Belgische voedingsproducten in steile opmars in Zuid-Korea

22.03.2019

Brussel, 22 maart 2019 – Van 24 tot 28 maart vergezellen een 20-tal bedrijven uit de agro-voedingssector HKHH Koning Filip en Koningin Mathilde op staatsbezoek naar Zuid-Korea. De export van Belgische voeding en dranken is er aan een steile opmars bezig, goed voor een verdubbeling van de omzet op vier jaar tijd. “Zuid-Koreanen zijn traditioneel wantrouwig tegenover geïmporteerde voeding. Dat merkten we bijvoorbeeld toen ze zowel na de fipronil-crisis als na het uitbreken van de Afrikaanse varkenspest hun markt onmiddellijk afsloten”, aldus Jan Vander Stichele, voorzitter van Fevia. “We gaan daarom tijdens het staatsbezoek met ons promotiemerk “Food.be – Small country. Great food.” het imago van Belgische voeding en dranken in Zuid-Korea versterken en de groei verder stimuleren.”

Verdubbeling van de export dankzij vrijhandelsakkoord

De Zuid-Koreaanse markt toont veel groeipotentieel voor de Belgische voedingsindustrie. De export kreeg de afgelopen jaren duidelijk een duwtje in de rug door het vrijhandelsakkoord tussen de EU en Zuid-Korea. Op vier jaar tijd verdubbelde de omzet op deze markt tot 155 miljoen euro. Dit maakt van Zuid-Korea de vierde belangrijkste overzeese afzetmarkt voor de Belgische voedingsindustrie.

Diversificatie van de export

Het aanbod van Belgische producten op de Koreaanse markt diversifieert ook. Naast de klassieke exportkampioenen - de Belgische bieren en chocolade - doen ook Belgische zuivelproducten, koekjes, meel en mout, verwerkte groenten en fruit en zoetwaren het goed. Vlees was tot 2018 ons belangrijkste exportproduct. In reactie op de uitbraak van de Afrikaanse varkenspest, legde Zuid-Korea echter een importban voor Belgisch varkensvlees op. De sector zal tijdens het staatsbezoek samen met het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen contacten hebben met het oog op een heropening van deze markt.

Vertrouwen van kritische Zuid-Koreaanse consumenten winnen

De Zuid-Koreaanse consument is zeer begaan met zijn gezondheid en kritisch rond geïmporteerde voeding. “De hoge kwaliteit van Belgische voeding en dranken boezemt ook kritische consumenten vertrouwen in. Om die kwaliteit te blijven waarborgen, zet onze sector sterk in op innovatie”, zegt Bart Buysse, CEO van Fevia. “In 2017 werd de Belgische voedingsindustrie de grootste industriële investeerder van het land. De innovatieclusters Flanders’ FOOD en Wagralim zijn hierbij als drijvende kracht belangrijke partners.”

Fevia voorzitter Jan Vander Stichele zal tijdens het ‘Korea-Belgium Business Forum’ van het Verbond voor Belgische Ondernemingen aan de hand van concrete business cases illustreren hoe de samenwerking tussen de sector en de kennisinstellingen ertoe leidt dat de Belgische voedingsindustrie de koploper is op vlak van procesinnovatie.

Voeding en dranken versterken Belgisch imago

Dat Belgische voeding en dranken goed scoren in deze Aziatische Tijger, konden we al vaststellen tijdens de prinselijke missie van twee jaar geleden. Het staatsbezoek bouwt hierop voort en zet op 28 maart in aanwezigheid van het vorstenpaar en minister Muyters de Belgische voedingsexporteurs en hun Zuid-Koreaanse zakenpartners in de kijker tijdens het high-level openingsevent van het driedaagse ‘Belgian Life Festival’. Voor dit event slaat Fevia de handen in elkaar met Flanders’ Investment & Trade, VLAM, AWDC en het Agence Wallonne à l'Exportation et aux Investissements Étrangers.

Fevia-leden in het staatsbezoek

  • Belberry Preserves
  • Belgian Pork Group
  • Brasserie de Brunehaut
  • Brouwerij De Halve Maan
  • Brouwerij Verhaeghe Vichte
  • Chocolaterie Guylian
  • Crop’s
  • Desobry
  • Galler
  • Inex
  • The Belgian Chocolate Group

Bekijk de bedrijfsprofielen van de meereizende voeding- en drankenproducenten op www.food.be/belgian-state-visit-republic-korea

Contact

In België

Nicholas Courant
Woordvoerder Fevia
nc@fevia.be
+32 478 24 31 49

Tijdens het staatsbezoek in Zuid-Korea

Tine Vandervelden
International Business Manager Fevia
tvdv@fevia.be
+32 478 26 74 72