Deze week in de media

06.02.2018

Wekelijks vatten we voor u samen hoe de stem van de Belgische voedingsindustrie in de media aan bod kwam. Ontdek hieronder de meest markante quotes.

Audiovisuele media

Vilt | Wat is het Ketenoverleg? | maandag 5 februari

Het Belgisch Ketenoverleg brengt sinds 2009 de verschillende schakels uit de agrovoedingsketen rond de tafel voor een constructieve dialoog. Chris Moris geeft in deze korte reportage meer toelichting over de werking van dit overlegplatform.

Radio 1 | Supermarkten halen 360 ton suiker uit hun huismerken - 03:35 | vrijdag 2 februari

Volgens Fevia volgen supermarkten met hun aangekondigde aanpassingen van productsamenstellingen het voorbeeld van de Belgische voedingsindustrie. Later dit jaar zal de voedingssector samen met de overheid communiceren over de echte impact van het Convenant Evenwichtige Voeding. Fevia roept ook de overheid en consumenten op om samen te streven naar een evenwichtig voedingspatroon.

Print media

Le Soir | Toute l’huile de palme belge n’est pas durable | maandag 6 februari

Naar aanleiding van een kritisch rapport door enkele NGO's over onder andere The Belgian Alliance for Sustainable Palm Oil laat Fevia weten dat het al haar leden motiveert om enkel duurzame palmolie te gebruiken.

Gazet van Antwerpen | De waanzin van de statiegeldlobby | zaterdag 3 februari

Fost Plus, Fevia en Comeos reageren op een opiniestuk in de Gazet van Antwerpen en betreuren de teneur van de statiegeldlobby die steeds vaker komt aandraven met populistische en niet onderbouwde statements.

Online media

Vilt | Situatie Carrefour geen donderslag bij heldere hemel | maandag 5 februari

E-commerce, een opeenstapeling van taksen en de toenemende grensaankopen zetten de gehele Belgische keten onder druk, volgens een opiniestuk van Fevia. Vilt herneemt onze oproep om de handen in elkaar te slaan en de Belgische markt te versterken: industrie, handel én overheid samen.

VRT | Minder suiker in de supermarkt, maar "weinig verschil voor je gezondheid" | vrijdag 2 februari

Colruyt, Delhaize en Carrefour kondigden aan dat ze vorig jaar 363 ton suiker uit de voedingsproducten van hun huismerken haalden. Fevia nuanceert dat de echte impact van het Convenant Evenwichtige Voeding door de overheid berekend moet worden en dat voedingsproducenten hier al langer aan werken.

Gondola | De gezondheidstaks zorgt voor gekuch op de markt | woensdag 31 januari

Vanaf 1 januari 2018 stijgen de accijnzen op niet-alcoholische dranken. De accijnsverhoging is louter een fiscale maatregel waarmee we de kans missen om een degelijk gezondheidsbeleid op poten te zetten. Jean Eylenbosch, president van Fevia, benadrukt nog twee andere risico’s : "de consument wordt niet alleen aangezet tot grensaankopen, maar ook om goedkopere en minder kwalitatieve producten in te slaan.”

*Wegens auteursrechten is het Fevia niet toegestaan om artikels te delen.