De stem van de voedingsindustrie: van Food Forward tot Brexit

16.05.2022

Fevia laat de stem van de voedingsindustrie weerklinken. In april toonden we hoe we samen met onze partners werken aan de voeding van morgen met het Food Forward Event en begin mei trokken we erop uit naar het Verenigd Koninkrijk om via de handelsmissie ons groeipotentieel verder aan te boren. Onze boodschappen vonden breed weerklank in de media. Wat moet je hier zeker van onthouden?

1. Morgen eten we duurzamer, meer plantaardig en gemakkelijk

Met de Food At Work Ecotrophelia Awards daagt de voedingsindustrie jongeren uit om een innovatief en duurzaam voedingsproduct te ontwikkelen dat, wie weet, binnenkort in de winkelrekken zal liggen. Meer dan 200 aanwezigen kregen op het Food Forward Event een voorsmaakje van die voeding van de toekomst. De studententeams toonden dat ze op 3 manieren anders vorm willen geven aan de voeding van morgen: met minder voedselverlies, meer plantaardige voeding en meer gebruiksgemak. 

“Jongeren kunnen bij ons vorm geven aan de voeding van morgen. Om hen dat in de praktijk te laten ervaren, organiseren we innovatiewedstrijden waarbij ze een innovatief, duurzaam product ontwikkelen en dat aan een vakjury voorleggen. Wie weet vinden we de producten die zij vandaag uitdenken morgen terug in onze winkelrekken”, aldus Anthony Botelberge, voorzitter van Fevia.

Verschenen in onder meer:
• Het Nieuwsblad: Alkense maakt dipsaus van kaasafval: “Voeding is al zo duur, we moeten stoppen met het te verspillen”  
• Knack: Jongeren tonen voedingssector de weg: 3 trends op de Food At Work Ecotrophelia Awards
• Sudinfo : La cuisine du futur: et demain, on mange quoi?
• Het Laatste Nieuws: Thomas More-studenten vallen in de voedingsprijzen met beleg op basis van wei

2. Belgische voeding en dranken populairder dan ooit in het Verenigd Koninkrijk

Belgische voeding en dranken doen het post-Brexit beter dan ooit in het Verenigd Koninkrijk. Van 8 tot 12 mei vergezelden een dertigtal Belgische voedingsbedrijven HKH Prinses Astrid op missie naar het VK om dit groeipotentieel verder aan te boren.

Onze CEO Bart Buysse: "Voedingsbedrijven aan beide zijden van het kanaal zijn vastberaden om hun goede handelsrelatie ook post-Brexit voort te zetten."

Verschenen in onder meer:
• De Standaard: Belgische voeding verteerde Brexit prima
• Brussels Times: Belgian food and drinks more popular than ever in the UK
• La Libre: Après le Brexit, les entreprises alimentaires belges et britanniques restent partenaires privilégiés : "Nous avons besoin de l'industrie belge"
• La Dernière Heure : Bières, chocolats, biscuits: les Britanniques sont fous des produits belges
• Trends: Belgische en Britse voedingsbedrijven blijven ook na brexit nauw samenwerken
• Tendances : Les industries alimentaires belge et britannique se font les yeux doux
W-TV: Voedingsbedrijven bij ons zien export stijgen sinds de Brexit