E-commerce kan export van Belgische voeding naar China boosten

12.11.2019

Brussel, 13 november 2019 – De Belgische voedingssector verdubbelde de voorbije vier jaar haar export naar China en grijpt de komende handelsmissie onder leiding van HKH Prinses Astrid aan om onder meer via e-commerce de export verder te boosten. Fevia, de federatie van de Belgische voedingsindustrie, gaat samen met 29 van haar leden onder de vlag van het promotiemerk “Food.be – Small country. Great food.” langs bij e-commerce giganten Alibaba Group en JD.com en logistieke dienstverlener ZIH.

E-commerce als weg naar de maag van de Chinese consument

China groeide de voorbije jaren uit tot de tweede grootste overzeese exportbestemming voor Belgische voeding en dranken, na de Verenigde Staten. Waar de algemene Belgische handelsbalans met China negatief is, zien we voor de voedingssector een uitgesproken positieve handelsbalans. “Het gaat hard voor Belgische voeding en dranken op de Chinese markt. Op vier jaar tijd verdubbelde de omzet uit de export tot 226 miljoen euro in 2018”, aldus Bart Buysse, CEO van Fevia. “We willen nu nagaan of de platformen van e-commerce giganten als Alibaba Group en JD.com geschikte kanalen zijn om onze Belgische voeding en dranken nog beter tot bij de Chinese consument te krijgen.”

In aanwezigheid van HKH Prinses Astrid en dankzij de steun van het Waalse exportagentschap AWEX zullen Fevia en haar leden in Shanghai spreken met het topmanagement van Alibaba Group. De doelstelling van die ontmoeting is om meer Belgische voeding en dranken in hun aanbod te krijgen. De Belgische voedingsbedrijven zullen B2B-ontmoetingen hebben met aankopers van online platformen Tmall Global, Kaola en 1688 en van ‘new retail’ supermarket Freshippo.

Cainiao Network, de logistieke tak van Alibaba Group, bouwt aan haar eerste Europese logistieke hub in de luchthaven van Luik, wat de export naar China zal faciliteren. Fevia zal tijdens de missie ook met logistieke dienstverlener Zhengzhou International Hub Development and Construction bespreken hoe deze meer voeding en dranken uit België kan importeren, om ze vanuit hun logistiek centrum in de provincie Henan verder naar Chinese warenhuizen te verspreiden.

Chinese consument wil authentieke kwalitatieve voeding en dranken

“Authentieke kwalitatieve producten uit Europa vallen in de smaak bij de Chinese consument. Onze internationaal gerenommeerde Belgische bieren, chocolade en koekjes hebben in China al vaste voet aan wal gekregen, maar de voorbije jaren zagen we ook een sterke groei van zuivel- en diepvriesaardappelproducten”, weet Bart Buysse, CEO van Fevia.

Romain Cools van sectorfederatie Belgapom vult aan: “België is na de VS de tweede belangrijkste exporteur van diepvriesaardappelproducten naar China en wij verwachten een verdere stijging van de consumptie de komende jaren. Wij zullen tijdens de missie het imago van ons land als de bakermat van de frietcultuur versterken om onze export verder een duw in de rug te geven”.

China is echter geen evidente exportmarkt en blijft voorlopig gesloten voor onder andere Belgisch vlees. “Tijdens de missie zijn er gesprekken met Chinese autoriteiten rond verschillende marktopeningsdossiers, onder andere rond Belgisch varkensvlees, dat voorlopig niet meer mag worden geëxporteerd omwille van de Afrikaanse Varkenspest”, zegt Philippe Van Damme van de sectorvertegenwoordiger Febev.

Voor meer feiten en cijfers over de handel in voeding en dranken met China en een overzicht van de meereizende voedingsbedrijven: zie www.food.be/belgian-economic-mission-peoples-republic-china