5 manieren om Food Heroes aan te trekken met Food At Work

03.09.2020

De opstart van het nieuwe schooljaar gaat gepaard met heel wat onzekerheid. Maar ook in deze uitzonderlijke omstandigheden blijft het voor leerlingen en studenten belangrijk om de juiste studiekeuze maken. Voor een toekomst in de voedingsindustrie bijvoorbeeld! Ons sectorfonds Alimento lanceert niet toevallig nu de vernieuwde website van Food At Work en sociale mediakanalen: de sector brand van de voedingsindustrie. Met dat merk verbindt onze sector jongeren en werkzoekenden met de vele job opportuniteiten in Belgische voedingsbedrijven. Hierbij een overzicht van 5 manieren waarop Food At Work de Food Heroes van de toekomst aantrekt!

1. Food At Work plaatst de voedingssector als aantrekkelijke werkgever in de kijker

De voedingsindustrie is de grootste industriële werkgever van België en telt dagelijks meer dan 1.500 jobaanbiedingen. 1 op de 5 jobs in de industrie is er ééntje uit onze sector. In de ‘war for talent’ is het dus belangrijk om op te vallen, én dat is net de kracht van onze employer branding: het zet de lekkerste sector van het land op de kaart bij toekomstige Food Heroes. Alimento is met Food At Work dan ook aanwezig op verschillende jobbeurzen en organiseert activiteiten op hogescholen.

De website www.foodatwork.be en de daarmee samengaande sociale mediakanalen inspireren en tonen studenten en werkzoekenden welke jobs er vandaag beschikbaar zijn en waar ze kunnen studeren om hun toekomst in de voedingsindustrie te verzekeren. Het is kortom de eerste go-to voor een carrière in de voedingsindustrie, want er is voor ieder wat wils!

Wil je jouw bedrijfsverhaal ook op www.foodatwork.be?  Bestel hier dan één van onze nieuwe content formats.

2. Het uithangbord voor de Food At Work Student Awards

Fevia organiseert jaarlijks de succesvolle Food At Work Student Awards, waarmee we jongeren uitdagen om een duurzaam voedingsproduct te ontwikkelen van A-Z. Op de Food At Work website verzamelen we alle informatie over die innovatiewedstrijden en ontdek je de vele inspirerende projecten en producten van de deelnemers.

Jongeren kijken via deze innovatiewedstrijden kritisch naar de duurzame ontwikkeling van voeding en ervaren aan den lijve welke kans onze sector biedt. Er komen namelijk heel wat stappen bij kijken: het inzetten van de juiste ingrediënten tot het kiezen van de meest geschikte verpakkingen tot wat er op het etiket komt! Op die manier wakkert bij de nieuwe generatie de lust aan om mee te denken aan de voeding van morgen. Welke 5 trends de deelnemers van de laatste Food At Work Student Awards spotte, dat lees je hier.

Twee jaar geleden lanceerden we trouwens ook de Food At Work Techno Awards, waarmee jongeren uit het Vlaams secundair onderwijs een technische oplossing moeten uitvinden op vraag van een voedingsbedrijf.

3. Op zoek naar nieuwe Food Heroes? Plaats je vacature op foodatwork.be

Ben je als voedingsbedrijf concreet op zoek naar een bepaald profiel? Dan kan je jouw vacature op de website van Food At Work plaatsen. Je kan de website een beetje beschouwen als de Jobat voor de voeding en drankensector.

Studenten zien meteen tot welke jobs hun opleiding toegang geeft. Bij elke studierichting staat een beschrijving van de passende jobprofielen en de beschikbare vacatures. Zo kunnen ze kiezen voor een richting met echte jobkansen.

4. Knelpuntberoepen in de kijker

Voedingsbedrijven investeren in nieuwe technologieën, en door de toenemende automatisatie en robotisering is de sector volop in verandering. Voedingsbedrijven zoeken daarom dagelijks naar technisch talent voor de vele beschikbare knelpuntberoepen. De cijfers spreken voor zich: ook in 2020 staat ‘technicus industriële installaties’ in de lijst van top 10 knelpuntberoepen die de VDAB jaarlijks publiceert.

Kortom, onze sector is op zoek naar talenten die met goesting willen werken in een hoogtechnologische omgeving. Want zonder een kwalitatieve instroom vanuit die STEM-richtingen, kunnen we de vele openstaande vacatures in onze sector niet invullen. Van onderhoudsmecanicien, tot productieoperator, bakker, elektriciens en leidinggevenden voor de industriële productie. De profielen zijn heel divers en alle knelpuntberoepen zijn opgenomen in de jobprofielen.

Om jongeren dus warm te maken, deelt de Food At Work website heel wat getuigenissen van gepassioneerde techniekers, elektriciens en onderhoudstechnieker. Benieuwd naar wat zo’n technieker allemaal doet? Lees hier het interview met Nick, technieker bij Puratos en Dimitri, elektricien en onderhoudstechnieker bij Manna Sauzen. Daarnaast lezen jongeren er andere leuke artikels, waaronder 5 redenen waarom een wetenschappelijke job iets is voor hen.

5. Levenslang en duaal leren, da’s Food At Work in de praktijk

De voedingsindustrie is een big believer in levenslang en duaal leren. Om onze (toekomstige) talenten en Food Heroes te ondersteunen en aan te moedigen, zetten we hier dan ook sterker op in. Zo kunnen zij de technische vaardigheden ontwikkelen die essentieel zijn voor de toekomst van de voedingsindustrie in België. Om de instroom van gekwalificeerde talenten te verhogen, pleit Fevia er bij onze beleidsmakers voor om nog meer in te zetten op STEM-onderwijs en duaal leren.

Maar natuurlijk blijven we ook continu investeren in de vele Food Heroes die vandaag al aan de slag zijn in onze voedingsbedrijven. Daarvoor levert de sector inspanningen via het loopbaanfonds voedingsindustrie. Tegelijk rekent ze ook op de VDAB, Forem en Actiris om de focus te leggen op opleidingen richting knelpuntberoepen in de sector, onder andere via competentiecentra.

Volg Food At Work op Facebook

Volg Food At Work op LinkedIn