jubileumjaar voor haar 80ste verjaardag. FEVIA lanceerde meteen ook haar nieuwe website en een videoreeks om Belgische voedingsbedrijven en hun medewerkers in de kijker te zetten. FEVIA-voorzitter Jean Eylenbosch benadrukte in het bijzijn van ministers Kris Peeters en Willy Borsus het belang van samenwerking tussen FEVIA en haar partners om de duurzame groei van de sector te blijven ondersteunen. De voedingsindustrie wil zelf met het merk “Food.be – Small country. Great food.” en met steun van het Belgisch koningshuis de fierheid op Belgische voeding verder blijven uitdragen.

FEVIA Jaarvergadering_Kris Peeters_Willy Borsus

80 jaar werken aan oplossingen

FEVIA ontpopte zich doorheen haar 80-jarig bestaan als een bruggenbouwer tussen Belgische voedingsbedrijven en hun stakeholders. Samen met onder andere overheden, vakbonden, de Koning Boudewijnstichting, het onderwijs en de wetenschappelijke wereld zocht en vond FEVIA constructieve oplossingen voor tal van uitdagingen. De sector groeide de voorbije jaren dankzij sterke exportcijfers, maar ziet gevaren om de hoek. Onderzoek door marktonderzoeksbureau GfK bij 5000 Belgische huishoudens toonde bijvoorbeeld aan dat Belgen hun voeding en drank steeds meer aankopen in onze buurlanden. Verder zou volgens een nieuwe studie van het federaal planbureau een btw-verhoging op voedingsproducten van amper 1% meteen 3000 banen op de helling zetten.

Jean Eylenbosch, voorzitter van FEVIA, wil de rol van bruggenbouwer van de federatie ook in de toekomst blijven opnemen. “FEVIA blijft gaan voor duurzame groei, maar in de huidige economische context is dat allesbehalve evident. We worden op wereldvlak geconfronteerd met een nooit geziene bevolkingstoename en met uitdagingen op vlak van milieu en energie, volksgezondheid en sociale relaties. De aanslagen in Brussel liggen nog vers in het geheugen en we zien overal protectionisme de kop opsteken, van de Brexit tot het Franse experiment met oorsprongsetikettering. In die context roep ik onze politici op om samenwerking niet uit het oog te verliezen,” waarschuwt de FEVIA-voorzitter. “Het is alvast een positief signaal dat onze regering geen nieuwe inkomsten ging zoeken in bijkomende taksen op voeding. Het Convenant Evenwichtige Voeding met minister van Volksgezondheid Maggie De Block, de engagementsverklaring met de Vlaamse ministers Crevits en Vandeurzen voor een evenwichtig en gevarieerd aanbod van dranken en tussendoortjes op school en het engagement in het kader van de Vlaamse klimaattop vormen het bewijs dat overheden en bedrijven kunnen samenwerken aan duurzame oplossingen vanuit dialoog.”

Geloof in de toekomst met Food.be

FEVIA lanceert bij de start van haar jubileumjaar een nieuwe website, waarop ze met de videoreeks “In The Picture” de medewerkers van de voedingsindustrie aan het woord laat. “Met “Food.be – Small country. Great food.” hebben we een merk dat de kwaliteit, diversiteit en innovatie van Belgische voeding in de kijker zet, wereldwijd maar ook in eigen land. Die fierheid willen we samen blijven uitdragen, samen met onze 28 sectoren, onze bedrijven en onze medewerkers. FEVIA is een springlevende 80-jarige die lang nog niet klaar is om met pensioen te gaan,” aldus Chris Moris, directeur-generaal van FEVIA.

Food.be Discovery Box_FEVIA Jaarvergadering 2016

Met Food.be is FEVIA intussen een trouwe reisgezel van het koningshuis tijdens staatsbezoeken en prinselijke missies, zoals recent nog naar Japan en Nederland. De viering van 80 jaar FEVIA is voor Jean Eylenbosch een goede gelegenheid om de succesvolle samenwerking tussen het Belgisch koningshuis en de voedingssector te belichten: “Koning Filip, toen nog prins Filip, hield in juni 2013 persoonlijk “Food.be  Small country. Great food.” boven de doopvont tijdens de economische missie naar Los Angeles. En vorig jaar nog kwam Koningin Mathilde haar steun verlenen aan de Belgische voedingssector op de wereldtentoonstelling in Milaan”.