Economische missie Indonesië: groot exportpotentieel voor Belgische voeding

11.03.2016

De Belgische agro-voedingssector, onder meer vertegenwoordigd door FEVIA, de federatie van de voedingsindustrie en door Boerenbond, neemt deel aan de prinselijke missie naar Indonesië van 12 tot 19 maart 2016. Met 250 miljoen inwoners en een snel groeiende middenklasse is Indonesië een interessante afzetmarkt en uitvalsbasis voor handel met de ruimere Zuidoost-Aziatische regio. De export van de Belgische voedingsindustrie naar Indonesië steeg van 51 miljoen euro in 2011 naar 73 miljoen euro in 2014. De sector wil er met het merk Food.be – Small country. Great food. zowel Belgische klassiekers als “hidden champions” in de kijker zetten.

Zuivel grootste Belgische exportproduct

Indonesië is de grootste economie in Zuidoost-Azië en maakt deel uit van de G20 als 16e grootste economie ter wereld. Vooral de export van onze zuivel naar Indonesië is de voorbije jaren gegroeid. Meer dan de helft van de Belgische voedingswaren die naar Indonesië worden geëxporteerd, zijn zuivelproducten, vooral melkpoeder en boter. Belgische zuivelbedrijven willen hun export verder uitbouwen en hun gamma verder uitbreiden met onder andere melk en kaas. Jean-Marc Schevenels, directeur Foodservice en Supply Chain bij Corman en voorzitter van de Belgische Confederatie van de Zuivelindustrie, exporteert met Corman al 30 jaar naar Indonesië. Hij onderstreept het belang van het land voor zijn sector: “Indonesië is momenteel onze tweede belangrijkste afzetmarkt buiten de EU en onze belangrijkste exportmarkt in Azië, nog voor China. Al vijf Belgische zuivelbedrijven exporteren naar Indonesië, een aantal anderen zijn vragende partij om de markt te kunnen betreden.”

Handelsbelemmeringen wegwerken

Om deze bedrijven toegang tot de markt te verlenen, moet eerst een Indonesisch inspectiebezoek plaatsvinden. Aanpassingen in de Indonesische wetgeving rond export bemoeilijken daarnaast ook de export uitvoer van tuinbouwproducten. Deze handelsbelemmeringen zijn een belangrijk aandachtspunt tijdens de missie en een gespreksonderwerp tussen prinses Astrid, die de missie leidt, en de Indonesische minister van landbouw. De verse groenten- en fruitsector hoopt op termijn appel, peer, witloof en prei naar Indonesië te kunnen exporteren.

Belgische voeding scoort steeds beter op verre markten

Ook chocolade en koekjes vinden hun weg naar de Indonesische markt, wat onderstreept wordt door de deelname van The Belgian Chocolate Group en Lotus Bakeries aan deze missie. De Indonesiërs zullen ook kunnen proeven van Belgische frietjes van Mydibel, die onder de promotiecampagne James Bint aangeboden worden. Met de internationale promotiecampagne ‘Food.be – Small country. Great food.’ speelt de Belgische agro- voedingssector deze klassiekers uit, maar worden ook de “hidden champions” van de Belgische voedingsindustrie getoond. Zo kent drankenproducent Neobulles met zijn alcoholvrije dranken internationaal succes. Al deze troeven worden getoond tijdens het ‘Belgian food & gastronomy’ evenement in Jakarta, waar lokale chef Nic Vanderbeeken, sterrenchef Dennis Broeckx, chocolatier Stephen Vandeparre en sommelier Eric Boschman de Indonesiërs op 14 maart verwennen met Belgische gerechtjes.