China, where everything is possible but nothing is easy

23.04.2019

Vorig jaar startte Fevia Vlaanderen in samenwerking met Flanders Investment & Trade het Exportboost China-leertraject. Het leertraject - bedoeld voor voedingsbedrijven met interesse om zaken te doen met China - omvat 4 workshops en een handelsmissie naar China. Na drie workshops was het eind maart zover: de deelnemende bedrijven gingen de opgedane “theorie” uittesten in de praktijk tijdens een zakenreis naar Shanghai. Een verslag…    

Workshops

Het China-leertraject startte met 3 workshops. Die workshops moesten de deelnemers wegwijs maken in:

  • de Chinese cultuur, de manier van zaken doen van en onderhandelen met Chinese partners;
  • de voedingsmarkt in China en de Chinese consument, distributie- en verkoopkanalen in China en identificatie van de juiste partner;
  • de toegang tot de Chinese markt, voedingsstandaarden, labeling, taksen en importformaliteiten;
  • e-commerce platformen, sociale media en New Retail in China;
  • Branding en marketing in China.    

Dit alles werd gespijsd met tal van praktische voorbeelden en case-studies. Daarnaast werden ook praktische voorbereidende aspecten zoals subsidies en ondersteuning toegelicht, o.a. door Flanders Investment & Trade.

Zaken- en inspiratiereis   

Gewapend met de opgedane kennis in de workshops, trokken een aantal van de deelnemende bedrijven van 25 tot 29 maart naar Shanghai en Hangzhou voor een uitgebreid, gevarieerd en interessant business programma dat Fevia Vlaanderen uitwerkte met Flanders Investment & Trade Shanghai.    

Ontmoetingen met Vlaamse bedrijven in China

De ervaring en de tips & tricks van bedrijven die al actief zijn in China zijn van onschatbare waarde voor bedrijven die hun weg nog zoeken in het complexe China. Wij kregen getuigenissen van Neuhaus, Duvel Moortgat en Glacio. Deze drie bedrijven zijn al succesvol in China, maar zijn ook al vele jaren bezig op de Chinese markt. Hun belangrijkste boodschap: de Chinezen zitten niet (meer) te wachten op Belgische voeding en een plaats veroveren op de Chinese markt vergt veel tijd en veel geld.   

Ontmoetingen met importeurs, trusted partners en e-commerce platformen

De bedrijven ontmoetten ook importeurs zoals Vandergeeten, The Export Group, Arctic Solutions en BeerBelgium. Het is belangrijk dat je importeur focus heeft en de juiste kanalen om je product effectief op de Chinese markt te brengen.     

We werden ook ontvangen door het Netease Kaola – ecommerce platform. Dit is net zoals Alibaba een speler in e-commerce. Deze platformen bieden of je product in hun online shop aan of een store-in-store, een winkel met je merk. Zij hanteren hoge standaarden en passen een strenge evaluatie toe. M.a.w. je geraakt niet zomaar op deze e-commerce platformen.

Zo’n e-commerce platform staat evenwel niet in voor de logistiek (import, distributie,…). Daarvoor heb je dan weer een trusted partner nodig die dit voor je doet. Veel van de importeurs, werken ook als trusted partner voor e-commerce platformen.    

Tal van storechecks

De bedrijven bezochten tal van winkels en franchise-concepten om in de praktijk te zien of hun type product aanwezig is of hoe het in China gepositioneerd wordt aan welke prijs. Dit is noodzakelijke info om je strategie te bepalen.

We bezochten daarbij niet alleen de klassieke off-line supermarkten, maar ook bv. de Alibaba Hema Store die het klassieke offline combineert met online. Boven de hoofden van de winkelende klanten in de supermarkt, worden de onlinebestellingen via transportbanden naar de wachtende transporteurs gebracht om die binnen het uur aan huis te leveren.      

Filmpje Alibaba Hema Siore

Business to business ontmoetingen

Last but certainly not least: de deelnemende bedrijven hadden verschillende B2B-ontmoetingen, met importeurs, met retailers,… om de mogelijkheden voor hun product en toekomstige handelsrelaties te bespreken.

Een aantal conclusies…

  1. Hard work! In tegenstelling tot 15 – 20 jaar geleden zitten de Chinezen niet meer op onze producten te wachten. Het opbouwen van een succesvolle business in China vraagt een serieuze investering, in tijd én in geld. Maar ook nederigheid: niet wij maar de Chinezen stellen de eisen.   
  2. Kwaliteit en merk staan centraal. Chinezen zijn gek op “brands”. Het opbouwen van een brand in China is dan ook cruciaal.
  3. Hét China bestaat niet. China bestaat uit verschillende culturen die vaak een verschillende benadering vereisen. De “tier 1” steden (de grote steden zoals Shanghai en Peking) zijn vaak al ‘overbevraagd’. Het kan interessant zijn om te focussen op Tier 2 en Tier 3 steden, waar wel nog veel groei mogelijk is. Deze Chinese ‘kleinere’ steden zijn naar onze normen nog steeds heel grote steden.
  4. Online kopen en mobiel betalen is heel groot in Chinese steden. Chinezen doen alles met WeChat, d.i. op het eerste zicht een soort Whatsapp maar naast berichten sturen, kan je in China nagenoeg alles bestellen en betalen met WeChat (in winkels, restaurants, de taxi, het openbaar vervoer,…). Online stores zitten ook onder WeChat.
    Nagenoeg alle mensen die we ontmoetten, adviseren om offline (klassieke retail) te combineren met online.