Fevia Economisch Jaarverslag 2019-2020

18.06.2020

Na een recordjaar qua investeringen (+8,8%), jobs (+2,0%), omzet (+5,9%), export (+2,5%) en binnenlandse verkoop (+9,4%) in 2019 treft de coronacrisis ook de Belgische voedingsindustrie zwaar. Het wegvallen van de horeca, foodservice en export zorgde intussen voor een gemiddelde omzetdaling van 30% en liefst 1 op 3 voedingsbedrijven kampen met liquiditeitsproblemen.

Toch ziet Fevia potentieel voor economisch herstel, al zal dat er niet vanzelf komen. De sector vraagt dan ook steun om de verkoop op de binnenlandse markt aan te trekken, de internationale handel te versterken en te investeren in de #FoodHeroes, die met de nodige voorzorgsmaatregelen op post bleven tijdens de coronacrisis.

Je vindt in bijlage een overzicht van de economische cijfers van de Belgische voedingsindustrie in 2019 (zowel op de binnenlandse markt als internationaal), wat de impact is van de crisis op onze bedrijven, en onze ambitie op herstel na de crisis.