Bierproducenten zetten schouders onder unieke reclamecampagne tegen zwerfvuil

21.11.2017

Persbericht Mooimakers

AB Inbev, Alken-Maes en Gordon Finest Beers – alle drie leden van FEVIA en Fost Plus – slaan de handen in elkaar voor een opvallende reclamecampagne tegen zwerfvuil. Mooimakers, het Vlaamse samenwerkingsverband tegen zwerfvuil en sluikstorten, tovert de lopende reclamecampagnes van biermerken Jupiler, Maes en Gordon een week lang om tot een oproep om blikjes bier netjes in de vuilnisbak te gooien.

Eerder dit jaar deden de frisdrankproducten Coca-Cola, Lipton en Spadel al afstand van hun exclusiviteit om zwerfvuil en sluikstort te helpen terugdringen. Nu mag Mooimakers – het samenwerkingsverband van OVAM, Fost Plus en de Vlaamse lokale besturen (VVSG) – de reclamecampagnes van biermerken Jupiler, Maes en Gordon een week lang ‘kapen’.

“We recycleren de vertrouwde campagnebeelden en de bekende slogans”, verduidelijkt Kelly Baetens, projectverantwoordelijke bedrijven van Mooimakers. “Maar we maken er telkens een oproep van om geen zwerfvuil achter te laten, en de blikjes bier netjes weg te gooien waar ze thuishoren: in de vuilnisbak. We zijn blij dat drie concurrerende merken samen hun schouders zetten onder de strijd tegen zwerfvuil.”

Jean-Jacques Velkeniers, Business Unit President West Europa bij AB Inbev : “We brouwen fantastische bieren waar we terecht trots op zijn. De lege verpakkingen ervan hebben echter geen plaats lang de kant van de weg of op openbare plaatsen. Ze moeten worden ingezameld, gesorteerd en gerecycleerd. AB Inbev ondersteunt al jarenlang de strijd tegen zwerfvuil, onder andere door de organisatie van opruimacties met alle collega’s en de ondersteuning van sensibiliseringsacties of met pilootprojecten op festivals. Met deze campagne roepen we de consumenten op om de openbare ruimte te respecteren.”

Sebastiaan De Meester, Corporate Affairs Manager Alken-Maes: “Wij willen onze consumenten mobiliseren voor een nettere openbare omgeving. De boodschap van de campagne is duidelijk: zwerfvuil hoort thuis in de vuilnisbak, en mag onder geen beding in de openbare ruimte terechtkomen.”

Anthony Martin, CEO Gordon Finest Beers: “Zelfs al is België één van de beste leerlingen in Europa, als het gaat over recyclage, moeten we de consument onophoudelijk blijven stimuleren om correct te sorteren en afval weg te gooien waar het hoort. Een leeg blik hoort niet thuis in de natuur.”

Info

De campagne is te bewonderen in de straten van Antwerpen, Berchem, Borgerhout, Brugge, Deurne, Drongen, Ekeren, Gent, Hasselt, Herentals, Hoboken, Ledeberg, Linkebeek, Machelen, Merksem, Oostende, Sint-Amandsberg, Sint-Niklaas, Tienen, Vilvoorde, Wezembeek-Oppem, Wilrijk, Wondelgem, Zaventem, Zwijnaarde.

Over Mooimakers

Mooimakers is de motor van de strijd tegen zwerfvuil en sluikstorten in Vlaanderen. Mooimakers organiseert campagnes, voert onderzoek, stimuleert kennisuitwisseling, ondersteunt op een proactieve manier alle betrokken actoren en zet zelf aanstekelijke acties op.

Mooimakers is het merk waaronder Vlaanderen Mooi uitvoering geeft aan haar beleid. Vlaanderen Mooi is het initiatief tegen zwerfvuil en sluikstorten van de OVAM, Fost Plus en de VVSG.