7 manieren om onze nieuwe voorzitter te leren kennen

09.12.2021

Anthony Botelberge, managing director van Frigilunch, nam onlangs de fakkel over als Fevia voorzitter van Jan Vander Stichele. Maar wie is onze nieuwe voorzitter? Wij ontdekten 7 woorden die de managing director van Frigilunch typeren en vroegen enkele collega’s om die te linken aan de acties van onze sector.

1. De sportieveling

“Wat mij typeert? Het eerste waar ik aan denk: sport! In het middelbaar startte ik al een rugbyteam en vandaag ben ik lid van zowel een hockey-, padel-, als een triatlonteam. En net als mijn voorganger Jan Vander Stichele fiets ik ook veel. Ik heb wel altijd nood aan een challenge. Zo fietste ik al naar Compostella en deed ik mee aan de Roc du Maroc. Binnenkort hoop ik ook met de mountainbike deel te nemen aan de 4 Islands race in Kroatië en wie weet ooit aan de TransPortugal.”

Henk Dejonckheere (Alimento): “We willen met Gusto Sportivo voedingsbedrijven en hun food heroes aansporen om samen in beweging te komen. Zo zijn we niet alleen de lekkerste maar ook de sportiefste sector. Fantastisch dat de nieuwe Fevia voorzitter het goede voorbeeld geeft!”
Meer info op www.gustosportivo.be 

2. De ondernemer

“Ik moet toegeven dat ik graag ondernemer ben. Na een carrière bij Katoennatie kreeg ik de kans om zelf een klein bedrijfje over te nemen, dat bereide maaltijden maakte. Met beperkte middelen en met vallen en opstaan kreeg ik dat bedrijf rendabel. Maar om te groeien, moest ik kunnen samenwerken. Alleen was de interesse in de markt helaas niet groot. Enkel Frigilunch wou praten, en gelukkig maar. Ik kreeg de kans om Frigilunch over te nemen en vandaag hebben we een marktaandeel van 70%.

De loonkosten blijven voor mij als ondernemer wel een serieus aandachtspunt. We hebben 20 jaar gevochten om onze handicap ten opzichte van onze buurlanden onder controle te krijgen en nu dreigt dat in een paar maanden terug naar af te gaan!”

Carole Dembour (Economic Advisor bij Fevia): “De voedingsindustrie is een echte kmo-sector, met heel veel gepassioneerde ondernemers. Het klopt helaas wel dat de loonkostenhandicap het voor velen onder hen moeilijker maakt om te concurreren met bedrijven uit de ons omringende landen.”
Ontdek de economische cijfers van onze sector op www.fevia.be/nl/voedingsindustrie

3. De teamleader

“In mijn beginjaren bij Katoennatie kreeg ik enorm veel vertrouwen vanuit het bedrijf. Ik mocht zelf initiatief nemen en hoe je resultaten behaalde, was van ondergeschikt belang. Vandaag probeer ik op diezelfde manier om te gaan met de food heroes in mijn bedrijf. Ik focus vooral op de sterktes van mijn mensen. Iedereen kan eens een fout maken, maar wat voor mij telt is hoe je ermee omgaat en wat je eruit leert. Die aanpak lijkt toch te werken, want we hebben heel weinig verloop.

Ik ben wel bezorgd om de krapte op de arbeidsmarkt. We moeten daar betere antwoorden op vinden. Jongeren zouden bijvoorbeeld toch gemakkelijker praktijkervaring moeten kunnen opdoen in onze fabrieken?”

 

Anke Grooten (Director Social Affairs bij Fevia): “Het aantrekken van voldoende food heroes is voor veel bedrijven inderdaad één van de grote uitdagingen en dan zeker de zoektocht naar technisch geschoolde talenten. Onder de vlag van Food At Work zorgen we ervoor dat toekomstige talenten onze dynamische sector leren kennen en motiveren we hen voor een loopbaan in de lekkerste sector. We beklemtonen bovendien het belang van kwalitatief STEM-onderwijs, de uitbreiding van duaal leren en de uitbreiding van de stagemogelijkheden op de werkvloer alsook levenslang leren!”
Het Loopbaanfonds Voedingsindustrie ondersteunt voedingsbedrijven en food heroes in levenlang leren, arbeidsorganisatie en HR: www.loopbaanfonds.be

4. De federatieman

“Nadat ik Frigilunch had overgenomen, moest ik helaas de moeilijke beslissing nemen om de bestaande fabriek van mijn vorige bedrijf in Kampenhout te sluiten. Met tranen in de ogen heb ik dat aangekondigd. Ik heb tot op vandaag enorm veel respect voor de mensen die daar tot het einde het beste van zichzelf hebben gegeven. Wat een topmentaliteit! Sommigen zijn later in de fabriek van Frigilunch in Veurne aan de slag gegaan.  

In die moeilijke periode kreeg ik als jonge ondernemer enorm veel steun van Fevia. Idem trouwens voor Brema, dat de sector van de bereide maaltijden vertegenwoordigt. Mijn tip aan alle voedingsbedrijven is dan ook duidelijk: maak gebruik van de kennis en service die Fevia en haar sectoren je aanbieden. Zo zijn die federaties geen kostenpost maar brengen ze op voor je bedrijf!”

Nicholas Courant (Communication Director bij Fevia): “Onze leden hebben heel diverse noden en wij proberen hen op tal van vlakken bij te staan, met raad en daad. Op de Fevia website publiceren we dagelijks nuttige informatie en tijdens allerlei events brengen we leden samen om ideeën uit te wisselen. Ons team is maar één telefoontje of e-mail verwijderd, dus aarzel niet om ons team te contacteren als je vragen hebt!”
Ontdek op onze website welke expertisedomeinen Fevia voor haar leden opvolgt: fevia.be/expertisedomeinen

5. De fijnproever

In ons land weten we wat lekker eten en drinken is. Ik ben daar fier op en ik vind dat we dat mogen onderstrepen met ons promotiemerk “Food.be – Small country. Great food.” Kwaliteit staat voor mij voorop. Met verse ingrediënten bovendien, die we zoveel mogelijk lokaal aankopen. En het ontwikkelen van nieuwe recepten gebeurt hier door koks met jaren ervaring in 2 en 3-sterrenrestaurants.

Ik vraag nieuwe klanten altijd om ons eerst te testen met een moeilijke bereiding zoals ‘fazant fine champagne’. Pas dan wil ik spreken over de meer mainstream gerechten. Competitief zijn is belangrijk, maar we willen vooral de beste zijn in service en kwaliteit. De essentie is ‘artisanaal koken in een industrieel kader’: we willen de voordelen van een kmo koppelen aan het professionalisme van een multinational.

Ann Nachtergaele (Sustainability Coordinator bij Fevia): “We lanceerden zonet de nieuwe duurzaamheidsroadmap van de voedingsindustrie vanuit de vraag ‘Wat Eten We Morgen?’. Daarin bieden we antwoorden op de vraag van consumenten naar betaalbare, maar ook lekkere, lokale en duurzame voeding. Maar we willen ook samen met de ketenpartners waarde creëren, door te focussen op kwaliteit en innovatie.”
Ontdek de nieuwe duurzaamheidsroadmap op www.watetenwemorgen.be 

6. De globetrotter

“Ik ben gevoelig voor het belang van lokale voeding. We kopen onze groenten, aardappelen en vlees bewust zoveel mogelijk aan bij lokale boeren. Maar tegelijk moet je ook je blik op de wereld richten. In mijn studententijd ging ik op Erasmusstage naar Zweden en dat was echt een eyeopener. Nadien bezocht ik zo’n 50-tal landen, al schiet dat reizen er met mijn drukke agenda wel een beetje bij in.

Tijdens mijn Vlerick opleiding mocht ik een project in Ivoorkust gaan doen en nadien, bij Katoennatie, kreeg ik de kans om in Japan een nieuwe markt te openen. Geweldige ervaringen waren dat! Vandaag zijn we met Frigilunch al actief in 10 landen. Tijdens de coronacrisis konden we zelfs digitaal nieuwe klanten uit bijvoorbeeld Oostenrijk en Spanje overtuigen. Daar tegenover staat dat we wel een contract in Groot-Brittannië verloren door Brexit.”

Tine Vandervelden (International Business Manager bij Fevia). “Export blijft de groeimotor van de voedingsindustrie, maar er komt veel bij kijken. Bij Fevia helpen we onze leden zoveel mogelijk op weg, in nauwe samenwerking met de exportagentschappen natuurlijk. Neem dus zeker een kijkje op onze handige Export Wegwijzer.”
Ontdek onze Export Wegwijzer: www.fevia.be/nl/export-wegwijzer

7. De family man

“Het allerbelangrijkste in mijn leven? Da’s eenvoudig: mijn gezin! Hoe druk ik het ook heb ik maak altijd tijd voor mijn kinderen. Zo ga ik op dinsdag met hen naar het zwembad en duik ik er zelf mee in. Ja, die sportieveling komt zelfs daar naar boven!”

Bart Buysse (CEO Fevia): “Anthony, de voedingsindustrie is niet alleen de grootste industriële én lekkerste sector van het land, maar ook een heel fiere, veerkrachtige en warme sector vol gepassioneerde ondernemers. En ook al zijn we zeer divers, met onze 27 sectoren en grote maar ook veel kleine bedrijven, toch hebben we allemaal hetzelfde DNA. Kortom: welkom in de Fevia familie!”