Persbericht - Jean Eylenbosch nieuwe voorzitter van FEVIA

20.10.2015

Brussel, 20 oktober 2015 – De raad van bestuur van FEVIA, de federatie van de Belgische voedingsindustrie, heeft Jean Eylenbosch, zaakvoerder van Chaudfontaine en van Coca-Cola Enterprises Belux, verkozen tot nieuwe voorzitter van FEVIA. Hij neemt de fakkel over van de huidige voorzitter Bernard Deryckere, CEO van Alpro Group (Europe), die samen met de hele FEVIA ploeg de voedingsindustrie de voorbije jaren op de kaart zette met het merk “Food.be – Small country. Great food.”. Jean Eylenbosch spreekt alvast de ambitie uit om in overleg met de overheid te blijven inzetten op duurzame groei van de Belgische voedingsindustrie.

“Een sterke Belgische voedingsindustrie, die een brede waaier aan kwaliteitsvolle producten aanbiedt, draagt bij aan een sterke Belgische economie en zorgt voor werkgelegenheid. We zijn niet voor niets de enige industriële sector die de voorbije 10 jaar werkgelegenheid in ons land kon houden. Onze bedrijven, groot en klein, gaan voor een duurzame groei en dat wil ik als voorzitter stimuleren,” aldus Jean Eylenbosch. “Tegelijk willen we samen met de overheid onze verantwoordelijkheid blijven nemen op het vlak van milieu en volksgezondheid. Ik ben ervan overtuigd dat samenwerking daarbij de sleutel is om te komen tot echte oplossingen. We moeten wel beseffen dat we dat doen binnen een Belgische context, met concurrerende buurlanden vlakbij.”

Bernard Deryckere lanceerde als voorzitter van FEVIA het merk “Food.be – Small country. Great food.” dat de kwaliteit, diversiteit en innovatie van Belgische voeding in de kijker zet. “De voedingsindustrie is de grootste industriële sector in ons land en blijft investeren in innovatie en in werkgelegenheid. Vorig jaar bereikten de investeringen een recordhoogte van 1,3 miljard euro,” aldus uittredend voorzitter Bernard Deryckere. ”Mede dankzij Food.be zijn we erin geslaagd om de Belgische voedingsindustrie op de kaart te zetten, zowel in België maar vooral internationaal.”

Op dinsdag 1 december neemt Jean Eylenbosch formeel het mandaat over van Bernard Deryckere tijdens de FEVIA jaarvergadering in aanwezigheid van premier Charles Michel. De FEVIA jaarvergadering gaat door in The Square in Brussel.

Beknopt CV Jean Eylenbosch

Baron Jean Eylenbosch is 56 jaar en afkomstig uit een Brusselse brouwersfamilie. Na studies in de rechten werd Jean Eylenbosch advocaat, ingeschreven aan de balie van Brussel. Vanaf 2000 ging Jean Eylenbosch aan de slag bij Coca-Cola Enterprises Belgium, waar hij verschillende nationale en internationale functies bekleed heeft. Sinds 2011 is hij Vice-President European Government Relations bij Coca-Cola Enterprises Inc. Daarnaast is Jean Eylenbosch ook zaakvoerder van Chaudfontaine. Hij is sterk maatschappelijk geëngageerd en hij is onder andere censor bij de Nationale Bank van België. Sinds 2002 is hij bestuurder bij FEVIA, de federatie van de voedingsindustrie en sinds 2000 van FostPlus. In beide functies zet Jean Eylenbosch zich sinds jaar en dag in voor de Belgische voedingsindustrie.