Visual FF
06.05.2025 Nieuws

Food Forward: de toekomst van onze voeding is nu

“Vroeger was alles beter,” zuchten we al snel in tijden van crisis. Maar die nostalgie naar eenvoud is een illusie. Gelukkig is er volop reden tot hoop. Tijdens het Food Forward Event werd ons vooruitgangsoptimisme gevoed: de toekomst van voeding maken we vandaag, met talent, samenwerking en innovatie als hoofdingrediënten. En die toekomst? Die smaakt nu al veelbelovend.

Fof

De fabriek van de toekomst

“Factories of the future zijn factories for the future,” zegt Bart Van Damme (Flanders’ FOOD). De voedingsindustrie staat voor grote uitdagingen, van energievraagstukken tot talentschaarste, maar de oplossing ligt binnen handbereik: investeren in automatisatie én mensen.

Spadel, Alpro en Vandemoortele bewijzen dat het Factory of the Future-label geen einddoel is, maar een hefboom voor echte verandering. Spadel introduceerde biodiversiteitsprogramma’s en ecopacks, Alpro ontwikkelde een eigen Technical Academy en Vandemoortele zorgt dat alle medewerkers mee zijn, digitaal en mentaal.

Het label stroomlijnt productieprocessen, maar vooral: het activeert mensen. En dat is precies wat de toekomst nodig heeft. Wil je weten waar jouw bedrijf vandaag staat? Ontdek de Factory of the Future-scan via Flanders’ FOOD of Wagralim. Al 18 Belgische voedingsbedrijven gingen je voor. Klaar om te volgen? Mail Bart Van Damme voor meer info.

Het talent van de toekomst 

Er is nood aan talent om onze lekkere voeding te blijven vormgeven. Cécile Fontaine (Wagralim) roept op tot actie, want de motor van elk voedingsbedrijf is en blijft de mens. Barbara Hendrickx en Berten Bos van Griffith Foods beamen: jong talent brengt vernieuwing in voedingsbedrijven dankzij hun frisse invalshoeken. En dan hebben we het niet over revolutionaire ideeën. Innovatie, da’s iets herkenbaars met een twist.

GF

“Voedingsbedrijven zijn vooral op zoek naar STEM-profielen, zoals productieoperatoren, milieucoördinators, ingenieurs en voedingstechnologen. Met de innovatiewedstrijd Food At Work Ecotrophelia Awards willen we jongeren warm maken voor een toekomst in de lekkerste sector van het land”, vertelt Bart Buysse (CEO Fevia). Maar liefst 12 teams van 5 hogescholen en universiteiten namen deel aan de innovatiewedstrijd. 

En Cécile Fontaine zag dat het goed was: “Tijdens de jurering viel het mij op dat de studenten echt rekening houden met een milieuvriendelijkere productie. Ze zetten in op circulaire grondstoffen, plantaardige alternatieven, het tegengaan van voedselverlies en het slim hergebruiken van reststromen. Een toekomstgerichte visie op voeding, met respect voor mens én planeet.”

Winnaars FF 25

De hoofdprijs gaat dit jaar naar team Cornella, dat een ijshoorntje ontwikkelde op basis van lactase en bierdraf, zodat mensen met lactose-intolerantie van elk type ijs kunnen genieten zonder spijsverteringsproblemen. Zij stoten door naar de Europese wedstrijd en vertegenwoordigen ons land tijdens Ecotrophelia Europe in oktober. 

Hoe zien jongeren de voeding van morgen? Ontdek de 3 trends in ons persbericht > 

voeding

De voeding van de toekomst

Trendwatcher Tom Palmaerts sloot het Food Forward Event af met een hoopvol toekomstbeeld. In een wereld vol onzekerheden – economisch, klimatologisch, technologisch – blijft voeding een anker. Functionaliteit wint terrein: we eten voor energie, focus en gezondheid. Tegelijkertijd blijft de consument verlangen naar herkenbaarheid. 

De toekomst van voeding ligt volgens Palmaerts niet in extremen, maar in balans tussen innovatie en nostalgie. Klassiekers als “balletjes in tomatensaus” zullen altijd blijven bestaan, maar met nieuwe ingrediënten en duurzamere productie. Tegelijk is er ruimte voor inclusieve innovatie: van algen tot krekels, van readymade food boxes tot wereldse inspiratie. De “sober curious” beweging en het bewust omgaan met luxe en overvloed tonen dat we niet minder willen, maar anders.
“Innovatie is niet zomaar ‘vegan’,” stelt Palmaerts scherp. “Mensen zoeken naar smaak, herkenning, en verhalen die verbinden.” De toekomst van voeding draait om méér: meer beleving, meer samenwerking en meer betekenis. En dat bouwen we niet alleen. Het is een verhaal dat generaties verbindt, visies laat samensmelten, en bovenal: smaakt naar meer.

Blik samen met ons terug op een geslaagd event:

Aftermovie Food Forward Event 2025

Food Forward Event 2025 | Flickr