Bedrijven verenigen zich in unieke reclamecampagne in de strijd tegen zwerfvuil

30.05.2017

Drankproducenten ruilen exclusiviteit in straatbeeld voor gezamenlijk doel tijdens originele campagne 

Coca-Cola, Lipton Ice Tea (Unilever) en Spadel - leden van FEVIA en Fost Plus - verenigen zich met Mooimakers, het Vlaamse samenwerkingsverband tegen zwerfvuil, in een unieke actie. Tijdens deze opvallende actie haakt Mooimakers voor één week in op de reclamecampagnes van de merken met een afgeleid vervolgbeeld, dat oproept om de lege flesjes en blikjes in de vuilnisbak te gooien. Het is de eerste keer in Vlaanderen dat drie drankproducenten afstand doen van de exclusiviteit die ze hebben in het straatbeeld om gezamenlijk te strijden voor één doel: minder zwerfvuil. 

Tussen 30 mei en 5 juni willen de merken op deze unieke manier samen met Mooimakers de Vlamingen sensibiliseren en activeren. Consumenten worden opgeroepen om lege flesjes en blikjes in de vuilnisbak in te gooien. Het is uniek dat concurrerende merken zich bundelen in één campagne met een groter maatschappelijk doel. 

Kelly Baetens, projectverantwoordelijke bedrijven van Mooimakers: “De strijd tegen zwerfvuil is er één die iedereen aanbelangt. We zijn erg blij dat we de handen vandaag in elkaar kunnen slaan en dat deze merken mee hun schouders zetten onder de strijd tegen zwerfvuil”.

Freek Bracke Corporate Communication Manager Unilever Benelux: “Duurzaamheid staat centraal in alles wat we bij Unilever ondernemen. Het verkleinen van de milieuvoetafdruk van onze merken is een van de hoofddoelstellingen van het Unilever Sustainable Living Plan en we nemen hierbij de volledige levenscyclus van onze producten in acht: van de ontginning van de grondstoffen tot de manier waarop consumenten ons product gebruiken. Hoe ze omgaan met het verpakkingsmateriaal is daarbij uiteraard cruciaal. België is reeds koploper in Europa op het vlak van verpakkingsrecyclage. Met deze campagne willen we met Lipton Ice Tea het duidelijk signaal geven dat verpakkingen niet in de berm of in een bos horen, maar in de vuilnisbak. Als producent willen we samen werken aan een groenere omgeving en consumenten aanmoedigen om verpakkingen via de bestaande, goed werkende systemen te recycleren.” 

Jeroen Langerock, Communicatiedirecteur België-Luxemburg bij Coca-Cola Services: “Zwerfvuil is een reëel probleem dat steeds meer ergernis oproept. Mooimakers wil een heuse beweging op gang brengen die mobiliseert, kennis deelt en aanzet tot concrete actie om Vlaanderen zwerfvuilvrij én mooi te maken. Dat doe je met vele handen samen. Onder het motto “eerst vegen voor eigen deur” hebben we met de Coca-Cola medewerkers al verschillende opruimacties rond onze sites opgezet. Naast de jaarlijks terugkerende recyclageactivaties op de zomerfestivals zetten we tijdens onze zomercampagne ook de kracht van het merk Coca-Cola in om consumenten op te roepen hun lege flesjes of blikjes in de vuilnisbak te gooien en niet op straat. Al onze drankverpakkingen zijn 100% recycleerbaar, dus door ze in de juiste vuilnisbak te gooien help je ons om ze te hergebruiken en zo de cirkel rond te maken. Een mooi verhaal waarin ieder zijn rol te spelen heeft”.

Jean-Benoit Schrans, Communicatiedirecteur bij Spadel vult aan: “Een duurzaam verpakkingsbeleid en het bewust omgaan met drankverpakkingen is altijd een prioriteit geweest bij Spadel. We willen bewust een voortrekkersrol nemen omdat we het belangrijk vinden dat de SPA-petflessen goed terechtkomen. We willen onze verantwoordelijkheid nemen en ervoor zorgen dat we samen werken aan een duurzame toekomst waarin de hoeveelheid zwerfvuil daalt. We zijn er ons van bewust dat er nog een weg af te leggen is richting een circulaire economie waarbij petflessen enkel nog in de pmd-zak belanden en niet meer op straat of in de natuur. Daarom is deze campagne van belang. Want zowel producent als consument heeft zijn rol te spelen in dit verhaal en we moeten samenwerken om een bewustzijn te creëren dat pmd-afval in de vuilzak hoort om gerecycleerd te kunnen worden.”