FEVIA wint award voor beste duurzaamheidsverslag

13.01.2016

Het Instituut van de Bedrijfsrevisoren (IBR) bekroonde gisterenavond het duurzaamheidsverslag van FEVIA, de federatie van de voedingsindustrie, met een gedeelde “Award for Best Belgian Sustainability Reports”. FEVIA is daarmee de eerste sectorfederatie die in de categorie Andere Organisaties als laureaat uit de bus komt.

Het online duurzaamheidsverslag (www.fevia-duurzaamheid.be) kwam er na een uitgebreide gespreksronde met FEVIA leden en met stakeholders, zoals onder andere klanten, vakbonden, academici, politici, NGO’s en consumenten. De 19 uitdagingen die zij identificeerden op sociaal, economisch, ecologisch en breder maatschappelijk vlak vormen de basis van het verslag. Volgens de jury van de Awards for Best Belgian Sustainability Reports blinkt het verslag uit door de concrete antwoorden op die uitdagingen voor de sector.

“Met het duurzaamheidsverslag toont de Belgische voedingsindustrie aan dat onze duurzame groei vertrekt vanuit dialoog en dat we in staat zijn om concrete antwoorden te formuleren op de uitdagingen. Ik denk bijvoorbeeld aan de zoutreductie van 10% die we wisten te realiseren in overleg met de overheid,” aldus Jean Eylenbosch, voorzitter van FEVIA. “Een duurzaamheidsstrategie mag geen dode letter blijven: deze award is dus vooral een stimulans voor FEVIA en elk van haar leden om de strategie in de praktijk te blijven toepassen.”

FEVIA lanceert daarom in 2016 een nieuw project om de impact van de duurzaamheidsstrategie van de voedingsindustrie verder te verhogen. “Veel bedrijven uit de voedingsindustrie zijn voorlopers op het vlak van duurzaamheidsrapportering. We willen alle FEVIA leden, ook de vele KMO’s die onze sector rijk is, motiveren om onze duurzaamheidsstrategie in hun bedrijfsvoering op te nemen,” aldus Guido Vanherpe, voorzitter van het comité duurzame ontwikkeling van FEVIA. “FEVIA zal daarom in 2016 de Belgische voedingsbedrijven begeleiden bij het uitwerken van onze duurzaamheidsstrategie op bedrijfsniveau. Deze award is voor ons alvast de bevestiging dat een duurzaamheidsverslag voor de gehele sector een nuttig instrument is om dat te realiseren.”

Het FEVIA duurzaamheidsverslag is online beschikbaar op www.fevia-duurzaamheid.be.

Een korte samenvatting is beschikbaar op YouTube