Voedingsindustrie

“Small country. Great food.” De zin waarmee het merk food.be de kwaliteit, diversiteit en innovatie van Belgische voeding promoot geeft aan dat België het land van de voeding is. De voedingsindustrie is dan ook de onbetwiste sterkhouder binnen de Belgische industrie. Door haar groei neemt de voedingsindustrie een steeds groter aandeel van de omzet, tewerkstelling, uitvoer en investeringen voor haar rekening. De opeenstapeling van uitdagingen en taksen zet die groei echter onder druk. Fevia pleit er dan ook voor om samen de competitiviteit van onze voedingsbedrijven en hun medewerkers te versterken.

De percentages geven het aandeel van de voedingsindustrie in de verwerkende industrie weer.

Omzet

Een prijsgedreven stijging

  • De voedingsindustrie blijft de grootste industriële sector van België (20,5% van de totale omzet)

  • De omzet in volume daalt voor het 3de jaar op rij

  • Het aandeel van de export in de omzet is sterk gedaald

​​

Investeringen

Een recordbedrag, maar lagere intensiteit

  • De voedingssector blijft de grootste industriële investeerder van België ondanks een kleinere toename

  • Het aandeel van de geïnvesteerde omzet daalt

  • Investeringen in chocolade en bakkerij nemen sterk toe, die in dranken en groenten nemen af

Buitenlandse handel

De export bereikt een recordhoogte

  • Handelsoverschot van 5,8 miljard euro (+17,1% ten opzichte van 2021)

  • 54% van de uitvoer gaat naar onze grote buurlanden (NL/FR/DE)

  • Export buiten EU en GB vertegenwoordigt 1/6 van de export (17%)

Verre uitvoer

Een sterke heropstart

  • De uitvoer naar de VS stijgt relatief minder

  • De uitvoer naar China is gedaald

  • Diepgevroren aardappelproducten, zuivelproducten en chocolade zijn de belangrijkste exportproducten naar landen buiten de EU en het VK

 

Werkgelegenheid

Nog steeds dé industriële jobcreator 

  • De werkgelegenheid groeide gestaag sinds 2015

  • De voedingssector is de grootste industriële werkgever van België

  • De voedingsindustrie zorgt voor 1/5e van de banen in de verwerkende industrie

Werkgevers

Een echte KMO-sector

  • Voor het 2de jaar op rij stijgt het aantal werkgevers

  • 95% van de werkgevers stelt minder dan 100 werknemers tewerk

  • 28% van de werkgevers in de verwerkende industrie is actief in de voedingsindustrie

Toegevoegde waarde

Sterke opleving in 2021

  • De voedingsindustrie is goed voor 18% van de toegevoegde waarde van de industrie

  • De toegevoegde waarde in volume van de Belgische voedingsindustrie vertoonde een sterke opleving, in tegenstelling tot de rest van de industrie

  • De toegevoegde waarde steeg in volume met 7,8% in 2021 (+6,1% in waarde)

Concurrentiekracht

Onze concurrentiekracht staat zwaar onder druk

  • In België is een uur werken 24% duurder dan in de buurlanden

  • Door beleidskeuzes zijn de elektriciteitsrekeningen van voedingsbedrijven in 5 jaar met de helft gestegen

  • De netto operationele marge heeft zich niet echt hersteld

Vorming en opleiding

Op zoek naar geschikte arbeidskrachten

  • Het aantal vacatures in de voedingsindustrie is historisch hoog gebleven

  • Er moet meer worden geïnvesteerd in opleiding op de werkplek, zoals in duale leercontracten

Digitalisering

Belgische bedrijven nemen het voortouw

  • De voedingsindustrie is steeds meer op zoek naar ICT-profielen

  • Alleen 5% van de omzet wordt uit B2C e-commerce gehaald (tegen 12% in 2021)

  • Wat robotisering betreft, staat de Belgische voedingsindustrie op de 4de plaats in Europa (2020)

 

Kerncijfers per sector

Van “klassiekers” zoals bier of chocolade tot “hidden champions” zoals diepvriesgroenten of vlees. Belgische voeding staat wereldwijd bekend voor haar kwaliteit, diversiteit en innovatie. Op deze pagina vindt u de belangrijkste kerncijfers per sector.