Belgen kopen 6,6% meer voeding en dranken over de grenzen in 2015

16.06.2016

FEVIA waarschuwt voor mogelijk banenverlies door opeenstapeling van taksen. Een nieuwe studie van Eurostat* toont dat voeding in België gemiddeld 8% duurder is dan in onze buurlanden. De hoge loonkosten en allerlei taksen en heffingen op voeding en dranken zorgen dat consumenten steeds vaker hun aankopen buiten België doen. De hogere BTW-tarieven verklaren op zich reeds 2% van het prijsverschil met de buurlanden. FEVIA, de federatie van de voedingsindustrie, waarschuwt dat de opeenstapeling van taksen en heffingen nu al banen in ons land kost en roept op tot een grondige dialoog over de competitiviteit van de sector.

“België is een klein land met een open economie, op een wereldkaart amper een confettistipje groot. De helft van de Belgen woont op minder dan 50 kilometer van de grens,” aldus Jean Eylenbosch, voorzitter van FEVIA. “Door onder andere de loonkostenhandicap, de kilometerheffing, de energiekostenhandicap, de zogenaamde “gezondheidstaksen” en tal van andere taksen is voeding vandaag duurder in België dan bijvoorbeeld in Nederland of Frankrijk.”

Het is voor FEVIA, de federatie van de voedingsindustrie, dan ook geen verrassing dat de Belgen steeds meer over de grens aankopen. “De Belgen stemmen met hun voeten. In 2015 kochten de Belgen voor 723,4 miljoen euro voeding en dranken aan in buitenlandse supermarkten. Tegenover 2014 een toename met 6,6%. Sinds 2008 zijn de grensaankopen van voeding en dranken met maar liefst 42,5% toegenomen,” aldus Chris Moris, directeur-generaal bij FEVIA.

De voedingsfederatie maakt zich zorgen over de toekomst van de sector in België. Het effect van de hogere accijnzen op niet-alcoholische dranken en de “gezondheidstaksen” zitten nog niet in deze cijfers. Een studie van The Retail Academy in samenwerking met PwC  toonde wel aan dat de recente kilometerheffing voeding in de winkelrekken tot 1,1% duurder maakt.

De voedingsindustrie is vandaag de sterkhouder van de Belgische industrie. Eén op de vijf arbeidsplaatsen in de Belgische industrie, is er één in de voedingsindustrie. Bovendien kon de voedingsindustrie ondanks moeilijke economische omstandigheden, de werkgelegenheid op peil houden. FEVIA roept de overheden dan ook op om de competitiviteit van de sector te versterken en jobs in ons land te houden.