Aan het begin van een verkiezingsjaar blikken we nog even terug op 2018: een jaar dat we afsloten met de lancering van het Fevia memorandum. Daarin steken we als Belgische voedingsindustrie de hand uit naar beleidsmakers om samen met ons te koken aan een welvarende, duurzame en gezonde toekomst. Onze sector heeft daarvoor 4 recepten en 12 ingrediënten die u allemaal ontdekt op www.feviamemorandum.be.
Fevia werkt voor en met haar leden dagelijks aan oplossingen die ons toelaten om te groeien op een duurzame manier. We nemen onze verantwoordelijkheid met initiatieven om samen te blijven groeien, om talenten aan te trekken en te ontwikkelen, om circulair te ondernemen en voor een veilige en evenwichtige voeding. En we komen onze engagementen na! Dat bewezen vorig jaar de tussentijdse evaluaties van zowel het Convenant Evenwichtige Voeding als de engagementsverklaring frisdranken en tussendoortjes op Vlaamse scholen. Hetzelfde plannen we ook te doen met onze engagementen voor een duurzaam verpakkingsbeleid.
We houden rekening met de bezorgdheden van onze stakeholders, maar minstens evenzeer met de noden van onze ondernemers. Daarvoor laten we de stem van de Belgische voedingsindustrie weerklinken en nemen we samen met onze leden duidelijke standpunten in. We doen dat bijvoorbeeld om meer technisch geschoolde medewerkers aan te trekken naar onze sector. Maar evenzeer zetten we de puntjes op de ‘i’ wanneer een enkel bedrijf een loopje neemt met de regels rond voedselveiligheid.
Want we zijn vooral fier op de kwaliteit, diversiteit en innovatie van Belgische voeding en dranken. Dat stralen we samen uit met ons promotiemerk food.be onder het motto “Small country. Great food.”. Als nieuwe voorzitter en nieuwe CEO van Fevia dragen we graag die boodschap uit voor de lekkerste sector van het land!
Jan Vander Stichele, Voorzitter
Bart Buysse, CEO