Belgische voedingsindustrie gaat opnieuw voor groei in de VS

02.06.2022

De Verenigde Staten blijven veruit de belangrijkste verre exportbestemming voor de Belgische voedingsindustrie, goed voor een omzet van 700 miljoen euro. De sterke groei van de export stokte helaas door de coronapandemie. Om die trend te keren, vergezellen dertig voedingsbedrijven van 4 tot 12 juni HKH Prinses Astrid op missie naar de VS. Fevia, de federatie van de Belgische voedingsindustrie, brengt hen in New York en Rhode Island in contact met aankopers, een gerenommeerd instituut voor innovatie in voeding en een bedrijfsincubator, die buitenlandse merken lanceert op de Amerikaanse markt.

Grootste overzeese exportmarkt moet terug groeimarkt worden

De Amerikaanse markt is, na het Verenigd Koninkrijk, de belangrijkste verre exportbestemming voor de Belgische voedingsindustrie. De export van Belgische voeding en dranken naar de VS evolueerde van 459 miljoen euro in 2014 naar 764 miljoen in 2019, goed voor een stijging van 66% in 5 jaar tijd.

Nadien stokte die opmars door de coronapandemie. Toch blijft de Belgische voedingssector groeipotentieel zien in de VS. Zo zijn onze diepvriesgroenten en -aardappelproducten aan een steile opmars bezig, van een beperkte export in 2017 naar 87 miljoen euro in 2021. Daarnaast weet de Amerikaanse consument ook onze chocoladeproducten en koekjes te smaken.

Van wereldspeler AB InBev tot kleinere Belgische brouwers

Uiteraard blijven ook onze bieren in trek bij Amerikaanse consumenten. Op dinsdag 7 juni brengt HKH Prinses Astrid een bezoek aan het Amerikaanse hoofdkantoor van AB InBev in New York. Gastheer Brendan Whitworth, CEO van Anheuser-Busch, zal er de officiële delegatie tonen hoe AB InBev werkt aan duurzame groei. Bierproducenten als Verhaeghe-Vichte, Val-Dieu, De Halve Maan, De Brunehaut en Neobulles benutten de missie om hun exportpotentieel verder uit te bouwen.

Op woensdag 8 juni organiseren Fevia en VLAM (Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing) samen met de drie regionale agentschappen voor internationale handel (FIT, AWEX en hub.brussels) een netwerkevent in het hoogste loungecafé van Manhattan. Daar kunnen Amerikaanse aankopers en distributeurs de producten van de deelnemende voedingsbedrijven proeven.

Rhode Island als hub naar het Amerikaanse binnenland

Op donderdag 9 juni trekt de voedingsdelegatie naar Rhode Island, een staat met een gunstig ecosysteem voor buitenlandse voedingsbedrijven, strategisch gelegen tussen New York en Boston in. Ze worden er ontvangen door Gouverneur Dan McKee en krijgen er van Jason Evans, de decaan van het College of Food Innovation & Technology van de Johnson & Wales University, een overzicht van de lokale expertise in innovatie in voeding.

De Belgische voedingsbedrijven krijgen er ook een introductie in het potentieel dat de Amerikaanse retail biedt en bezoeken Hope & Main. Die “food incubator” organiseert trainingen, geeft marktadvies en kan bedrijven in contact brengen met de retail en distributie.

Contactpersoon in de delegatie

Tine Vandervelden
International Business Director

Over de voedingsbedrijven in de delegatie