Belgische voeding en dranken zijn big in Japan

29.11.2022

Japan is de derde belangrijkste verre exportbestemming voor de Belgische voedingsindustrie, goed voor een omzet van 204 miljoen euro in 2021. Het economische partnerschapsakkoord tussen de EU en Japan uit 2019 gaf de export van onze voeding en dranken naar Japan een duwtje in de rug. Meer dan dertig voedingsbedrijven vergezellen van 4 tot 9 december HKH Prinses Astrid op missie naar Japan om hun bestaande handelsrelaties te versterken en nieuwe opportuniteiten te verkennen. Samen met Fevia, de federatie van de Belgische voedingsindustrie, tonen ze in Tokyo en Osaka waarom Belgische voeding en dranken ‘big’ zijn in Japan.

Derde verre exportmarkt kan duwtje in de rug gebruiken

Japan was lang de tweede grootste exportbestemming voor de Belgische voedingsindustrie, na de VS. In 2015 stak groeiland China echter Japan voorbij en sindsdien liep het verschil steeds verder uit. Het “EU-Japan Economic Partnership Agreement”, dat in 2019 in werking trad, gaf de export opnieuw een duwtje in de rug.

Een grotere toegang voor voeding en dranken op de Japanse markt aan betere voorwaarden was immers voor Europa dé topprioriteit in dit handelsakkoord. Een groot aantal invoertarieven viel meteen weg, een aantal andere worden de komende jaren gradueel afgebouwd. Zo zullen ook Belgische voedingsbedrijven de meeste van hun producten tegen 2035 tariefvrij kunnen exporteren naar Japan.

“Onze voedingsbedrijven moeten dit akkoord slim benutten, want we zien de voorbije jaren een zekere maar bescheiden groei van onze export naar Japan, met gemiddeld 6% per jaar,” zegt Bart Buysse, CEO van Fevia. “’Belgisch’ staat in Japan synoniem aan kwaliteit en betrouwbaarheid, twee prioriteiten voor de Japanse consument. Ze kennen er twee traditionele cadeaumaanden: de ‘ochugen’ in de zomer en de ‘oseibo’ op het einde van het jaar. Onze Belgische bieren, chocolades en koekjes zijn er gevestigde waarden en worden dan vaak aan zakenrelaties, vrienden en familie cadeau gegeven. Ook Belgische frietjes zijn populair in Japan en tonen er net als diepvriesgroenten mooie groeicijfers.”

Sterke Belgische reputatie uitspelen tijdens de missie

De landbouw- en voedingsbedrijven vormen de grootste sub-delegatie van de missie. Heel wat brouwers en producenten van zoetwaren en frietjes vinden al jaren de weg naar Japan. Andere voedingsbedrijven grijpen de missie aan om de markt te verkennen. Ze doen dat bijvoorbeeld tijdens een retail tour langs de belangrijkste warenhuizen en tijdens meetings met aankopers in Tokyo en Osaka.

In de week van de missie gaat ook het populaire Belgian Beer Weekend in Tokyo door. Tijdens de openingsceremonie op dinsdag 6 december zien én proeven de delegatieleden, honderden Japanse zakenmensen en duizenden bezoekers waarom Belgische voeding en dranken zo populair zijn in Japan.

HKH prinses Astrid krijgt er bovendien de onderscheiding als Ere-Grootmeester van het Ridderschap van de Roerstok der Brouwers. Hiermee toont de prinses dat ze de sector en de Belgische biercultuur, in 2016 uitgeroepen tot UNESCO cultureel erfgoed, een warm hart toedraagt. Ook Belgische zoetwaren, varkensvlees, spruitjes en witloof stelen die avond de show aan de pop-up eetstanden van Fevia en VLAM.

Contactpersoon in de delegatie

Tine Vandervelden
International Business Director
tvdv@fevia.be