Standpunt Belgian Pledge

04.06.2018

Obesitas en overgewicht vormen een complexe maatschappelijke uitdaging waar ook de voedingsindustrie een verantwoordelijk heeft en die opneemt. Kinderen vormen daarbij een belangrijke doelgroep met de specifieke uitdaging dat zij nog niet voldoende kritisch kunnen omgaan met reclame en marketing.

Om het gezonde en evenwichtige voedingspatroon van kinderen niet te verstoren leggen voedingsbedrijven zichzelf daarom beperkingen op qua marketing. Concreet lanceerden Fevia, Comeos, UBA en de Belgische overheid samen de Belgian Pledge, een zelfregulerend initiatief waarbij ondertekenaars zich engageren om geen reclame te maken naar kinderen jonger dan 12 jaar.

De Belgian Pledge voorziet daarbij een uitzondering voor producten die voldoen aan specifieke voedingskundige criteria. Door bedrijven toe te laten om voor deze producten wel reclame te maken motiveert de Belgian Pledge bedrijven om te investeren in innovatie en op deze manier kinderen en ouders te helpen om keuzes te maken die passen in een gezonde, evenwichtige levensstijl. Fevia is voorstander van deze aanpak die de kracht van marketing gebruikt om een meer evenwichtig aanbod op de markt te brengen en stimuleert actief leden die producten voor kinderen op de markt brengen om de Belgian Pledge te ondertekenen.

De Belgian Pledge richt zich op verschillende vormen van reclame: zowel op TV, via drukwerk, op bedrijfswebsites, in basisscholen als via digitale toepassingen. Als zelfregulerend initiatief blijft de Belgian Pledge evolueren en speelt het - sneller dan wetgeving dat zou kunnen – in op het veranderende mediagebruik van kinderen. Zo kwam er in juni 2017 een uitbreiding naar 9 bijkomende kanalen waaronder bedrijfsprofielen op sociale media zoals Facebook en Youtube, interactieve spelletjes en mobile en SMS marketing.

Ook aan het gebruik van (strip)figuurtjes besteedt de Belgian Pledge aandacht. Marketing communicatie (op TV, bedrijfsprofielen op sociale media,…) die onder licentie gebruik maakt van bekende (levende of getekende) media figuren die aantrekkelijk zijn voor kinderen onder de 12 jaar, vallen binnen de toepassing van de Belgian Pledge. De uitzondering die de  Belgian Pledge daarbij maakt is voor bedrijfseigen figuren, karakters of mascottes: deze maken immers integraal deel uit van het merk. Figuurtjes op verpakkingen van producten zijn niet onderworpen aan de Belgian Pledge.

Ook licentiegevers besteden meer en meer aandacht aan dit thema. Samen met de voedingsbedrijven werken ze aan de samenstelling van producten en worden figuurtjes onder licentie ook ingezet ter promotie van meer evenwichtige voedingspatronen. Fevia gaat daarvoor actief het gesprek aan met deze licentiegevers die zich in bepaalde gevallen beroepen op de voedingskundige criteria van de Belgian Pledge om licenties toe te kennen.

Meer info op de website van de Belgian Pledge: klik hier