Vrijhandelsakkoord met Japan biedt opportuniteiten voor Belgische voedingsindustrie

Nicholas Courant
08.12.2017

Fevia reageert verheugd op de aankondiging van het handelsakkoord dat bereikt is tussen de Europese Unie en Japan. Export is meer dan ooit de motor van de groei van de Belgische voedingsindustrie, en de uitvoer van Belgische voeding en dranken naar verre exportlanden is zeker belangrijk. Handelsakkoorden zijn voor onze voedingsbedrijven van uiterst groot belang om grenzen te doorbreken en met kwalitatieve voedingsproducten de wereld te veroveren onder de vlag ‘Food.be – Small country. Great food.’

Vandaag is Japan, na de Verenigde Staten en China, de 3de belangrijkste verre exportmarkt voor Belgische voeding. Belgische voeding scoort vooral bij onze Aziatische partners omdat ze veel belang hechten aan kwaliteit en veiligheid van producten. Vorig jaar werd maar liefst voor 177 miljoen euro (in waarde) aan Belgische voeding en dranken geëxporteerd naar Japan. Vooral chocoladeproducten en dranken (bier) kennen een groot succes bij Japanse consumenten. Voor diepvriesgroenten en aardappelproducten blijkt er bovendien nog veel potentieel te liggen.

Toch stagneerde vorig jaar de export naar Japan voor het eerst. De uitvoer van Belgische producten daalde van 185 miljoen naar 177 miljoen euro. Daarom is een handelsakkoord met Japan meer dan welkom om de export van Belgische voeding te blijven ondersteunen. Hoge importtaksen remmen echter de export van Belgische voedingsproducten zoals Belgische bieren, kazen of varkensvlees naar de Japanse markt.

Fevia voorzitter Jean Eylenbosch juicht dan ook het akkoord toe: “Door het handelsakkoord met Japan vallen op termijn tot 85% van de bestaande importtarieven weg en dat is heel goed nieuws voor de groei van Belgische voedingsbedrijven die zich elke dag inzetten om kwalitatieve producten te produceren. Het is ook een sterk signaal tegen het protectionisme dat overal in de wereld opduikt en de groei van onze voedingsbedrijven afremt. Daarom roept Fevia op om samen met de vlag ‘Food.be – Small country. Great food.’ het imago van hoogkwalitatieve en betrouwbare Belgische voeding te blijven versterken.”

Meer info: 
Principeakkoord tussen EU en Japan maakt weg vrij voor verdere groei van export van Belgische voeding en dranken