Basis voor gezonde levensstijl leggen in jonge jaren: Fonds voor Voeding en Welzijn steunt 10 projecten

29.06.2020

Evenwichtig eten en veel bewegen: iedereen weet dat dit de essentie is van een gezonde levensstijl, maar velen kunnen wat stimulans gebruiken om dit echt te gaan doen. Omdat de basis wordt gelegd in onze jonge jaren, ondersteunt het Fonds voor Voeding en Welzijn van Fevia, de federatie van de Belgische voedingsindustrie, jaarlijks projecten die kinderen en jongeren een duwtje in de goede richting geven. Dit jaar krijgen 10 projecten samen 47.500 euro steun.

Een speelplaats met veel groen waarvan je vanzelf zin krijgt om meer te bewegen, of een gepimpte caravan/foodtruck waar je een gezonde snack kan halen. Gezonde en duurzame maaltijden in het schoolrestaurant, fitnesstoestellen in een ongebruikte ruimte of een uitleenbar met sportmateriaal voor ‘lege’ momenten. Een boksclub voor tienermeiden met een plus, een animatiefilm die tieners leert stil te staan bij de samenstelling van hun voeding of die kinderen leuke ‘grooves’ aanleert. Ideeën genoeg om kinderen en jongeren op een leuke manier te helpen om gezonde voedings- en beweeggewoonten aan te leren.

Het Fonds voor Voeding en Welzijn van Fevia, dat beheerd wordt door de Koning Boudewijnstichting, steunt dit jaar zes Nederlandstalige en vier Franstalige projecten met in totaal 47.500 euro. In bijlage vindt u een beschrijving van alle geselecteerde projecten, die elk maximaal 5.000 euro ontvangen, evenals contactgegevens.

“Overgewicht, zeker bij jongeren, is een maatschappelijk probleem dat we samen moeten bestrijden. Ook vanuit de Belgische voedingsindustrie willen we de handschoen opnemen in de strijd tegen welvaartziektes. Onze ondernemers en hun teams hebben de voorbije jaren hard gewerkt om het aanbod voeding en dranken dat ze op de markt brengen ook evenwichtiger maken,” zegt Bart Buysse, CEO van Fevia. “Als federatie vinden we het ook belangrijk om via ons Fonds initiatieven te steunen die jongeren helpen om dagelijks evenwichtige keuzes te maken die passen binnen een gezonde levensstijl. Ook dit jaar koos de jury opnieuw een reeks inspirerende projecten die evenwichtige voeding koppelen aan voldoende beweging.”

Het Fonds voor Voeding en Welzijn geeft hiermee al voor het dertiende jaar steun aan projecten met deze missie. In die periode werden ruim 150 initiatieven gesteund, met in totaal ongeveer 750.000 euro.

Een nieuwe projectoproep wordt in oktober 2020 gelanceerd, voor opstartende lokale projecten die een gezonde levensstijl bevorderen, zowel qua voeding als qua lichaamsbeweging, en daarbij een duurzame gedragsverandering en meetbare resultaten beogen. De voorkeur gaat naar vernieuwende projecten die kinderen en/of jongeren actief betrekken, en waarin verschillende organisaties en personen samenwerken. Projecten voor kwetsbare doelgroepen worden als extra waardevol beschouwd.