Voedingsindustrie

“Small country. Great food.” De zin waarmee het merk food.be de kwaliteit, diversiteit en innovatie van Belgische voeding promoot geeft aan dat België het land van de voeding is. De voedingsindustrie is dan ook de onbetwiste sterkhouder binnen de Belgische industrie. Door haar groei neemt de voedingsindustrie een steeds groter aandeel van de omzet, tewerkstelling, uitvoer en investeringen voor haar rekening. De opeenstapeling van uitdagingen en taksen zet die groei echter onder druk. Fevia pleit er dan ook voor om samen de competitiviteit van onze voedingsbedrijven en hun medewerkers te versterken.

Omzet

In 2017 groeide de omzet van de Belgische voedingsindustrie en dat ondanks de druk op de binnenlandse markt

  • De voedingsindustrie is de grootste industriële sector van België
  • De volumes op de binnenlandse markt dalen met 2,2%
  • Grensaankopen niet-alcoholische dranken stijgen met 8,8%

Investeringen

De investeringen in materieel vast activa bereiken een record in 2017

  • De investeringen in de voedingsindustrie nemen sneller toe dan in de rest van de industrie
  • De voedingsindustrie is voor het eerst de grootste industriële investeerder
  • Investeringen in de verwerking en conservering van groenten en fruit nemen fors toe

Werkgelegenheid

Dé industriële jobcreator in 2017

  • Voedingsindustrie zorgt voor bijna kwart miljoen jobs
  • Voedingsindustrie is grootste industriële
    werkgever in België
  • 1 op de 5 jobs in de industrie is er één in de
    voedingsindustrie

Werkgevers

Een echte KMO-sector

  • 96% van de werkgevers stelt minder dan 100 werknemers te werk
  • 28% van het aantal werkgevers in de verwerkende industrie is actief in de
    voedingsindustrie
  • Schaalvergroting zet zich door

Buitenlandse handel

Meer en meer de motor van de groei

  • 56% van de uitvoer gaat naar onze buurlanden
  • Handelsoverschot van 4,7 miljard euro
  • De verre export groeit spectaculair

Verre uitvoer

Groeimotor in 2017

  • De export naar de Verenigde Staten stijgt met 16,1%
  • Drie van de top 5 verre exportlanden liggen in Azië
  • Dranken, chocoladeproducten en diepvriesaardappelproducten zijn de belangrijkste exportproducten buiten de EU

 

Export

Belgische voeding en dranken veroveren de wereld

Export is de motor van de groei van de Belgische voedingsindustrie en stijgt jaarlijks gemiddeld 5%.

Toegevoegde waarde

Groeivertraging in 2016

  • Meer dan 15% van de toegevoegde waarde in de industrie komt van de voedingsindustrie
  • De toegevoegde waarde van de Belgische voedingsindustrie steeg op 5 jaar met 13%
  • De ratio toegevoegde waarde/omzet van de
    voedingsindustrie hinkt achterop

Distributiekanalen

2 nieuwe winkels erbij in 2016

  • Middelgrote supermarkten worden steeds belangrijker
  • Toenemende concentratie in het retaillandschap
  • Het marktaandeel van de harddiscounters neemt verder af

Marge en lonen

Loonkostenhandicap blijft te hoog

  • 57% van de toegevoegde waarde gaat naar loonkosten
  • De daling van de loonkostenhandicap blijft broos en handicap onaanvaardbaar hoog
  • Meer acties nodig om loonkostenhandicap verder af te bouwen

Prijzen

Kloof consumentenproducentenprijzen houdt aan

  • De prijzen van de voedingsindustrie dalen eind 2017 terwijl de consumentenprijzen blijven stijgen
  • Inputprijzen (grondstoffen en lonen) stijgen sterk eind 2016
  • Beleidskeuzes maakten de meerkosten van voedingsbedrijven
    tot 420% duurder in 8 jaar

Terugvloei naar de overheid

Taxshift in 2016 laat zich voelen

  • 593 miljoen euro bedrijfsvoorheffing
  • Winstbelasting stijgt met 0,4% in 2016
  • Op 5 jaar tijd stijgt de terugvloei

Conjuctuurprognose

Opnieuw negatief ondernemersvertrouwen

  • Ondernemersvertrouwen verslechtert sinds het najaar van 2016
  • Ondernemers in industrie positiever geworden dan in voedingsindustrie
  • Consumenten positiever gestemd dan ondernemers

Opleidingen

Opnieuw negatief ondernemersvertrouwen

  • 67,7% van het aantal vacatures voor mecanicien blijft langer dan 90 dagen
    openstaan
  • Meer inzetten op opleidingen op de werkvloer zoals duaal leren noodzakelijk
  • Bereik opleidingen IPV in stijgende lijn, vooral bij kleinere ondernemingen

Innovatie

Koploper in vergelijking met buurlanden

  • Belgische voedingsindustrie is met voorsprong koploper op het vlak van procesinnovatie
  • Maar slaagt er minder in omzet te genereren uit nieuwe producten
  • Belgische voedingsindustrie spendeert jaarlijks 237 miljoen euro aan onderzoek & ontwikkeling

Kerncijfers per sector

Van “klassiekers” zoals bier of chocolade tot “hidden champions” zoals diepvriesgroenten of vlees. Belgische voeding staat wereldwijd bekend voor haar kwaliteit, diversiteit en innovatie. Op deze pagina vindt u de belangrijkste kerncijfers per sector.