28.10.2021

Food Future Academy - Duurzame aankopen: hoe ver ga je ermee?

Events door Fevia

Tijdens de derde sessie van de Food Future Acadamy op 28 oktober gaan topsprekers dieper in op aankoop van duurzame landbouwgrondstoffen. Alles start bij jouw landbouwgrondstoffen en de aankoop ervan. Hoe doe je dat op duurzame wijze? Hoe weet je dat jouw manier van aankopen duurzaam is? Waar moet je daarbij op letten? Wat met certificering? Hoe doe je dat voor producten in de EU en hoe voor producten die afkomstig zijn van buiten de EU? Topsprekers zullen je ook nu inspireren om dit naar jouw duurzaamheidsstrategie te vertalen.

Deze sessie gaat live door op 28 oktober te Kortrijk Xpo tijdens de beurs Intrafood en is volledig gratis na registratie tot de beurs met code FEVIA2021. Om je de kans te geven ook de beurs te bezoeken splitsten we het programma op in 2 delen: een sessie in de ochtend van 10:30-12:00 en een 2e sessie met topsprekers in de namiddag van 14:00-15:30. 

Laat je inspireren door deze topsprekers

10u30 - 12u

Laura Taal, Senior Brands Manager
IDH - The Sustainable Trade Initiative

Duurzaam aankopen – wat heeft mijn bedrijf daar eigenlijk aan?
Is duurzaam aankopen hetzelfde als gecertificeerde producten aankopen? Duurzaam aankopen is toch vooral duur? Ik heb geen zicht op hoe de landbouwproducten die ik koop worden verbouwd, hoe kan ik dan zeker weten dat ze duurzaam verbouwd zijn? Wat heeft de aankomende due diligence wetgeving te maken met duurzaam aankopen? Hoe maak je duurzaam aankopen leuk voor je aankopers? Op deze deze en andere praktische vragen krijgt u antwoord in deze presentie.

With great chocolate comes great responsibility 
“De beste in de hele wereld” - de rijke geschiedenis, de hoge kwaliteit en het uitzonderlijke vakmanschap in ons land zorgen er samen voor dat Belgische chocolade een bijzonder sterke reputatie heeft opgebouwd. Tegelijk wordt chocolade steeds vaker geassocieerd met hoge risico’s op vlak van kinderarbeid, ontbossing en extreme armoede. Eind 2018 maakten de sector, overheid, retail en NGO’s samen afspraken om duurzaamheidsaspecten te verankeren in het Belgisch vakmanschap. Het Beyond Chocolate partnerschap werd geboren met hoge ambities : leefbare inkomens mogelijk maken en ontbossing een halt toeroepen tegen 2030.

Charles Snoeck, Beyond Chocolate Program Manager
IDH - The Sustainable Trade Initiative

Tim Kamanayo Gengoux, Global Marketing Director Neuhaus

Duurzaamheid bij de uitvinder van de Belgische praline
​​​​​​Hoe gaat het voedingsbedrijf Neuhaus om met duurzame aankopen? Ontdek de weg naar duurzaamheid van Neuhaus met een focus op de aankoop van ingrediënten en verpakking.

14u-15u30

EFICO, duurzaam aankopen in een internationale omgeving
Als groene koffie-specialist, voert EFICO ruwe koffie in sinds 1926. Kwaliteit en duurzaamheid vormen hierbij de hoekstenen van hun beleid.
Tijdens de sessie worden de realisaties en uitdagingen toegelicht en het belang van de ganse koffieketen.

Michel Germanes, CEO EFICO

Nienke Sleurink ​​, Schuttelaar & Partners

Beginnen bij de bron: duurzaamheid in de keten
Tegenwoordig is duurzaamheid een steeds belangrijker onderdeel in de strategie van organisaties. Hierbij is de inkoop van grondstoffen en goederen van groot belang, aangezien een groot deel van de impact zich in de keten afspeelt. Om de inkoop te verduurzamen en resultaat meetbaar te maken, is grip op de keten essentieel. Het sluiten van partnerships is hierbij een belangrijke voorwaarde.

Werken aan een meer ethische bevoorradingsketen
De technische eigenschappen van palmolie maken het een essentieel basisingrediënt dat ons toelaat onze klanten en consumenten producten van hoge kwaliteit aan te leveren die zij verwachten. Bovendien geeft palmolie een opbrengst per oppervlakte die vijf keer hoger is dan die van zonnebloem- of koolzaadolie. Maar ook al is palmolie een ideaal basisingrediënt om de groeiende bevolking te voeden, de productie ervan moet duurzaam zijn, zodat we het ook in de toekomst kunnen blijven gebruiken.

Jelmen Haaze, Belgische Alliantie voor Duurzame Palmolie

Inschrijven en toegang tot IntraFood

Met deze registratiecode krijg je gratis toegang tot de IntraFood beurs : FEVIA2021
Gelieve je hier eerst te registreren op de website van IntraFood
Schrijf je in via onderstaand webformulier 

Food Future Academy organiseert de komende 4 jaar voor de voedingsindustrie 8 thema-events rond duurzaamheid en circulair ondernemen. Het is een initiatief van Fevia Vlaanderen en maakt deel uit van Industriepartnerschap in het kader van het contract Ondernemerschap van VLAIO.