Export Wegwijzer
Naar welke landen kan je jouw voeding en dranken exporteren? Welke formaliteiten moet je in orde brengen en hoe pak je dit aan? Hoe haal je het meeste uit een beursdeelname? En welke subsidies kan je krijgen? Het antwoord op deze en vele andere vragen ontdek je in onze online Export Wegwijzer.
1. INTERNATIONAAL ONDERNEMEN
1.1 Waarom internationaal ondernemen?
Export als motor van groei
Export is de motor van de export als motor van groei van de Belgische voedingsindustrie. De voorbije 10 jaar groeide onze export met gemiddeld 5% per jaar. Dit levert een omzetgroei van 1 miljard euro op jaarbasis op. Deze groeicijfers zorgen ervoor dat de voedingsindustrie de grootste industriële werkgever van het land blijft.
In 2018 zagen we voor het eerst een stagnatie door internationale handelsspanningen, maar in 2019 trok de export terug aan. Dat jaar genereerde de Belgische voedingsindustrie een omzet van 54,9 miljard euro, waarvan 27,1 miljard kwam uit export. Met andere woorden, de export is goed voor dehelft van de omzet van de voedingsindustrie. In 2020 werd ook onze sector getroffen door de coronapandemie. De inkomsten uit export van voeding en dranken daalde met 1,9%, waarmee de groei van de voorbije jaren kenterde.
Het gros van onze producten blijft binnen de EU27, met Nederland, Frankrijk, Duitsland, Italië en Luxemburg, die de top 5 aanvoeren. Het zwaartepunt ligt bij onze buurlanden Nederland, Frankrijk en Duitsland, die samen goed zijn voor 54,7% van onze export. Verder zien we binnen Europa een verschuiving oostwaarts, met groeiende exportcijfers in Centraal- en Oost-Europa.
Echter, het is vooral de verre uitvoer die veel groeipotentieel toont. Deze steeg in 2019 met 8,3%. Dat jaar nam de export met name richting de Verenigde Staten en Saudi-Arabië sterk toe met respectievelijk 12,4% en 25%. Onze voeding en dranken doen het verder ook goed op meer mature markten zoals Japan, Canada en Zuid-Korea en de Zuidoost-Aziatische groeilanden.
In 2020 kwam internationale handel op een laag pitje te staan en kromp onze verre uitvoer met 2,4%. Tegelijk zagen we een digitale versnelling. Zal het coronavirus dan een gamechanger zijn en zetten bepaalde trends zich de komende jaren verder? Eén ding is zeker: internationale handel speelt een cruciale rol om de economische curve terug naar omhoog te brengen!
Laten we daarom ook de komende maanden en jaren met ons gemeenschappelijk promotiemerk "Food.be – Small country. Great food." aan de wereld tonen dat Belgische voeding en dranken garant blijven staan voor kwaliteit, diversiteit en innovatie!
Wat zijn de voordelen van internationaal ondernemen voor jouw bedrijf?
- De Belgische markt is klein. Door te exporteren vergroot je je afzetgebied en kan je je productiemiddelen efficiënter inzetten. Vaste kosten worden gespreid en de eenheidskost van je producten daalt. Een verlaging van je productkost verhoogt je bedrijfswinst of geeft een betere uitgangspositie tegenover je concurrenten op de thuismarkt.
- De Belgische markt raakt snel verzadigd. Een diversificatie is vooral voor een kmo vaak moeilijk, aangezien zij het vooral van specialisatie moet hebben. Via export kan je je verder specialiseren in een beperkt aantal producten en zo de beschikbare kennis en middelen maximaal valoriseren.
- Afnemers in België stellen steeds hogere eisen op vlak van de vormgeving en het technische vernuft van producten. Het bestuderen en uitwerken van nieuwe concepten is vaak erg duur. Deze onderzoeks- en ontwikkelingskosten kunnen sneller worden gerecupereerd via een exportactiviteit en bijbehorend groter afzetgebied.
- Als je producten aanbiedt die seizoensgebonden zijn, kan je via de export 'dode seizoenen' overbruggen. Een verkoper van zomerproducten kan in de winter naar zuidelijke landen exporteren.
- De aanwezigheid op verschillende markten zorgt voor meer stabiliteit en continuïteit in je onderneming. Een daling van de vraag op de Belgische markt kan worden gecompenseerd door een stijging van de vraag op de buitenlandse markt.
1.2 Exporteren: hoe begin je eraan?
Wil je de 'export basics' kennen?
Heb je nog geen ervaring met export, en wil je weten of dit iets is voor jouw bedrijf en jouw product? Neem om te beginnen eens de basisgidsen van de
regionale agentschappen voor internationaal ondernemen door:
- Flanders Investment & Trade: 101 veelgestelde vragen over internationaal ondernemen. Deze publicatie geeft antwoord op de meest gestelde vragen over internationaal ondernemen. De inhoud is to-the-point en handig voor elk bedrijf dat zich vragen stelt over exporteren en internationaal ondernemen. Raadpleeg de publicatie hier
- Agence wallonne à l'Exportation et aux Investissements étrangers: Guide à l'export. Deze online wegwijzer zet je op weg rond de voorwaarden voor export, de risico's van exporteren en interessante markten. Je consulteert de online exportgids van AWEX hier
10 premiers conseils à l'export AWEX lijst de gouden regels op om van exporteren een succes te maken. De belangrijkste do's en don'ts worden overlopen in een bevattelijk filmpje. Lees de tips en bekijk het filmpje hier
- Hub.brussels. Hoe het Brusselse agentschap voor internationaal ondernemen beginnende exporteurs op weg zet, lees je hier
Ben je klaar om te exporteren?
Wil je weten of jouw bedrijf klaar is voor een internationaal avontuur? Laat je doorlichten door de adviseurs van de regionale agentschappen voor internationaal ondernemen.
- Flanders Investment & Trade: Exportmeter De Exportmeter is een audittool die het exportpotentieel van jouw bedrijf in kaart brengt. Hij meet je prestaties op vlak van verkoop en marketing, productie, onderzoek en ontwikkeling, distributie, en personeelsbeheer. De FIT adviseur licht je resultaten gedetailleerd toe en stelt met jou een actieplan op om je "export ready" te maken.
Een audit aanvragen doe je hier
- Agence wallonne à l'Exportation et aux Investissements étrangers: Le diagnostic export Deze doorlichting bekijkt je verkoop, je productiecapaciteiten en logistieke capaciteiten, je financiële basis, personeelsbeheer en marketing en communicatie. Hoe dit in zijn werk gaat, lees je hier
Een audit aanvragen bij een van de regionale centra van AWEX doe je hier
- Hub.brussels: Analyse door néo-export accountmanager De export account manager van hub.brussels onderzoekt of jouw project klaar is voor de export, en wat je eventueel nog moet doen om te kunnen exporteren.
Een audit aanvragen doe je hier
Hoe begin je met exporteren?
Export moet deel uitmaken van je algemene bedrijfsstrategie en je exportdoelstellingen moeten in lijn zijn met de andere doelstellingen van je bedrijf. Maak dus werk van een exportplan: dit vormt de basis om goed geïnformeerd en methodisch de export aan te vatten naar een door jou gekozen land of regio, waarbij je een specifieke doelgroep bewerkt met zo weinig mogelijk commerciële en financiële risico's.
Hoe stel je een exportplan op?
- Flanders Investment & Trade: Exportplan. Deze handige stap-voor-stapgids bied je een methodiek aan om een exportplan op te stellen. Raadplaag de publicatie hier
- Agence wallonne à l'Exportation et aux Investissements étrangers: Stratégie à l'export. Bekijk welk verkoopskanalen voor jou het meest geschikt zijn: een dochteronderneming of filiaal, handelsagentuur of commerciële distributie? Ze hebben elk hun voor- en nadelen. Meer info, klik hier
2. EXPORTMARKTEN VOOR VOEDING EN DRANKEN
2.1 Welke exportmarkten bieden potentieel voor voeding en dranken?
Belangrijkste exportmarkten voor Belgische voeding en dranken
Het gros van de handel van Belgische voeding en dranken is intracommunautair, en blijft met andere woorden binnen de EU27. Nederland (21%), Frankrijk (20%), Duitsland (13%), Italië (3%) en Luxemburg (3%) voeren de top 5 aan. Binnen Europa zien we een verschuiving oostwaarts, met groeiende exportcijfers in Centraal- en Oost-Europa.
Echter, het is vooral de verre uitvoer die veel groeipotentieel toont. Deze steeg in 2019, voor de coronacrisis, met 8,3%. Hierbij zijn Azië (38%) en Noord-Amerika (20%) de belangrijkste continenten. In 2019 nam de export met name richting de Verenigde Staten en Saudi-Arabië sterk toe met respectievelijk 12,4% en 25%. Onze voeding en dranken doen het verder ook goed op meer mature markten zoals Japan, Canada, Zuid-Korea en de Zuidoost-Aziatische groeilanden.
Maar ook andere afzetmarkten bieden mogelijk potentieel voor jouw product. Dit hangt onder meer af van de lokale wetgeving, de samenstelling van je product, consumentenvoorkeuren en eetcultuur en het retail landschap. Bekijk de internationale markt dus met een open blik! Er bestaan tal van marktstudies (zie verder) en ook de adviseurs van FIT, AWEX en hub.brussels kunnen je adviseren.
Je kan het exportpotentieel van je product ook in kaart brengen via de gratis tool Export Potential Map, zie hier
Markstudies
- De marktstudies van de regionale agentschappen voor internationaal ondernemen zijn een goed vertrekpunt als je wil weten of een bepaalde markt opportuniteiten biedt voor jouw product. Er wordt vaak ingezoomd op een specifieke productgroep (vb. bier, diepvriesgroenten, chocolade, vlees, biologische producten) en je kan meer info vinden over de distributie en retail en over consumententrends in een bepaald land.
- Voor de markstudies van Flanders Investment & Trade, klik hier
- Voor de marktstudies van AWEX, klik hier
- Fevia werkt rond expertiseopbouw rond exportmarkten ook samen met Green Seed Group, een consultant in internationale verkoop en marketing in voeding en dranken, met kantoren in Europa en Noord-Amerika. We organiseren samen webinars, seminars en retail studiereizen. Ook voor marktonderzoek ben je bij hen aan het juiste adres. Meer info, zie hier
- Als je je wil verdiepen in consumentengedrag, kan je te rade gaan bij de Nielsen Insights. Meer info, klik hier
- Wanneer je een bepaalde markt overweegt, is het belangrijk je goed te informeren, niet alleen over de opportuniteiten, maar ook over de risico's. De "Country Risk and Insights" studies van Credendo zijn een aanrader. Je leest ze hier
- Sla er zeker ook de marktanalyses van de Europese Commissie op na. De "Food en beverage market entry handbooks" zijn bedoeld als een referentie voor voedingsproducenten die van plan zijn een markt te betreden of die bezig zijn dat te doen. Ze bieden je relevante informatie, zoals de marktanalyses voor verschillende productcategorieën, markttoegang en de procedures voor het betreden van de markt, bescherming van intellectuele eigendom en verwijzingen naar aankopers. Klik hier
Events rond marktopportuniteiten
Fevia en haar partners organiseren webinars, seminaries, retail-studiereizen en andere events rond marktopportuniteiten. Je vindt een volledig overzicht in de Kalender onderaan deze Export Wegwijzer.
2.2 Naar welke exportmarkten mag je jouw product exporteren?
Binnen de Europese interne markt geldt vrij verkeer van goederen. Producten die in België op de markt gebracht worden, mogen ook elders in de EU op de markt worden gebracht. Niet alle producten mogen echter naar alle zogenaamde "derde landen" (dus niet-EU-landen) uitgevoerd worden.
Het Access2Markets portaal van de Europese Commissie is hét vertrekpunt om te weten of en onder welke voorwaarden je producten mag in- en uitvoeren. Het bevat informatie over de invoervoorwaarden voor de EU-markt, de uitvoervoorwaarden voor meer dan 130 niet-EU-landen en informatie over handel binnen de EU. Het Access2Markets portaal geeft je informatie op maat van je product(en). In de zoekfunctie geef je je exportbestemming en je productcode in en je ziet de geldende tarieven, oorsprongsregels (zie vraag "Wat met oorsprongsregels), interne belastingen, douane- en invoerprocedures en andere vereisten, waaraan moet worden voldaan. Het portaal bevat ook een instrument, genaamd ROSA (Rules of Origin Self Assessment), dat je via zelfevaluatie kan helpen met het begrijpen en toepassen van de oorsprongsregels. Daarnaast bevat het portaal ook informatie over alle gemelde handelsbelemmeringen die van invloed zijn op de EU-uitvoer naar niet-EU landen. Bedrijven kunnen zelf ook handelsbelemmeringen melden op het portaal. Je consulteert het Access2Markets portaal hier.
Ook via de "Food en beverage market entry handbooks" van de Europese Commissie kan je zien of jouw product naar een bepaald land mag worden uitgevoerd. Je vindt deze handboeken hier.
3. VOORWAARDEN VOOR INTERNATIONALE HANDEL
3.1 Wat zijn de voorwaarden voor handel binnen de EU?
Binnen de interne markt van de Europese Unie geldt het vrij verkeer van goederen. Er gelden geharmoniseerde regelgeving, een gelijk speelveld voor alle Europese ondernemingen en gelijke rechten voor consumenten. Voor invoer vanuit landen buiten de EU, de zogenaamde "derde landen", geldt een gemeenschappelijk Europees douanetarief. Voor intracommunautaire leveringen gelden er geen douanerechten of -heffingen en geen kwantitatieve beperkingen. Je moet geen douaneaangiftes doen en je hebt geen in- en uitvoervergunningen, EUR1- of oorsprongscertificaten nodig (zie "Wat met oorsprongsregels").
Een uitzondering hierop vormt de handel in alcoholhoudende dranken. De accijnstarieven verschillen in de EU-lidstaten. Daarom moeten bij de douane nog steeds bepaald formaliteiten worden vervuld bij levering naar een andere EU-lidstaat. Ondanks het vrij verkeer van goederen kunnen er bovendien op alcoholhoudende dranken nog controles gebeuren bij het verkeer van de ene naar de andere lidstaat van de EU. Je leest er meer over in een brochure van de Belgische douane, klik hier
3.2 Wat zijn de voorwaarden voor uit- en invoer met derde landen?
Op de uitvoer van goederen uit de EU is de Europese wetgeving van toepassing. De regels voor de invoer van goederen in een derde land verschillen van land tot land. Om de invoer- en uitvoerrechten en formaliteiten te kennen per land, raadpleeg je het online portaal Access2Markets van de Europese Commissie, klik hier
In de Q&As die volgen lichtten we de belangrijkste aspecten toe.
3.3 Wat zijn de vereisten op vlak van voedselveiligheid?
Buiten de Europese Unie gelden de regels van het vrij intracommunautair verkeer niet en kunnen er andere voorwaarden zijn voor producten van dierlijke oorsprong, plantaardige producten en voedingsmiddelen. Voordat je een contract met een handelspartner ondertekent, is het dus belangrijk na te gaan of jouw product in dat derde land mag ingevoerd worden en of er een certificaat vereist is. De bevoegde overheden van derde landen kunnen immers eisen dat het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV) garandeert dat producten, uitgevoerd vanuit België, aan bepaalde sanitaire, fytosanitaire eisen, voedsel-, en/of voederveiligheidseisen voldoen.
Deze garantie wordt afgeleverd onder de vorm van een certificaat. Er bestaan 2 types certificaten, namelijk certificaten voor registratie van een product of inrichting en certificaten waarin de identificatie en de voorwaarden, waaraan de producten van de zending moeten voldoen, worden beschreven en die de zending dienen te vergezellen. Die laatste kunnen algemene of landspecifieke certificaten zijn. Een algemeen certificaat is opgemaakt door het FAVV en is gebaseerd op de Europese/Belgische wetgeving. Voor de meeste producten is een algemeen certificaat beschikbaar. Een landspecifiek certificaat is een certificaat voor de uitvoer van een bepaald product naar één bepaald derde land en bevat specifieke eisen die door de bevoegde overheid van het derde land van bestemming worden gesteld.
Bepaalde derde landen laten de invoer van planten en plantaardige producten enkel toe als de zending vergezeld is van een fytosanitair certificaat. Het fytosanitair certificaat is een algemeen certificaat, waarbij de mogelijkheid is voorzien om aanvullende verklaringen toe te voegen. Voor de uitvoer van verse aardappelen, groenten en fruit een is normcontrolecertificaat of bewijs van kennisgeving nodig dat aangeeft dat de producten voldoen aan de geldende handelsnormen. Meer informatie over de export van planten en plantaardige producten vind je hier.
Sommige derde landen eisen voor voedingsmiddelen en bepaalde andere producten (eventueel naast het fytosanitair certificaat) een gezondheidscertificaat voor de uitvoer. Het gezondheidscertificaat voor de uitvoer is een algemeen certificaat waarbij de mogelijkheid is voorzien om aanvullende verklaringen toe te voegen. Deze aanvullende verklaringen zijn afhankelijk van het product en het betreffende land waarnaar je wenst te exporteren. Meer informatie over de export van voedingsmiddelen en andere producten en de door het FAVV gekende bijkomende verklaringen vind je hier.
Voor de export van producten van dierlijke oorsprong voor humane consumptie ga je eerst na of er een landspecifiek certificaat en een bijhorende instructie beschikbaar is op de FAVV-website.
Een overzicht van de landspecifieke certificaten vind je hier.
Meer informatie over de export van producten van dierlijke oorsprong voor humane consumptie vind je hier.
De Lokale controle-eenheden (LCE's) van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen zijn bevoegd voor de certificering, en dit op de locatie in België waar de zending beschikbaar is voor controle. Je dient je aanvraag tot certificering minimaal 48u op voorhand schriftelijk in bij jouw LCE. Voor een overzicht van de LCE's, klik hier.
Lees er jouw verantwoordelijkheden als operator bij de aanvraag van een exportcertificaat nog eens op na, klik hier.
3.4 Wat zijn de vereisten op vlak van samenstelling van voedingsmiddelen en nutritionele etikettering?
De levensmiddelenwetgeving is grotendeels op Europees niveau vastgelegd, zie hier.
Voor niet-geharmoniseerde producten, waarop de EU wetgeving dus niet van toepassing is, is de Belgische wetgeving van toepassing, zie hier.
Fevia volgt de wetgeving op Belgisch en Europees niveau op. Met vragen over voedingswetgeving in derde landen, kan je terecht bij handelsattachés van de exportagentschappen:
- FIT kantoren in het buiteland, klik hier
- AWEX kantoren in het buitenland, klik hier
- Hub.brussels kantoren in het buitenland, klik hier
3.5 Welke douaneformaliteiten moet je in orde brengen om je goederen te kunnen uitvoeren?
Uniegoederen die het douanegebied verlaten, worden onder de regeling uitvoer geplaatst. Als uitvoerder dien je vóór vertrek van je goederen een douanea angifte in bij de Belgische douane via PaperLess Douane en Accijnzen (PLDA). Op basis van deze aangifte wordt een risicoanalyse voor veiligheidsdoeleinden verricht. Na eventuele controle worden de goederen door het douanekantoor van uitgang vrijgegeven voor uitvoer. Voor meer info over PLDA, klik hier.
Om een douaneaangifte te kunnen doen, heb je een EORI-nummer (Economic Operator Registration and Identification) nodig. Dit is een identificatienummer dat uniek is in het douanegebied van de Unie en door een douaneautoriteit aan een marktdeelnemer of een andere persoon wordt toegekend om hem voor douanedoeleinden te registreren. Het wordt in alle douaneprocedures gebruikt bij de uitwisseling van informatie met de douaneadministraties. Indien je nog niet over een EORI-nummer beschikt, kan je dat aanvragen, klik hier.
Om een correcte douaneaangifte te kunnen doen, moet je de juiste goederencode van je product kennen. Ken je de goederencode van je product niet of twijfel je of je de correcte code hebt? Vraag dan bindende tariefinlichting (BTI) aan bij de Douane, klik hier.
Voor ondernemingen die regelmatig goederen invoeren en/of uitvoeren is het interessant het statuut van Authorised Economic Operator (AEO) aan te vragen. Bedrijven met een AEO-statuut krijgen onder andere minder fysieke en documentaire controles, krijgen prioritaire behandeling en kunnen de plaats van controle kiezen. Hoe je dit statuut kan verkrijgen, lees je hier.
Fevia ontwikkelde in samenwerking met Deloitte de online opleiding "Brexit & Douane voor de voedingsindustrie". Deze opleiding behandelt de verschillende douane- en gezondheidsaspecten, die komen kijken bij het handel drijven met een land buiten de Europese Eengemaakte Markt en Douane-Unie. Deze vorming is relevant voor je handel met derde landen in het algemeen, maar sinds de Brexit dus met name voor je handel met het VK. De opleiding bestaat uit verschillende modules, onder andere rond douaneaangiftes, oorsprong, Incoterms (taken, risico's en kosten die horen bij de transactie van goederen van verkoper naar koper) en btw. In elke module wordt er theorie gegeven, die je aan de hand van oefeningen praktisch toepast. Ter afsluiting zijn er modules met export en import cases, waarmee de cursist aan het einde van het traject alle opgedane kennis kan aftoetsen en bestendigen. De opleiding is op maat van de voedingsindustrie: de praktijkvoorbeelden en oefeningen zijn toegespitst op onze sector. Interesse? Klik hier.
3.6 Welke invloed hebben oorsprongsregels op jouw handel?
De oorsprong van een product heeft betrekking op het land waar het vervaardigd is. Dit begrip is essentieel voor de douanetechnische behandeling van goederen, die in de Europese Unie ingevoerd of vervaardigd worden of voor goederen die naar derde landen worden uitgevoerd. Het bepalen van het land van oorsprong is vrij eenvoudig, wanneer het product geheel en al verkregen wordt in één land. Hieronder vallen bijvoorbeeld land- en tuinbouwproducten. Wanneer grondstoffen en/of onderdelen voor de vervaardiging van producten van oorsprong zijn uit twee of meer landen, kan dit problemen opleveren
voor het bepalen van het land van oorsprong. Dankzij de oorsprongsregels, of het geheel van methodes gebaseerd op de samenstelling van de producten en/of de productiewijze, kan men de oorsprong van de goederen ook in dit geval bepalen. De Europese Commissie ontwikkelde binnen het Acces2Markets platform de ROSA (Rules of Origin Self Assessment) tool. Hiermee kunnen bedrijven via zelfevaluatie oorsprongsregels begrijpen en toepassen. Voor meer info, klik hier.
Preferentiële oorsprong
De erkenning van preferentiële oorsprong zorgt ervoor dat een goed kan genieten van een verminderd of een nul-douanetarief. De EU heeft met verschillende landen handelsovereenkomsten afgesloten, waarin gunstige invoerrechten voorzien zijn. Zo kan een Belgische exporteur ervoor zorgen dat zijn klant buiten de EU in aanmerking komt voor een vermindering of vrijstelling van invoerrechten. Een Belgische importeur kan zo ook genieten van dat voordeel wanneer hij goederen invoert uit partnerlanden.
Niet-preferentiële oorsprong
De niet-preferentiële oorsprong is onder meer van belang voor de toepassing van eventuele quota en antidumpingrechten of wanneer er een oorsprongsaanduiding werd aangebracht op het product of op de verpakking ervan (vb. "Made in Belgium"). In België zijn het de Kamers van Koophandel die niet-preferentiële oorsprongscertificaten afgeven. Je kan deze certificaten aanvragen via de online applicatie DigiChambers, klik hier.
3.7 Hoe toon je de oorsprong van je goed aan?
Oorsprongsverklaring op factuur – toegelaten exporteur (vrijhandelsakkoorden afgesloten tot en met 31 december 2016)
Het is onder bepaalde voorwaarden mogelijk een EUR-1 certificaat (een papieren document dat geldig wordt gemaakt door de douane) te vervangen door een oorsprongsverklaring op de factuur:
- voor factuurbedragen tot 6000 € kan een oorsprongsverklaring op factuur zonder enige bijzondere vergunning
- voor factuurbedragen hoger dan 6000 € is een oorsprongsverklaring op factuur mogelijk na het bekomen van een bijzondere vergunning bij de douane – in dit geval moet het door de douane toegekende vergunningsnummer steeds mee vermeld worden op de factuur.
Op basis van deze vergunning heeft u dan bij de douane het statuut van 'toegelaten exporteur' wat oorsprongsverklaring op factuur betreft. Voor de grenswaarde van 6000 € moet men zich baseren op het totale bedrag dat op de factuur vermeld staat (indien u ook transport aanrekent op de factuur, wordt dit dus mee in aanmerking genomen voor het bepalen van de grenswaarde). Meer toelichting vindt u op de website van de douane, klik hier.
Oorsprongsverklaring op factuur – geregistreerd exporteur (vrijhandelsakkoorden afgesloten vanaf 1 januari 2017)
Vanaf 2017 heeft de EU voor nieuw afgesloten vrijhandelsakkoorden het REX systeem (geregistreerd exporteur) ingevoerd. Binnen dit systeem moet de Europese exporteur zich registreren onder REX indien hij een oorsprongsverklaring op factuur wil doen voor zendingen boven 6.000 € naar landen die onder de nieuwe vrijhandelsakkoorden vallen. REX is een systeem van zelfcertificatie (in tegenstelling tot het systeem van 'toegelaten exporteur', waar het de douane is die u een vergunning geeft). Deze nieuwe REX regeling is van toepassing voor de recent afgesloten vrijhandelsakkoorden met Canada, Japan, Vietnam, Singapore en binnenkort ook voor Mexico.
Opgelet: zelfcertificatie is geen vrijgeleide. De douane oefent hierop immers controle uit. In geval van een foute oorsprongsverklaring kan uw klant maar ook u als exporteur problemen krijgen. Als immers op een bepaald moment blijkt dat de goederen die gedekt zijn door de oorsprongsverklaring op factuur niet voldoen aan de preferentiële oorsprongsregels, dan kan de douane onder andere invoerrechten navorderen. Meer toelichting vind je op de website van de douane, klik hier.
3.8 Hoe vraag je een vergunning toegelaten exporteur aan?
Procedure voor het verkrijgen van de vergunning toegelaten exporteur
De aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning kan gebeuren via da.ops.douane1@minfin.fed.be of via je regionaal douanekantoor, dienst vergunningen. Je regionaal douanekantoor zal dan een dossier openen, je een vragenlijst toesturen en tenslotte bij jou op het bedrijf een audit komen doen. De vergunning zelf zal dan vanop de centrale administratie van de douane in Brussel al dan niet worden toegekend.
Voorwaarden voor het afleveren van de vergunning
Om de vergunning te krijgen voor oorsprongsverklaring op facturen boven de 6.000 € moet aan een aantal voorwaarden worden voldaan, o.a.:
- regelmatig zendingen hebben (bv. enkele malen per jaar) waarbij gebruik wordt gemaakt van een oorsprongsverklaring op factuur
- de Europese oorsprong van de uitgevoerde goederen kunnen aantonen aan de hand van bewijsstukken, nl. facturen van leveranciers of leveranciersverklaringen.
Dit wil zeggen dat, indien je goederen verkoopt die je niet zelf hebt geproduceerd maar hebt aangekocht bij andere leveranciers, je een bewijsstuk aan deze leveranciers moet vragen waarin deze bevestigen dat voor de door hen geleverde goederen een EUR1 certificaat of vervangende oorsprongsverklaring op factuur mag afgeleverd worden. Omgekeerd zal het ook gebeuren dat een klant in een ander EU land van jou een leveranciersverklaring vraagt, zodanig dat hij een bewijsstuk heeft op basis waarvan hij een EUR1 of oorsprongsverklaring op factuur kan afleveren.
3.9 Hoe vraag je een REX-statuut aan?
Heb je nog geen REX-registratie? Klik dan voor de aanvraagprocedure hier.
4. HANDELSAKKOORDEN
4.1 Handelsakkoorden
Binnen de interne markt van de Europese Unie geldt het vrij verkeer van goederen. Voor de handel met derde landen zijn er afspraken nodig. Algemeen gelden voor internationale handel de regels van de Wereldhandelsorganisatie. Met sommige landen of regio's hebben de Europese lidstaten een nauwere handelsrelatie. In dat geval wordt er vaak naar gestreefd die relatie vorm te geven via een vrijhandelsakkoord. Dit is een akkoord tussen twee of meer landen of regio's, ter bevordering van de wederzijdse handelsstromen. Daarin maken de partijen basisafspraken over de markttoegang en het wegwerken
van tarifaire en niet-tarifaire handelsbarrières. Meer complexe handelsakkoorden bevatten ook afspraken rond een gemeenschappelijke markt, investeringen en de bescherming van mensen, dieren en planten. Het onderhandelen en afsluiten van handelsakkoorden is een exclusieve bevoegdheid van de Europese Unie, met de Europese Commissie in de leiding. Zij is verantwoordelijk voor de vaststelling en uitvoering van het handelsbeleid, met inbegrip van de handelsbesprekingen op multilateraal en bilateraal niveau. België kan dus niet op eigen houtje een handelsakkoord afsluiten.
Voor een overzicht van alle Europese handelsakkoorden, klik hier of bekijk de handige overzichtskaart hier.
4.2 Hoe maak je gebruik van de handelsakkoorden voor de belangrijkste exportmarkten voor de Belgische voedingsindustrie?
De VSA, China, Japan, Zuid-Korea en Canada zijn de belangrijkste afzetmarkten voor de Belgische voedingsindustrie. Met de VSA en China heeft de EU momenteel nog geen handelsakkoord, met Japan, Zuid-Korea en Canada wel. We lichten deze eruit hieronder, net als het zeer actuele het EU-VK Handel- en Samenwerkingsakkoord. We vermelden tot slot ook een paar andere relevante akkoorden.
Om te weten onder welke voorwaarden je je product naar een van deze landen mag exporteren, consulteer je het online Access2Markets portaal. Hier zie je informatie op maat van jouw product(en) over onder andere de geldende tarieven, oorsprongsregels, interne belastingen, douane- en invoerprocedures en andere vereisten waaraan moet worden voldaan om handel te drijven. Klik hier.
De akkoorden met Japan, Canada, Vietnam, Singapore en het VK werken met het EU Registered Exporter System (REX). Dit is een zelfcertificatiesysteem voor certificatie van preferentiële oorsprong (zie "Welke invloed hebben oorsprongsregels op jouw handel?"). Om van de tariefverlagingen in deze akkoorden te kunnen genieten, moet je als EU-exporteur over een REX-nummer beschikken. Om meer te weten over het REXsysteem en hoe je een REX-nummer aanvraagt, klik hier.
4.3 Welke voordelen biedt het EU-Japan Economic Partnership Agreement?
Japan is de 3e belangrijkste overzeese exportmarkt voor de Belgische voedingsindustrie. Het is de 4e rijkste economie ter wereld en de EU en Japan vertegenwoordigen samen een derde van het mondiale BNP. Het EU-Japan Economic Partnership Agreement (EPA) trad in februari 2019 in werking en is het meest verregaande Europese samenwerkingsakkoord. Er worden afspraken gemaakt rond meer dan enkel vrijhandel. Bij de onderhandeling was een grotere markttoegang voor Europese voeding en dranken tot de Japanse markt een absolute prioriteit.
De meeste tarieven zijn bij de inwerkingtreding van het akkoord weggevallen. Andere worden in de loop van de komende 15 jaar gradueel afgebouwd, zodat uiteindelijk 90% van onze producten tariefvrij kunnen geëxporteerd worden. Onder andere varkensvlees, alcoholische dranken en zuivelproducten hebben baat bij deze tariefdalingen. Voor een aantal voorbeelden van tarieven die zullen verdwijnen, klik hier. Voor het volledige tariefoverzicht klik hier en hier Komt jouw product niet in de tariefoverzichten voor? Dan geldt het nultarief.
Voor een aantal gevoelige producten zijn tariefvrije of -gereduceerde quota bepaald. De EU heeft van Japan hogere quota voor mout, aardappelzetmeel, melkpoeder, boter en melkwei weten te verkrijgen. Japanse importeurs, die gebruik willen maken van deze importquota, moeten hiertoe een licentie verkrijgen van Japanse "Ministery of Agriculture, Forestry and Fisheries", klik hier.
Het akkoord werkt ook niet-tarifaire belemmeringen weg. De EU en Japan zullen hun reglementaire en technische exportvereisten verder op elkaar afstemmen, onder andere op vlak van douane, certificatie en voedingsadditieven. Zo mogen Europese speciaalbieren en fruitbieren nu als "bier" op de Japanse markt worden gebracht, en niet langer als "happoshu", een alcoholische frisdrank. Ook werd het Japanse belastingstelsel voor bieren vereenvoudigd.
Certificatie van preferentiële oorsprong gebeurt voor dit akkoord via het EU Registered Exporter System (REX). Je moet als EU exporteur over een REXnummer beschikken om van de tariefverlagingen in het EU-Japan EPA te kunnen genieten. Je importeur of douaneagent heeft dit attest van oorsprong nodig om je product te kunnen importeren onder de voorwaarden van het EPA. Om meer te weten over het REX-systeem en hoe je een REX-nummer aanvraagt, klik hier
4.4 Welke voordelen biedt het EU-Canada Comprehensive Economic and Trade Agreement?
De export van Belgische voeding naar Canada nam de voorbije vijf jaar met een kwart toe, wat maakt dat Canada voor de Belgische voedingsindustrie momenteel de 5e exportbestemming buiten Europa is. Op 21 september 2017 trad het EU-Canada Comprehensive Economic and Trade Agreement (CETA) provisioneel in werking. Omdat CETA een gemengd verdrag is, zal het maar formeel in werking treden wanneer alle EU-landen het geratificeerd hebben. Momenteel loopt de ratificatieprocedure in de verschillende nationale en regionale parlementen. Ongeveer 98% van het verdrag is ondertussen al provisioneel van toepassing, de overige 2% van het akkoord betreft het luik investeringsbescherming, dat nog moet worden goedgekeurd door nationale en regionale parlementen.
Bij de provisionele inwerkingtreding van CETA werd 91% van de Canadese douanetarieven op agrovoedingswaren afgeschaft. Enkel voor bepaalde gevoelige producten, zoals gevogelte en eieren, zullen er tarieven blijven gelden.
Er gelden beperkte quota voor Canadese runds- en varkensproducten en Europese zuivelproducten, die tariefvrij kunnen worden verhandeld. Voor de hoeveelheden boven deze quota zullen tarieven blijven gelden. Voor meer info over de quota, klik hier.
CETA was het eerste akkoord waarbij gewerkt werd met het Registered Exporter System (REX). Je moet als EU-exporteur dus over een REX-nummer beschikken om van de tariefverlagingen in CETA te kunnen genieten.
4.5 Welke voordelen biedt het EU-South Korea Free Trade Agreement?
Zuid-Korea was het eerste Aziatische land waarmee de EU een vrijhandelsakkoord sloot. Het trad in 2011 provisioneel en in 2015 formeel in werking.
De EU en Zuid-Korea kwamen overeen om de douanetarieven geleidelijk af te schaffen, binnen vijf jaar nadat het akkoord van kracht is geworden. Deze liberalisering is van toepassing op meer dan 98% van de goederen. Er gelden langere overgangsperioden (zeven jaar of langer) voor het afschaffen van de tarieven op bepaalde gevoelige landbouw- of visserijproducten. Om te weten welke tarieven en quota momenteel op jouw producten van toepassing zijn, klik hier.
De export van Belgische voeding en dranken kreeg aanvankelijk duidelijk een duwtje in de rug door het vrijhandelsakkoord. De export verdubbelde op vier jaar tijd, wat van Zuid-Korea toen de vierde belangrijkste overzeese afzetmarkt voor de Belgische voedingsindustrie maakte. Naast de klassieke exportkampioenen - de Belgische bieren en chocolade - doen ook Belgische zuivelproducten, koekjes, meel en mout, verwerkte groenten en fruit en zoetwaren het goed. Varkensvlees was tot 2018 ons belangrijkste exportproduct. In reactie op de uitbraak van de Afrikaanse varkenspest, legde Zuid-Korea echter een importban voor Belgisch varkensvlees op, en onder andere daardoor zakte Zuid-Korea op de lijst van belangrijkste exportbestemmingen. Ook is de markt nog gesloten voor Belgisch rundsvlees en pluimveevlees.
4.6 Welke voordelen biedt het EU-Vietnam Trade Agreement?
Het EU-Vietnam vrijhandelsakkoord trad op 1 augustus 2020 in werking. Het handelsakkoord elimineert 99% van de tarieven tussen beide landen. Dit zorgt ervoor dat exporteren naar en importeren uit Vietnam goedkoper wordt. Vooral dit laatste is interessant voor de Belgische voedingssector, omdat we een negatieve handelsbalans hebben met Vietnam. Dat wil zeggen dat we meer importeren (€112 miljoen in 2020) dan exporteren (€37 miljoen in 2020). We importeren vooral koffie en thee, vis en bereidingen daarvan. We exporteren vooral meel en mout, vlees en zuivel.
Voor meer informatie over het akkoord, klik hier.
4.7 Welke voordelen biedt het EU-UK Trade and Cooperation Agreement?
Op 24 december sloten de Britse en Europese onderhandelaars een principeakkoord over de nieuwe Brits-Europese relaties. Hiermee werd het "no deal" Brexit scenario op de valreep afgewend.
Het "EU-UK Trade and Cooperation Agreement" omvat afspraken rond vier pijlers:
- vrije, eerlijke en duurzame handel;
- connectiviteit, visserij, duurzaamheid en thematische samenwerking;
- veiligheid van burgers, met samenwerking op vlak van wetshandhaving en justitie;
- het beheer en de toepassing van het akkoord.
Het vrijhandelsakkoord regelt de handel in goederen en diensten en bevat afspraken rond investeringen, eerlijke concurrentie, staatssteun, visserij, databescherming en sociale zekerheid.
**We lichten er een aantal relevante aspecten uit: **
- Er worden geen tarieven of quota opgelegd aan goederen, die aan de vereisten op vlak van oorsprong voldoen (zie infra). Enkel op tonijn in blik en bepaalde aluminiumproducten gelden er quota. Het akkoord voorziet wel dat beide partijen vrijwaringsmaatregelen kunnen nemen wanneer de ander het akkoord schendt of om hun economieën te beschermen tegen oneerlijke concurrentie. Ook worden periodieke herzieningen van het akkoord voorzien. Tarieven en quota zijn dus in de toekomst niet uitgesloten.
- Je moet de oorsprong van je goederen aantonen aan de hand van zelfcertificatie.
- Er geldt bilaterale cumulatie. Dit betekent dat je Britse en Europese materialen mag "cumuleren" en dat onderdelen van Britse oorsprong die in de EU verwerkt worden, aanzien worden als onderdelen van Europese oorsprong (en vice versa). Ook verwerking telt om de origine te bepalen, niet enkel de gebruikte materialen. De specifieke oorsprongsregels vind je vanaf pagina 423 van het akkoord.
- De EU en het VK bepalen zelf hun regels over geografische aanduidingen (GIs).
- Het VK en de EU erkennen elkaars statuten van geautoriseerde marktdeelnemers (het "Authorized Economic Operators" of AEO statuut, waarmee bedrijven minder fysieke en documentaire controles krijgen en de plaats van controle kunnen kiezen).
- Er is geen wederzijdse erkenning van elkaars conformiteitsbeoordelingen, enkel zelfverklaring van conformiteit voor laagrisicoproducten en faciliteiten voor o.a. wijn en biologische producten.
- Europese en Britse transporteurs mogen vracht vervoeren van eender waar op elkaars grondgebied en mogen daar ook vracht oppikken. Zo worden lege trucks vermeden.
- Een "Partnership Council" met Britse en Europese vertegenwoordigers zal toezien op de implementatie van het akkoord. Indien een conflict niet onderling kan worden opgelost, dan kan een onafhankelijk arbitragetribunaal worden opgericht. Het akkoord voorziet op deze manier in een bindend geschillenbeslechtingsmechanisme. Voor een volledige analyse van het akkoord en voor meer info over de implicaties voor jouw handel met het VK op vlak van douane en voedselveiligheidscontroles alsook voor de impact op etikettering en sociale zaken kan je terecht op de online Brexit Wegwijzer van Fevia.
Hier zie je ook bij wie je terecht kan voor informatie en steunmaatregelen en welke opleidingen en infosessies je kan volgen. Klik hier.
4.8 Welke andere relevante akkoorden zijn er in de maak?
EU-Mercosur
De vier Mercosur-landen zijn Brazilië, Argentinië, Paraguay en Uruguay. Op 28 juni 2019 is de EU tot een politiek akkoord gekomen met de Mercosurlanden over het handelsluik van het associatieverdrag tussen beide partners. In een volgende stap wordt de overeengekomen tekst nagelezen en in alle officiële talen van de EU vertaald. Vervolgens wordt de tekst naar het Europees Parlement en de lidstaten gestuurd voor goedkeuring. De overeenkomst treedt pas in werking nadat beide handelspartners hun respectieve ratificatieprocedures hebben afgerond.
De export van Belgische voeding en dranken naar de Mercosur landen is beperkt. Het gaat om een totale exportwaarde van €143 miljoen euro. Dit is 3,3% van onze overzeese export en 0,5% van onze totale export.
EU-Mexico
De Europese Unie (EU) en Mexico hebben op 28 april 2020 de onderhandelingen over de modernisering van de handelsovereenkomst tussen de EU en Mexico afgerond. Die handelsovereenkomst komt in de plaats van het vorige akkoord dat in 2000 was gesloten en maakt integraal deel uit van het associatieverdrag tussen de EU en Mexico, een allesomvattende overeenkomst die het kader vormt voor de betrekkingen van de EU met Mexico. De tekst van het akkoord moet nog juridisch getoetst worden en vertaald in alle officiële EU-talen. Ten slotte moeten de Raad en het Europees Parlement het verdrag goedkeuren. Het verdrag treedt in werking na het voltooien van de respectievelijke ratificatieprocedures door beide handelspartners.
Mexico is voor de Belgische voedingsindustrie de 2e belangrijkste afzetmarkt in Latijns-Amerika. Ons grootste exportproduct is mout, dat de Mexicanen gebruiken voor de lokale bierproductie, maar ook de export van Belgische frieten, chocolade en zoetwaren naar Mexico zit in de lift. We verwachten dat het verdrag de export van onder andere kippen- en varkensvlees, kaas, chocolade en koekjes een duw in de rug zal geven. Belgische voedingsproducenten zullen door dit verdrag ook beter kunnen concurreren met bedrijven uit de VS, momenteel de belangrijkste concurrent qua export van voeding naar Mexico.
5. VOEDINGSBEURZEN
5.1 Welke beurzen zijn interessant?
Beurzen zijn belangrijke events voor voedingsbedrijven om nieuwe klanten aan te trekken en bestaande klantenrelaties te onderhouden. Onderstaande beurzen zijn interessant voor Belgische voedingsbedrijven. De opsomming is uiteraard niet exhaustief. We geven de maanden mee waarop deze beurzen traditioneel doorgaan, maar door de corona-pandemie, is de kalender flink door elkaar geschud. Kijk op de websites van de beurzen voor de laatste info!
EU
- ISM (Keulen – januari/februari): grootste zoetwarenbeurs van de wereld, klik hier
- Biofach (Nuremberg - februari): 's werelds grootste beurs voor biovoeding, klik hier
- Tavola: (Kortrijk – maart): beurs voor premium producten en delicatessen, tweejaarlijks, klik hier
- GastroNord (Stockholm – maart/april): de belangrijkste horeca beurs in Noord-Europa, tweejaarlijks, klik hier
- Sirha (Lyon – mei): gericht op de agrovoedingsector, maar ook toestellen, uitrusting, en diensten, klik hier
- PLMA (Amsterdam – mei): grootste private label beurs, klik hier
- Alimentaria (Barcelona – april/mei): tweejaarlijkse beurs voor voeding, dranken en gastronomie, klik hier
- Vitafoods Europe (Genève – september): beurs voor de nutraceutische industrie, klik hier
- SIAL (Parijs - oktober): samen met Anuga de belangrijkste internationale voedingsbeurs binnen Europa. SIAL en Anuga vinden elk om de 2 jaar plaats en alterneren, klik hier
- Anuga (Keulen - oktober): heeft net als SIAL standhouders en bezoekers van over de hele wereld, in alle productcategorieën, klik hier
- Food Ingredients Europe (Parijs – november/december): voedingsingrediënten, klik hier
Buiten EU
- Gulfood (Dubai - februari): leidende internationale voedingsbeurs in de Arabische wereld, klik hier
- ProdExpo Moscow (Moskou, april): verwerkte voeding en dranken en grondstoffen, klik hier
- FoodEx Japan (Tokyo – maart): leidende internationale voedingsbeurs in de Aziatische wereld, klik hier
- SIAL Toronto/Montréal (Toronto/Montréal alternerend – april): SIAL in Noord-Amerika, klik hier
- Hofex (Hong Kong – mei): food & hospitality beurs, klik hier
- Summer Fancy Food (New York – juni): specialty foods, klik hier
- Food & Hotel China (Shanghai – november): focus op vlees, vis, zuivel, koffie & thee, bakkerijproducten, zoetwaren en delicatessen, klik hier
- PLMA Chicago (Chicago – november): private label beurs voor Noord-Amerika, klik hier
5.2 Onder welke voorwaarden kan je deelnemen?
Je kan op eigen kracht een stand op een beurs nemen, of je kan aansluiten bij een groepsstand of een infostand van de regionale agentschappen voor internationaal ondernemen. Op hun websites lees je onder welke voorwaarden je aan een groeps- of infostand kan deelnemen, hoe Product Sample Booths werken, op welke beurzen ze een collectiviteit organiseren en of je ook subsidies kan krijgen voor andere beurzen.
- Flanders Investment & Trade
- Voorwaarden: klik hier
- Beurzen met groepsstanden: klik hier
- Agence wallonne à l'Exportation et aux Investissements étrangers
- Voorwaarden: klik hier
- Beurzen met groepsstanden: klik hier
- hub.brussels
5.3 Hoe haal je het maximum uit een beursdeelname?
Een beursdeelname kost best wat tijd, energie en geld. Opdat je deelname rendeert, moet je je goed voorbereiden en achteraf opvolgen.
- De publicatie "Het beursplan, leidraad bij internationaal ondernemen" van Flanders Investment & Trade overloopt de verschillende stappen op het vlak van organisatie, marketing en sales en financiën en dit in de drie fasen van een beursdeelname: de voorbereiding, de deelname zelf en de opvolging. Klik hier
- AWEX gebruikt de publicatie "Foires et salons, s'y préparer, et réussir" als referentiewerk. Hierin komen vragen aan bod zoals: hoe kies je een beurs, hoe bereid je je voor, met welk budget moet je rekening houden, wat doe je rond communicatie, hoe organiseer je je team dat aan de beurs deelneemt…? Klik hier
5.4 Welke rol speelt Fevia op vlak van beurzen?
De lead voor beursdeelnames ligt bij de regionale agentschappen voor internationaal ondernemen. Fevia zet zelf actief in op SIAL en Anuga, als horizontale internationale beurzen. Hier geven we de Belgische deelnemers extra visibiliteit via een food.be beurspublicatie, waarin alle Belgische standhouders zijn opgenomen per productgroep, ongeacht of ze een individuele stand hebben of een plaatsje aan een groepsstand. Deze publicatie wordt tijdens de beurs aan het internationale bezoekerspubliek uitgedeeld. Voor en tijdens de beurzen trekken we de aandacht naar de Belgische standhouders via de Fevia en food.be sociale mediakanalen. Zo tonen we aan de wereld dat wij #SmallCountryGreatFood zijn! Voor de food.be brochure op Anuga, klik hier
Voor een aantal andere grote beurzen maken we op de food.be website online overzichten van de standhouders. Je ontdekt ze allemaal hier.
6. STEUNMAATREGELEN VOOR INTERNATIONALISERING
6.1 Welke subsidies kan je krijgen voor internationaal ondernemen?
Vlaanderen
FIT subsidieert 5 types projecten voor Vlaamse kmo's:
- Prospectiereis buiten de EU, IJsland, Liechtenstein en Noorwegen
- Deelname aan een buitenlandse beurs of niche-evenement
- Ontwikkeling en vertaling van digitale internationale commerciële bedrijfscommunicatie
- Oprichting van een prospectiekantoor buiten de EU, IJsland, Liechtenstein en Noorwegen
- Internationaal maatwerkproject
Je kan maximaal 4 aanvragen per kalenderjaar indienen en 1 maatwerkproject per 2 kalenderjaren. Voor meer info rond de voorwaarden en hoe je een subsidie aanvraagt, klik hier
Startende exporteurs kunnen bij FIT een aanvraag indienen voor het Starterspakket Internationalisering, zie hier
VLAIO biedt kmo's steun voor groeitrajecten door internationalisering. Je kan steun aanvragen om:
- Advies in te winnen via een externe dienstverlener
- Een werknemer aan te werven die rond internationalisering zal werken
Voor meer info over de kmo-groeisubsidie, klik hier
VLAIO biedt samen ook een trajectbegeleiding aan voor ondernemingen die op zoek zijn naar de optimale financieringsmix voor internationale projecten: FINMIX. Dat instrument verleent in het bijzonder adviezen aan de ondernemingen over de toe te passen exportstrategie en de verschillende financieringsmogelijkheden die zij kunnen combineren. Voor meer info, klik hier
Wallonië
AWEX subsidieert 5 types projecten voor Waalse bedrijven:
- Consultancy in buitenlandse handel
- Internationale communicatie
- Een beurs in het buitenland
- Nieuwe markten buiten de EU verkennen
- Een commerciële vertegenwoordiging in het buitenland
Voor meer info rond de voorwaarden en hoe je een subsidie aanvraagt, klik hier Je ziet de steunmaatregelen ook nog eens opgelijst in een presentatie, klik hier Het Waalse Gewest stelt verschillende soorten subsidies ter beschikking van de Waalse kmo's die hun activiteiten willen internationaliseren. Voor een overzicht, klik hier
De "Société de financement de l'exportation et de l'internationalisation des entreprises wallonnes" (Sofinex) is de maatschappij voor de financiering van de export en internationalisering van de Waalse ondernemingen. Sofinex ondersteunt de buitenlandse investeringen en export van de Waalse ondernemingen en biedt financieringsoplossingen aan, zoals deelneming in het kapitaal, verschillende soorten leningen of garanties. Meer info, klik hier
Brussel
- Brussel Economie en Werkgelegenheid subsidieert 8 types projecten voor Brusselse kmo's:
- Het maken van een informatiedrager (uitgezonderd website)
- Een prospectiereis naar het buitenland
- Deelname aan een beurs in het buitenland
- Uitnodiging prospecten buiten de EU
- Deelname aan een offerteoproep buiten de Europese Unie
- Huren van een prospectiekantoor in een nieuwe markt buiten de Europese Unie
- Subsidie voor advies omtrent merkdepot, registratie en certificering in het buitenland
- Aanwervingspremie in het kader van een specifiek exportproject
Voor meer info rond de voorwaarden en hoe je een subsidie aanvraagt, klik hier
6.2 Welke steun is er voor herstel na de covid-19 crisis?
FIT
FIT voorzag in 2020 in het kader van haar Corona Exit-plan extra steunmaatregelen voor Vlaamse bedrijven onder de vorm van "Bijzonder Exportsteun" voor ervaren exporteurs en "Starterspakket Internationalisering" voor nieuwe exporteurs. De aanvraagperiode voor deze steunmaatregelen is ondertussen afgelopen, maar FIT is van plan een gelijkaardige call te organiseren in 2021. Klik hier
PMV
PMV (Participatiemaatschappij Vlaanderen) ontwikkelde een herstelplan voor de relance post-covid met de volgende elementen: een welvaartsfonds met fiscale stimuli voor spaarders, financiële middelen voor de achtergestelde leningen op 3 jaar, een Winwinlening, waarborgcapaciteit, betalingsuitstel en de handelshuurlening (in samenwerking met VLAIO). Voor meer info over wie in aanmerking komt en onder welke voorwaarden, klik hier
AWEX
AWEX biedt Waalse bedrijven diverse compensatie- en exportherstelmaatregelen. Zo zijn er bijvoorbeeld tijdelijke compensatiemaatregelen voorzien voor bedrijven die acties of aanwezigheden in het buitenland, zoals deelname aan beurzen of prospectiereizen, hebben moeten annuleren. Ook kmo's die zich voor het eerst op de buitenlandse markt wagen, krijgen hiervoor een extra duwtje in de rug. Voor de brochure rond steunmaatregelen in het kader van de covid 19-crisis, klik hier. Je ziet de maatregelen ook nog eens opgelijst in een presentatie, klik hier
SOWALFIN Groep
SOWALFIN Groep (SOWALFIN, SOFINEX en het Waalse INVESTS) biedt Waalse bedrijven de "ProPulse" lening aan. Dit is een bancair cofinancieringsmechanisme voor Waalse bedrijven om hen te helpen hun bedrijfskapitaal weer op te bouwen en hun solvabiliteit te verbeteren. Het bedrag kan gaan van 50.000 euro tot 1 miljoen euro. Meer info, klik hier
Hub.brussels
Hub.brussels biedt Brusselse bedrijven ondersteuning rond internationalisering post-covid. Je krijg advies over het heroriënteren van je bedrijf om te blijven exporteren in tijden van crisis, het zoeken naar prospects in het buitenland, ondersteuning van start-ups bij schaalvergroting, ondersteuning in de zoektocht naar Europese financiering voor onderzoek en innovatie en het zoeken naar technologische partners in het buitenland. Klik hier
finance&invest.brussels
Hub.brussels werkt samen met finance&invest.brussels, dat financiële oplossingen biedt voor bedrijven in moeilijkheden. Klik hier
6.3 Welke steun is er in het kader van de Brexit?
Meer info over de steunmaatregelen in het kader van de Brexit vind je in de artikels op de Fevia Brexit Wegwijzer, klik hier
6.4 Welke vormen van kredietverzekering en garantiestelling zijn er?
Credendo
Credendo is de Belgische openbare kredietverzekeraar die bedrijven verzekert tegen politieke en commerciële risico's van internationale handelstransacties. Credendo biedt kmo's verschillende instrumenten aan om hun Belgische export, import en investeringen in het buitenland te ondersteunen. Zij werken via kredietverzekering en een verzekering tegen politiek risico, financiële garanties en een directe financiering op middellange en lange termijn. Zo is er "Financiële Garantie voor bankkredieten": een participatie voor maximaal 50% in een bankkrediet, door een garantie ten gunste van de bank te stellen.
Om kmo's optimaal te kunnen helpen heeft Credendo een "kmo-desk" opgericht. Voor meer informatie kan je de webpagina "Ik ben een Belgische kmo" raadplegen, klik hier
Participatiemaatschappij Vlaanderen
PMV kan een waarborg voor een project verstrekken, zodat het risico voor de bank daalt en jouw kredietwaardigheid stijgt. Meer info over de voorwaarden lees je hier
Sofinex
Waalse bedrijven kunnen bij Sofinex een kredietondersteuning en garantiestelling aanvragen voor export en buitenlandse investeringen. Voor meer info over de mogelijkheden en de voorwaarden, klik hier
Private kredietverzekeraars
De grootste spelers actief in België zijn:
- Euler Hermes, zie hier
- Atradius, zie hier
- Coface, zie hier
6.5 Welke steun is er voor buitenlandse investeringen?
Participatiemaatschappij Vlaanderen
PMV biedt verschillende vormen van financiering voor ondernemers en kan partner zijn in een investeringsproject. Meer info, klik hier
Belgische Maatschappij voor Internationale Investering
BMI biedt cofinancieringen aan op middellange of lange termijn van buitenlandse investeringen door Belgische ondernemingen. BMI draagt zo bij tot de buitenlandse expansie van Belgische ondernemingen (door participaties te nemen en kredieten te verstrekken) voor zover deze investeringen een positieve impact hebben op de uitvoer van goederen en diensten. Voor meer info, klik hier
7. PARTNERS IN INTERNATIONALISERING
7.1 Fevia
Food2025 exportstrategie
In 2017 lanceerde Fevia "Food2025. An export strategy for the Belgian food industry." Met deze langetermijn exportstrategie bundelt Fevia de krachten met haar publieke partners om van export meer dan ooit de motor van groei van de Belgische voedingsindustrie te maken.
We focussen op 5 doelstellingen:
- Het vergroten van de publieke en politieke steun voor de export van Belgische voeding en dranken
- Het optimaliseren van de samenwerking met de overheidsinstanties bevoegd voor internationaal ondernemen
- Het versterken van het imago van Belgische voeding en dranken in het buitenland
- Het vergroten van markttoegang voor Belgische producten
- Het versnellen van de internationalisering van de voedingssector
We realiseren deze doelstellingen aan de hand van jaarlijkse Actieplannen.
Voor de Food2025 Exportstrategie, klik hier
Voor het Food2025 Actieplan 2021, klik hier
Exportboost activiteiten van Fevia Vlaanderen en Fevia Wallonie
De gewestelijke vleugels van Fevia werken onder andere rond de vijfde doelstelling uit de exportstrategie, het versnellen van de internationalisering van de voedingssector. Zij organiseren infosessies, studiereizen en events om de kennis en vaardigheden van de voedingsbedrijven op vlak van internationaal ondernemen te versterken. De acties draaien rond specifieke marktkennis van bepaalde exportlanden of -regio's, inzichten in het retaillandschap en consumentenvoorkeuren, versterking van de vaardigheden rond e-commerce en online B2B matchmaking, enzovoort.
Wil je op de hoogte blijven?
- Maak een account aan op de Fevia website en volg het thema "concurrentiekracht". Dan ontvang je de wekelijkse Fevia nieuwsbrief, waarin we deze activiteiten aankondigen.
- Stuur een mailtje naar lnc@fevia.be. We voegen je toe op de exportboost mailing lijst, zodat je de meest interessante activiteiten ook rechtstreeks per mail ontvangt.
- Kijk onderaan deze Export Wegwijzer. Daar zie je een overzicht van de opkomende events.
Food.be – Small country. Great food.
Fevia en haar leden versterken het imago van Belgische voeding en dranken met het promotiemerk "Food.be – Small country. Great food". Onder de food.be vlag organiseren we samen met onze vele partners activiteiten in het buitenland, tijdens prinselijke missies, staatsbezoeken, beurzen, wereldtentoonstellingen, enzovoort.
Food.be website: De food.be website bouwden we de voorbije jaren uit tot dé referentiesite voor Belgische voeding en dranken. De site bevat ondertussen infopagina's van meer dan 1.300 Belgische producenten van voeding en dranken. We leiden potentiële klanten naar deze bedrijfspagina's via gedetailleerde zoekfuncties. De bezoeker ziet ook op welke voedingsbeurs of tijdens welke buitenlandse missie hij/zij deze bedrijven kan ontmoeten. Daarnaast brengen we smaakmakende verhalen over onze bedrijven en hun producten.
Heeft jouw bedrijf nog geen infopagina op de food.be website? Contacteer ij@fevia.be en we leggen je uit onder welke voorwaarden we jou kunnen opnemen.
Food.be sociale media: Het nieuws en de verhalen delen we ook via de food.be kanalen op sociale media.We mikken in onze communicatie op buitenlandse importeurs, distributeurs, retailers, food service en voedingsbedrijven.
Volg food.be op social media LinkedIn; Twitter; Facebook
Food.be Nieuwsbrief: Schrijf je in op de food.be nieuwsbrief Klik hier
Wil je ook nieuws over jouw bedrijf de wereld insturen via één van de food.be kanalen? Dat kan via een Food.be Snacks, Best of Belgium of Food.be Voices verhaal. Om te zien welke content format het best bij jouw bedrijf past, klik hier!
Subfederaties
Een aantal subfederaties van Fevia hebben een eigen exportwerking. Afstemming hierover gebeurt in de Fevia Werkgroep Export. Aarzel niet om hen rechtstreeks te contacteren om te weten wat zij voor jou kunnen betekenen op vlak van internationaal ondernemen. Voor de contactgegevens van de 27 subfederaties, klik hier
7.2 Innovatieplatformen voor voeding
Flanders' FOOD
Flanders' FOOD is het innovatieplatform voor de Vlaamse voedingsindustrie én de Vlaamse speerpuntcluster voor de agrovoedingsindustrie. Als innovatieplatform stimuleert Flanders' FOOD innovatie in de voedingsproducerende bedrijven met vestiging in Vlaanderen en hun rechtstreekse toeleveranciers uit de voedselketen (grondstoffen, ingrediënten, hulpstoffen, technologie aanbieders, logistiek/transport/distributie, etc.). Op deze manier draagt Flanders' FOOD bij tot een meer competitieve, innovatieve en duurzame agrovoedingsindustrie. Voor je internationale projecten en om jouw kennis en expertise verder uit te breiden, screent Flanders' FOOD Europese programma's en projectoproepen, betrekt je in projectconsortia, linkt je met relevante partners en begeleid je bij het uitwerken van het dossier.
Om te zien wat Flanders FOOD internationaal voor jou kan betekenen, klik hier
Wagralim
Wagralim is het innovatieplatform voor de voedingsindustrie in Wallonië. Wagralim is een van de zes Waalse clusters voor competitiviteit, die de economische activiteit en werkgelegenheid in Wallonië ondersteunen door innovatie. Wagralim versterkt de samenwerking tussen industrie, universiteiten en kennis- en vormingscentra actief in de agrovoedingssector. Wagralim helpt je bij je zoektocht naar buitenlandse technologische contacten en begeleid je bij ontwikkelings- en onderzoeksprojecten met Europese partners.
Om te zien wat Wagralim internationaal voor jou kan betekenen, klik hier
7.3 Overheidsinstanties
Regionale agentschappen voor internationaal ondernemen
- Flanders Investment & Trade FIT is het aanspreekpunt voor internationaal ondernemen in Vlaanderen. FIT helpt bedrijven in Vlaanderen exporteren en internationaliseren, begeleidt buitenlandse bedrijven bij hun investeringsprojecten in België en brengt buitenlandse aankopers in contact met Vlaamse producten en diensten. FIT beschikt over 96 kantoren: het hoofdkantoor in Brussel, 5 provinciale kantoren en 90 kantoren in het buitenland. De FIT vertegenwoordigers in Vlaanderen en het internationaal netwerk van economische en technologische adviseurs kunnen jou advies en relevante contacten aanleveren. FIT organiseert prospectie, zakenreizen, groepsstanden op voedingsbeurzen en seminaries. Je kan ook bij FIT terecht voor subsidies. Om te zien wat FIT voor jouw internationale plannen kan betekenen, klik hier
In co-creatie met onder andere Fevia Vlaanderen ontwikkelde FIT de strategie 'Vlaanderen Versnelt!'. Deze strategie verenigt bedrijven, overheden, kennisinstellingen, middenveldpartners en clusters met als gezamenlijk doel de internationalisering van de Vlaamse economie te versnellen. Vlaanderen wil met name haar internationale positie versnellen in een aantal domeinen waaronder ook 'food'. Hiervoor ontwikkelde FIT de internationale imagocampagne "Flanders: Generously Efficiënt", met "Passionately reliable" als leuze voor de voedingssector. Om meer te weten over 'Vlaanderen Versnelt!', kik hier
Om deze strategie uit te voeren, sluit FIT structurele partnerschappen met ondernemersorganisaties, samenwerkingsverbanden en gemengde kamers van koophandel. Fevia Vlaanderen is één van de structurele partners van FIT.
Verover de Wereld is de one-stop digitale agenda voor Vlaamse bedrijven die wereldwijd willen deelnemen aan events rond internationaal ondernemen. Je kan de activiteiten filteren op sector 'voeding en dranken' en op land. Om de agenda te raadplegen, klik hier
- Agence Wallonne à l'Exportation et aux Investissements Étrangers AWEX is de partner voor elk Waals bedrijf dat zich internationaal wenst te ontwikkelen en is een one-stop shop voor elk buitenlands bedrijf dat zich in Wallonië wenst te vestigen of zijn bestaande activiteiten wenst uit te breiden. De AWEX-medewerkers in het hoofdkantoor en de provinciale kantoren en het internationale netwerk van economische adviseurs kunnen jou advies en relevante contacten aanleveren. AWEX organiseert internationale prospectieacties voor exporterende bedrijven, onder andere in het kader van beurzen en handelsmissies. Je kan ook bij AWEX terecht voor subsidies. Om te zien wat AWEX voor jouw internationale plannen kan betekenen, klik hier
Fevia Wallonie en AWEX werken samen aan de internationalisering van de Waalse voedingsindustrie. Sinds 2021 ligt hierbij de focus op het versterken van de skills van Waalse voedingsbedrijven op vlak van "e-business". Hiermee bedoelen we alles wat met online verkoop te maken heeft, inclusief ecommerce, marketing & sales, online B2B matchmaking, virtuele/hybride beurzen, digitale leadgeneratie en new retail.
- Brussels Agentschap voor de Ondersteuning van het Bedrijfsleven Hub.brussels ondersteunt de internationalisering van de Brusselse economie. Voedingsbedrijven kunnen bij de area managers in Brussel en de handelsattachés op post terecht voor advies en relevante contacten. Hub.brussels organiseert zakenreizen, groepsstanden op voedingsbeurzen en matchmaking events. Je kan ook bij Hub.brussels terecht voor subsidies. Om te zien wat Hub.brussels voor jouw internationale plannen kan betekenen, klik hier
Fevia Brussel onderhoudt een goed contact met Hub.brussels en werkt o.a. samen voor matchmaking events tussen producenten van voeding en buitenlandse aankopers.
FOD Buitenlandse Zaken, Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking
De Federale Overheidsdienst Buitenlandse Zaken coördineert de Belgische economische diplomatie en zorgt voor afstemming tussen alle federale en gewestelijke betrokken overheidsdiensten. Het zorgt onder andere voor de Belgische standpuntbepaling in het Europees handelsbeleid.
De FOD Buitenlandse Zaken coördineert de "Taskforce Export Agrifood", hierin nauw ondersteund door Fevia en het FAVV. De Taskforce brengt de diverse overheidsdiensten, die een rol spelen in de import en export van voeding en dranken, samen en bespreekt internationale handelsakkoorden, kaart handelsbelemmeringen aan en bereidt politieke contacten in het kader van bilaterale ontmoetingen van ministers en van prinselijke missies en staatsbezoeken voor.
Je kan bij deze overheidsdienst ook terecht voor de legalisatie van documenten. Hierdoor wordt jouw Belgisch document bruikbaar in het buitenland, en jouw buitenlands document in België. Voor meer info, klik hier
Tot slot zijn de Belgische ambassades in het buitenland cruciaal voor de nodige politieke contacten om economische dossiers te faciliteren en zijn ze belangrijke partners voor de imagoversterking van België in het buitenland, waarbij onze voeding en dranken vaak de meest gekende ambassadeurs zijn! Voor een overzicht van de Belgische ambassades en consulaten in het buitenland, klik hier
Agentschap voor Buitenlandse Handel
Het Agentschap voor Buitenlande Handel ondersteunt de drie regionale agentschappen voor internationaal ondernemen en de federale overheid.
Het Agentschap ontwikkelt economische studies en sectorale publicaties. Zo publiceerde het in 2020 een studie "Impact van de covid-19 crisis op de Belgische buitenlandse handel", met daarin ook een interview met Fevia. Om deze studie te raadplegen, klik hier Ook haar studie over het gebruik van vrijhandelsakkoorden is interessant. Om deze studie te raadplegen, klik hier
In 2015 publiceerde het Agentschap de sectorale studie "Belgian Innovative Food Solutions", waaraan Fevia meewerkte. Om deze studie te raadplegen, klik hier
In 2021 is er een nieuwe publicatie over duurzaamheid in de voedingssector in de maak, waar ook Fevia input voor aanlevert.
Elk jaar organiseert het ABH samen met de FOD Buitenlandse zaken en de drie regionale agentschappen voor internationaal ondernemen twee prinselijke missies en twee staatsbezoeken aan derde landen. De deelnemende bedrijven krijgen tijdens missies en staatsbezoeken de kans om lokale overheden en bedrijven in een officieel kader te ontmoeten. Tijdens de prinselijke missies ligt de focus volledig op de versterking van de economische en academische relaties. Geïnteresseerde voedingsbedrijven kunnen zich voor deze missies inschrijven bij de exportagentschappen. Voor meer info over de prinselijke missies, klik hier
Staatsbezoeken zijn wat formeler en meer protocollair, maar kregen de voorbije jaren ook een sterkere economische dimensie. Voor een staatsbezoek kan je je niet inschrijven maar moet je uitgenodigd worden. Interesse kan je natuurlijk wel steeds bij de exportagentschappen melden.
Fevia nam de voorbije jaren deel aan missies en staatsbezoeken aan Thailand, Qatar, Maleisië en Singapore, Indonesië, Canada, Nederland, Japan, Zuid-Korea, Mexico en China. Voor eind 2021 zijn prinselijke missies naar het VK en de VSA voorzien. Fevia zorgt voor inhoudelijke activiteiten op maat van de deelnemende voedingsbedrijven (zoals seminaries, workshops en retail tours) en voor promotionele events waarbij we het land in kwestie tonen dat wij "Food.be – Small country. Great food" zijn!
Het ABH biedt tot slot ook nog de mobiele applicatie Trade4U aan. Wanneer je je op deze betalende berichtgeving abonneert, ontvang je berichten over handelsopportuniteiten, aanbestedingen en internationale projecten op basis van jouw bedrijfsprofiel. Meer info, klik hier
FOD Financiën
De Federale Overheidsdienst Financiën staat in voor het heffen, innen en invorderen van belastingen, kijkt toe op de in-, door- en uitvoer van goederenstromen en helpt fraude voorkomen.
Haar Algemene Administratie Douane en Accijnzen (AAD&A) bevordert de internationale handel door het beheer van de buitengrenzen van de Europese Unie en verzekert de veiligheid van de logistieke keten. Het int en controleert invoerrechten, accijnzen en BTW bij invoer. Ook bij de uitvoer van goederen speelt de Douane een rol. Zij controleert of de goederen voldoen aan de regels en of ze ook daadwerkelijk de EU verlaten. Als uitvoerder dien je vóór vertrek van je goederen een douaneaangifte in.
De AAD&A heeft vijf douaneattachés in het buitenland, die verbonden zijn aan de Belgische ambassades in Brazilië, Rusland, India, China en Indonesië. Zij vertegenwoordigen de Belgische douane bij de diplomatieke diensten, de overheidsadministraties, het bedrijfsleven en bij de particulieren in het land waar ze op post zijn. Zij kunnen je ondersteuning bieden en nuttige inlichtingen geven over de douane- en accijnsregelgeving in het betreffende land, zoals verschuldigde belastingen bij invoer en invoerprocedures. Voor hun contactgegevens, klik hier
FOD Economie
De Federale Overheidsdienst Economie zorgt voor een competitieve, duurzame en evenwichtige werking van de goederen- en dienstenmarkt in België.
De Algemene Directie Economische Analyse en Internationale Economie is bevoegd voor oorsprongsaangelegenheden. Zij controleert certificaten van oorsprong, die in België worden afgegeven door de Kamers van Koophandel, in het kader van audits bij de instanties van afgifte of op verzoek van de autoriteiten van derde landen. Op verzoek van de Belgische douane controleert ze ook de in het buitenland afgegeven certificaten van oorsprong, die bij de invoer van goederen worden voorgelegd.
De Afdeling Internationale Economie staat in voor internationale handel en investeringen en beidt ondersteuning rond internationaal beleid. Deze dienst volgt onder meer het Europees gemeenschappelijk handelsbeleid en het mondiale handelsbeleid van de Wereldhandelsorganisatie (WTO) en de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) op.
Vragen over oorsprong en handelsbeleid kan je richten tot info.eco@economie.fgov.be.
Deze dienst organiseert informatievergaderingen rond handelsbeleid voor de beroepsfederaties. Deze vormen een belangrijke bron van informatie voor Fevia en haar subfederaties, die wij via onze website doorcommuniceren aan onze leden.
De dienst Internationale Economie volgt samen met de FOD Buitenlandse Zaken het Europese Market Access Advisory Committee (MAAC) op. Hier worden problemen rond markttoegang in derde landen aangekaart.
Wil je dat deze dienst meer info verschaft over een bepaald aspect van het handelsbeleid of heb je een concreet probleem op vlak van markttoegang dat in de MAAC besproken moet worden? Signaleer het aan tvdv@fevia.be.
Departement Kanselarij en Buitenlandse Zaken
Het Vlaamse Departement Kanselarij en Buitenlandse Zaken geeft samen met FIT en Toerisme Vlaanderen gestalte aan het internationale optreden van Vlaanderen in het buitenland. Er zijn dertien Algemene Afvaardigingen van de Vlaamse Regering in bepaalde landen en internationale organisaties. Voor een overzicht, klik hier
Enterprise Europe Network
Enterprise Europe Network is een Europees netwerk van organisaties, die als opdracht hebben kmo's te begeleiden in hun innovatie- en internationaliseringsprojecten, o.a. door handelspartners te helpen vinden en technologische en strategische partnerschappen aan te gaan. Het is een initiatief van de Europese Commissie. Het netwerk omvat meer dan 600 organisaties en bestrijkt 60 Europese en niet-Europese landen.
Voor een overzicht van alle contactpunten in België, klik hier
Enterprise Europe Network wordt in Vlaanderen vertegenwoordigd door het Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO) en Flanders Investment & Trade (FIT), in Brussel door Impulse en BECI en in Wallonië door L'Agence wallonne pour l'Entreprise et l'Innovation.
- Enterprise Europe Network Vlaanderen: www.enterpriseeuropevlaanderen.be
- Enterprise Europe Network Wallonie: www.wallonieeurope.be
- Enterprise Europe Network Brussels: www.brusselsnetwork.be
Wil je je product aanbieden of bepaalde partners, diensten of producten zoeken? Maak dan een profiel aan op de Partner Opportunity Database van EEN, zie hier
7.4 Kamers van Koophandel
De Federatie van Belgische Kamers van Koophandel is de koepelorganisatie van de geaccrediteerde Kamers van Koophandel in België en de Belgische Kamers in het buitenland. De federatie coördineert de afgifte van exportdocumenten en ondersteunt de Kamers en hun leden via het internationale kamernetwerk (bilaterale Kamers, EUROCHAMBRES, ICC, CPCCAF) en het digitale platform CONNECTS.
België
In België zijn er 13 geaccrediteerde Kamers van Koophandel. Zij staan onder meer in voor de uitgifte van exportdocumenten, zoals oorsprongscertificaten en ATA-carnets (douanedocumenten voor tijdelijke uitvoer, vb. voor een beurs) en het viseren van documenten in het kader van exporttransacties, zoals facturen en certificaten.
Vlaanderen
- Voka – KvK Antwerpen-Waasland
- Voka – KvK Limburg
- Voka – KvK Oost-Vlaanderen
- Voka – KvK Vlaams-Brabant
- Voka – KvK West-Vlaanderen
- Voka- KvK Mechelen-Kempen
Brussel
- BECI – CCI Bruxelles / KvK Brussel
Wallonië
- CCI Brabant wallon
- CCI Hainaut
- CCI Liège-Verviers-Namur
- CCI Luxembourg belge
- CCI Wallonie Picarde
Oost-België
- IHK Eupen – Malmedy – St. Vith
Internationaal
Er zijn 33 geaccrediteerde Belgisch-Luxemburgse Kamers van Koophandel in het buitenland. Deze dragen bij tot de ontwikkeling en bevordering van de bilaterale handel tussen België, Luxemburg en een derde land. De kamers bestaan uit verschillende zakenmensen en ondernemers die weten wat het is om een bedrijf te runnen in het buitenland. Ze bieden een klankbord, ondersteuning en helpen ondernemers met praktische zaken bij het verkennen van nieuwe markten in het buitenland. Zo geven ze advies over invoer- en uitvoerprocedures, zoeken ze naar commerciële partners, helpen ze bij recrutering
van personeel en loonadministratie en bij btw-recuperatie.
Voor een overzicht van alle Belgisch-Luxemburgse Kamers van Koophandel in het buitenland, klik hier
8. ANDERE RELEVANTE ONDERWERPEN
Andere relevante onderwerpen.