Belgische voeding en dranken populairder dan ooit in het Verenigd Koninkrijk

06.05.2022

Belgische voeding en dranken doen het post-Brexit beter dan ooit in het Verenigd Koninkrijk, beter ook dan deze uit onze buurlanden. Van 8 tot 12 mei vergezellen een dertigtal Belgische voedingsbedrijven HKH Prinses Astrid op missie naar het VK om dit groeipotentieel verder aan te boren. De “Best of Belgium” pagina op Ocado, de grootste Britse webshop voor voedingswaren, biedt hen alvast een mooie opportuniteit voor online verkoop en versterkt het imago van Belgische voeding en dranken bij de Britse consument.

Eerste fase van de Brexit goed verteerd

De export van Belgische voeding en dranken naar het Verenigd Koninkrijk groeide met 33% in vergelijking met 2019. Nu het VK geen deel meer uitmaakt van de Europese Unie, is het de eerste overzeese exportbestemming voor Belgische voeding en dranken, goed voor 10% van onze export en een omzet van 2,89 miljard euro in 2022. Dranken, zowel alcoholische als niet-alcoholische, kenden vorig jaar de sterkste groei. Verder zijn onze bereide groenten en fruit, met name de Belgische frietjes, en onze graan- en onze zuivelproducten zeer gegeerd.  

Dat Belgische voedingsbedrijven de Brexit goed verteerden bewijst dat ze zeer goed waren voorbereid op de invoereisen die volgden na de Brexit. Dat is mede dankzij de intensieve sensibiliseringscampagnes van de bevoegde overheidsinstanties, in samenwerking met Fevia. Sinds 1 januari 2021 moeten voedingsbedrijven die naar het VK exporteren douaneaangiftes doen. Bepaalde plantaardige producten en dierlijke bijproducten moeten ook al aangemeld worden in het Britse voedselveiligheidssysteem.

Terecht uitstel tot digitale certificatie op punt staat

Vanaf juli zouden verdere invoervereisten en controles volgen, maar de Britse regering besliste op 28 april om deze uit te stellen. Zij streeft naar eind 2023 om een “digitale grens” klaar te hebben. Ook sanitaire en fytosanitaire certificaten zouden dan digitaal aangeleverd kunnen worden.  

Voor Fevia primeert een vlotte handel met het VK. De certificatieverplichtingen zullen een grote extra werklast en kost voor onze voedingsbedrijven inhouden. Fevia vindt het dan ook een juiste beslissing om ze uit te stellen tot wanneer de digitale certificatie volledig op punt staat en de Britse, Europese en Belgische systemen goed op elkaar zijn afgestemd. 

Belgische producten in de spotlight op Ocado webshop

De coronacrisis gaf de online verkoop van voeding en dranken in het VK een boost: Britse consumenten kopen nu al 15% van hun voeding en dranken online. Ocado, de grootste online retailer voor voedingswaren in het VK, kende sinds de corona-pandemie een verkoopsgroei van 31%. Tijdens de prinselijke missie ondertekenen Fevia, marketingbureau Green Seed UK en de Britse importeur Buckley & Beale een intentieverklaring met Ocado over de lancering van de “Best of Belgium” webpagina.

Naast vele andere voedingsproducten en dranken zijn de Belgische klassiekers bier, chocolade en koekjes uitgegroeid tot vaste waarden bij de Britse consument. Het zijn dan ook die “Belgian classics” die in de kijker zullen staan op de “Best of Belgium” pagina op Ocado, die later dit jaar live gaat. Op de pagina zullen aanvankelijk een 50-tal producten van Belgische voedingsbedrijven te koop zijn. Na de pilootfase zal de pagina geleidelijk aan uitgebreid worden. De pagina zal het imago van Belgische voeding en dranken in het VK versterken met de branding “Food.be - Small country. Great food.

Belgische en Britse voedingsfederaties partners voor groei

Een dertigtal agrovoedingsbedrijven vergezelt HKH Prinses Astrid tijdens de economische missie naar het VK. Daarmee is de agrovoedingssector de 2e grootste groep in de delegatie. Fevia organiseert een high-level seminarie rond “British-Belgian trade in food & beverages”, dat wordt bijgewoond door de Prinses en de federale en regionale ministers.

Hier tonen Bart Buysse, de CEO van Fevia, en Dominic Goudie, de Trade Director van de Britse Food & Drink Federation, dat voedingsbedrijven aan beide zijden van het kanaal vastberaden zijn om hun goede handelsrelatie ook post-Brexit voort te zetten en te verdiepen. De leden van Fevia trekken ook een dag de stad in voor een retail tour, waar ze exploreren welke Britse warenhuizen het meest potentieel bieden voor hun voeding en dranken.

Over de voedingsbedrijven in de delegatie

Voor een overzicht van de voedingsbedrijven in de delegatie met hun contactgegevens surf naar www.food.be/belgian-economic-mission-united-kingdom.