Voedingsindustrie

“Small country. Great food.” De zin waarmee het merk food.be de kwaliteit, diversiteit en innovatie van Belgische voeding promoot geeft aan dat België het land van de voeding is. De voedingsindustrie is dan ook de onbetwiste sterkhouder binnen de Belgische industrie. Door haar groei neemt de voedingsindustrie een steeds groter aandeel van de omzet, tewerkstelling, uitvoer en investeringen voor haar rekening. De opeenstapeling van uitdagingen en taksen zet die groei echter onder druk. Fevia pleit er dan ook voor om samen de competitiviteit van onze voedingsbedrijven en hun medewerkers te versterken.

Omzet

Negatieve impact van de crisis

  • De voedingsindustrie blijft de grootste industriële sector van België (22% van de totale omzet)

  • De omzet in volume daalt met 3%

  • Grensaankopen van voeding en dranken zijn met 28% gedaald

 

Investeringen

Investeringen zijn on hold

  • De voedingsindustrie blijft de grootste industriële investeerder

  • Zowel in de voedingsindustrie als in de volledige verwerkende industrie nemen de investeringen af

  • Investeringen in de vervaardiging van dranken dalen in 2020 met 18%, van chocolade met 11%

 

Buitenlandse handel

De export krijgt klap

  • Handelsoverschot van 4,2 miljard euro (-17% t.o.v. 2019)

  • 55% van de uitvoer gaat naar onze grote buurlanden (NL/FR/DE)

  • De verre export is goed voor 1/6e van de uitvoer (17%)

 

Verre uitvoer

Meer geraakt dan de EU

  • Export naar de Verenigde Staten daalt met 5%

  • 38% van de export buiten de EU en het VK gaat naar Azië

  • Melkproducten, dranken en diepgevroren aardappelproducten zijn de belangrijkste exportproducten buiten de EU

 

 

Werkgelegenheid

Nog steeds dé industriële jobcreator in 2020

  • De voedingsindustrie en haar toeleveranciers zijn goed voor meer dan 200.000 jobs (+ detailhandel in voeding en restaurants/cafés: 230.000 jobs in 2019)

  • De voedingsindustrie is de grootste industriële werkgever in België

  • 1/5e van de jobs in de verwerkende industrie is er een in de voedingsindustrie

 

Werkgevers

Een echte KMO-sector

  • 96% van de werkgevers stelt minder dan 100 werknemers te werk

  • 27% van het aantal werkgevers in de verwerkende industrie is actief in de voedingsindustrie

  • Schaalvergroting zet zich door

 

Toegevoegde waarde

De toegevoegde waarde kent een stijging in 2020

  • 15,1% van de toegevoegde waarde in de industrie komt van de voedingsindustrie

  • In volume staat de toegevoegde waarde van de Belgische voedingsindustrie nog niet op haar niveau van 2015

  • In volume steeg de toegevoegde waarde in 2019 slechts met 1,4% (+4,4% in waarde)

 

Concurrentiekracht

Onze concurrentiekracht staat onder druk

  • Een werkuur kost 1/5e meer in België dan in de buurlanden

  • Beleidskeuzes maakten op 5 jaar de elektriciteitsfactuur van voedingsbedrijven de helft duurder

  • De netto-operationele marge blijft relatief zwak

 

Opleidingen

Vraag naar technische profielen

  • Technische profielen zijn het meest in trek

  • Er moet meer worden geïnvesteerd in opleidingen op de werkplek zoals leer-werktrajecten

  • Recorddeelname aan opleidingen in 2018

 

Innovatie

Bedrijven gebruiken nieuwste technologieën

  • De voedingsindustrie zoekt meer ICT-profielen, maar de zoektocht verloopt moeizaam

  • 16% van de omzet komt uit online verkopen

  • De Belgische voedingsindustrie staat op Europees niveau op de 4e plaats inzake robotisering

 

Kerncijfers per sector

Van “klassiekers” zoals bier of chocolade tot “hidden champions” zoals diepvriesgroenten of vlees. Belgische voeding staat wereldwijd bekend voor haar kwaliteit, diversiteit en innovatie. Op deze pagina vindt u de belangrijkste kerncijfers per sector.