Innovatie

Types van innovaties

Uit cijfers van de CIS2016-enquête blijkt dat 40% van de Belgische voedingsproducenten tussen 2014 en 2016 een productinnovatie introduceerden, en 42% een procesinnovatie. Hiermee positioneert de sector zich net onder het gemiddelde van de rest van de verwerkende industrie.

De voedingsindustrie spant tevens de kroon op het vlak van organisatie-innovatie met bijna de helft van de ondernemingen die zo’n innovatie introduceerde. Dit is opmerkelijk meer dan in de rest van de verwerkende industrie. Ten slotte is de Belgische voedingsindustrie ook duidelijk koploper op het vlak van marketinginnovatie.

Bron: Eurostat

 

Innovatiegraad

Van alle innovatieve bedrijven uit de voedingsindustrie, introduceerde er 9 op 10 in hun assortiment een nieuw product in de periode 2014-2016. De grote meerderheid daarvan introduceerde een nieuw product die zelfs nieuw was voor de hele markt. En 7% van deze bedrijven ontwikkelde eveneens een wereldinnovatie.

Het omzetcijfer die voortvloeit uit de nieuwe producten vertegenwoordigen 1/5 van het totaalcijfer.

Bron: Eurostat