Doelstelling 3

Nationale en internationale erkenning voor heerlijke Belgische voeding

De Belgische voedingsindustrie is fier op de heerlijke smaak en op de diversiteit van haar voeding en dranken. Die trots willen we uitdragen naar consumenten in eigen land. Maar ook buiten onze landgrenzen willen we dat onze voeding de juiste erkenning krijgt.
PDF-pictogram Download PDF fiche (408.61 KB)

Wat is onze doelstelling richting 2025?

We werken er hard aan om Belgische voeding duurzamer, betaalbaarder en gezonder te maken. Onze Belgische bedrijven bieden een grote diversiteit aan voeding en dranken aan en we willen ervoor zorgen dat iedereen die producten even lekker of zelfs lekkerder blijft vinden.

Ons doel is om enerzijds het aandeel Belgische consumenten dat Belgische voeding en dranken kiest omwille van de smaak, te verhogen. Anderzijds willen we dat meer Belgische producten internationale certificeringen en positieve evaluaties door food professionals krijgen.

Hoe willen we die doelstellingen bereiken?

  • We gaan in kaart brengen in welke mate consumenten de Belgische herkomst en de smaak van onze producten aan elkaar linken. Daarvoor werken we samen met VLAM, het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing, aan een gerichte consumentenbevraging.
  • We gaan inzichten verwerven rond hoe internationale food professionals onze Belgische voeding en dranken evalueren op basis van hun smaak. Daarvoor werken we samen met ITQI, het International Taste & Quality Institute.
  • Via ons promotiemerk “Food.be – Small country. Great food.” versterken we het imago van Belgische voeding en dranken. We doen dit via communicatie op websites, sociale media, in nieuwsbrieven en door deel te nemen aan promotionele evenementen.

Waar staan we vandaag?

VLAM volgt via een tweejaarlijkse Consumptietracker de aankopen voor thuisverbruik van 6.000 Belgische gezinnen op. Op basis van het onderzoek van 2021 zal VLAM kunnen identificeren hoeveel Belgische consumenten kiezen voor een Belgisch product omwille van de smaak. Bovendien is VLAM bereid om de vraagstelling in een toekomstige bevraging verder te verfijnen, zodat we tot de meest relevante indicator en meting kunnen komen.

De erkenning door internationale food professionals kunnen we op twee manieren nagaan:

  1. Via de Superior Taste Award Certification van het ITQI. Dit is een onafhankelijke, wereldwijde certificatie waarbij een groot panel van professionele smaakexperts de smaak van producten evalueert.
  2. Via sensorische evaluaties van het ITQI. Dit zijn smaakevaluaties door onafhankelijke chefs en sommeliers van prestigieuze Europese culinaire associaties.

De certificering en sensorische evaluaties van het ITQI vinden jaarlijks plaats. Het instituut is bereid om met ons op zoek te gaan naar de meest relevante indicatoren en rapportage.

We zullen zowel de VLAM consumentenbevraging van 2021 als het ITQI-rapport 2019-2021 gebruiken om een nulmeting te bekomen voor de evaluatie van onze Belgische voeding door, respectievelijk, Belgische consumenten en internationale food professionals. Daarmee zullen we in de toekomst de evolutie voor beide kunnen nagaan.

Wat doen we concreet als sector?

We zullen het food.be-imago uitdragen tijdens missies, staatsbezoeken, beurzen en wereldtentoonstellingen:

  • De economische missies naar het Verenigd Koninkrijk in maart 2022, de Verenigde Staten in juni 2022 en Japan in het najaar van 2022.
  • Deelname aan de voedingsbeurzen Anuga in Keulen en SIAL in Parijs.
  • Food.be-branding in het Belgische paviljoen op de Expo 2020 Dubai. De expo zal plaatsvinden van begin oktober 2021 tot eind maart 2022.
  • Een “Taste of Belgium” netwerking event tijdens Gulfood, de grootste jaarlijkse vakbeurs voor eten en drinken, in februari 2022 in Dubai.