12 scholen en organisaties zetten jongeren aan om evenwichtig te eten en te sporten

23.08.2022

Het Fonds Voeding en Welzijn geeft 12 scholen en organisaties een financiële ondersteuning om dit jaar een gezond voedingspatroon en meer sport en beweging te stimuleren bij kinderen en jongeren. Beheerd door de Koning Boudewijnstichting (KBS) en gefinancierd door Fevia, de federatie van de Belgische voedingsindustrie, steunt het fonds al voor het vijftiende jaar projecten die een gezonde levensstijl promoten.

Het Fonds voor Voeding en Welzijn van Fevia wordt beheerd door de KBS en verleent al sinds 2007 steun aan projecten in België die gezonde voedingsgewoonten en voldoende lichaamsbeweging bevorderen bij kinderen en jongeren. Sinds haar ontstaan steunde het Fonds al 187 projecten voor een totaalbedrag van ongeveer 850.000 euro. Dit jaar kent het Fonds voor Voeding en Welzijn meer dan 52.000 euro toe aan 12 projecten.

“We staan in ons land bekend om onze lekkere, kwalitatieve voeding en dranken. Als Belgische voedingsindustrie willen we consumenten laten genieten, maar hen ook helpen om gezond en evenwichtig te leven. Die doelstelling hebben we expliciet opgenomen in de duurzaamheidsroadmap van onze sector en zetten we onder andere via het Fonds Voeding en Welzijn in de praktijk om,” aldus Bart Buysse, CEO van Fevia.

De nadruk van het fonds ligt op duurzame projecten, die zowel een gezond voedingspatroon als voldoende lichaamsbeweging promoten. De jury selecteert daarbij projecten die gebruik maken van methodes die gedragsverandering bevorderen en die concrete en bij voorkeur meetbare resultaten nastreven. Bovendien gaat het om projecten die bij voorkeur binnen een specifieke omgeving werken, zoals een school, gemeente, (jeugd)vereniging, sportclub of OCMW.

Enkele voorbeelden van geselecteerde projecten zijn:

• Merksem: Fit@school is een gloednieuw project van het Stedelijk Lyceum Oude Bareel. In dit jaarproject bouwen collega's en leerlingen samen aan een gezonde school. Fit@school motiveert leerlingen en leerkrachten om aan de slag te gaan rond het thema ‘gezondheid’. Het project schetst daarvoor een kader en wakkert vooral de goesting aan om samen te werken rond gezonde voeding, lichaamsbeweging, een positieve mindset en duurzaamheid.
  • Brussel-Stad: Papakanda! is een interactief beweegprogramma van Gezinssport Vlaanderen voor papa's en hun kinderen van 6 tot 8 jaar. Het is gebaseerd op een wetenschappelijke studie van de UGent genaamd RunDaddyRun. Het project bestaat enerzijds uit 6 georganiseerde actieve beweegsessies, waarbij de deelnemers om de twee weken gedurende anderhalf uur samen sporten. In de tussenweken proberen ze een zelf opgesteld beweegdoel te behalen. Anderzijds biedt Gezinssport Vlaanderen ook ondersteuning over enkele gezondheid bevorderende thema's zoals gezonde voeding.
  • Luik: het project "Allophone children of the Laveu: better eating and movement for better health!" wil ‘workshops gezond koken’ organiseren voor migrantenkinderen in de wijk Laveu, om hen te helpen betere keuzes te maken i.v.m. hun gezondheid. Het project zal de kinderen in staat stellen Frans te leren door actief deel te nemen aan een plaatselijk project met culinaire en sportieve activiteiten. Het zal ook leiden tot de gezamenlijke productie van een boek met gezonde recepten en fitness-oefeningen.

Alle projecten vind je in bijlage terug.

Het Fonds voor Voeding en Welzijn zal op 4 november een nieuwe oproep tot het indienen van projecten publiceren.
Meer informatie op de webiste van de KBS of op het Fonds voor Voeding en Welzijn.