Voedingsindustrie

“Small country. Great food.” De zin waarmee het merk Food.be de kwaliteit, diversiteit en innovatie van Belgische voeding promoot geeft aan dat België het land van de voeding is. De voedingsindustrie is dan ook de onbetwiste sterkhouder binnen de Belgische industrie. Door haar groei neemt de voedingsindustrie een steeds groter aandeel van de omzet, tewerkstelling, uitvoer en investeringen voor haar rekening. De opeenstapeling van uitdagingen en taksen zet die groei echter onder druk. FEVIA pleit er dan ook voor om samen de competitiviteit van onze voedingsbedrijven en hun medewerkers te versterken.

Omzet


 

De omzet van de voedingsindustrie bedraagt 48,1 miljard euro en is in 2015 met 0,2% toegenomen. Na een gestage omzetgroei tot en met 2011, zwakte het groeiritme af door de toenemende druk op de prijzen van de voedingsindustrie. De verdeling van de omzet volgens de verschillende subsectoren blijft doorheen de laatste jaren relatief stabiel.

Werkgelegenheid in de voedingsindustrie

De voedingsindustrie is de grootste industriële werkgever van het land en telt 88.439 arbeidsplaatsen. Bijna 1 op de 5 jobs in de verwerkende industrie is een job in de voedingsindustrie. De voedingsindustrie is ook de enige industriële sector die er de laatste 10 jaar in geslaagd is om het aantal arbeidsplaatsen op peil te houden.

Export

Belgische voedingsproducten staan wereldwijd bekend om hun kwaliteit, diversiteit en innovatie. Export is de motor van de groei voor de Belgische voedingsindustrie: sinds 2005 nam de omzet op buitenlandse markten met 62,5% toe. De Belgische voedingsindustrie zet met Food.be ook in de toekomst volop in op export. In 2015 exporteerde België voor 23,9 miljard euro aan voeding en dranken.

Bedrijven

De voedingsindustrie is een kmo-sector: 96% van de werkgevers telt minder dan 100 werknemers. Met 4.452 werkgevers vertegenwoordigt de voedingsindustrie bijna één derde van de werkgevers in de verwerkende industrie. Een stabiele werkgelegenheid, investeringen en schaalvergroting zorgen ervoor dat Belgische voedingsbedrijven overeind kunnen blijven in een uiterst competitieve internationale omgeving.


 

 

Opleidingen in de voedingsindustrie

Goed opgeleide en gemotiveerde medewerkers zijn een cruciaal ingrediënt voor de competitiviteit van de sector. De opleidingsinspanningen in de voedingsindustrie nemen dan ook toe. Op basis van de meest recente cijfers van 2013 investeert de voedingsindustrie 1,62% van de personeelskosten in (in)formele opleidingen, de industrie 1,42% en de gehele economie 1,55%.

 

Investeringen en innovatie

De export van Belgische voedingsproducten groeit. Om de toenemende vraag te kunnen bijhouden, stijgen de investeringen en de uitgaven in O&O (onderzoek en ontwikkeling). Na twee jaar van sterke groei, staan de investeringen in 2015 op een recordniveau van 1,4 miljard euro.

Mede dankzij een uniek innovatiemodel zijn Belgische voedings- en drankenproducenten koplopers op het vlak van product- en procesinnovatie.

Kerncijfers per sector

Van “klassiekers” zoals bier of chocolade tot “hidden champions” zoals diepvriesgroenten of vlees. Belgische voeding staat wereldwijd bekend voor haar kwaliteit, diversiteit en innovatie.