Couplet Sugars blijft werken aan energiebesparing

05.01.2021

Voedingsbedrijven blijven werken aan een doeltreffender energieverbruik en aan een lagere CO2-uitstoot. Kijk maar naar het Waalse familiebedrijf Couplet Sugars. “Energie besparen zit in de genen van ons bedrijf. In 2019 verbeterde Couplet Sugars haar energie-efficiëntie met 43% ten opzichte van 2005, terwijl de oorspronkelijke doelstelling 26% bedroeg”, vertelt projectverantwoordelijke Bénédicte Streel.

Innovator in suikerspecialiteiten en energiebesparing

Couplet Sugars is een Waals familiebedrijf dat al 170 jaar bestaat. Het bedrijf brengt innovatieve suikerspecialiteiten op basis van kristalsuiker op de markt. “Energie besparen zit in de genen van ons bedrijf”, vertelt projectverantwoordelijke Bénédicte Streel. Zo had 15% van de investeringen van de laatste tien jaar rechtstreeks betrekking op energiebesparing. De bijkomende maatregelen voor een betere energie-efficiëntie werden opgenomen in de investeringen voor de uitbreiding van de productie- en opslagcapaciteiten.

Couplet Sugars is één van de voedingsbedrijven die het Waalse sectorakkoord ondertekende. De ondertekenaars engageren zich vrijwillig voor een doeltreffender energieverbruik en een lagere CO2-uitstoot. Eind 2019 hebben 68 kleine, middelgrote en grote voedingsbedrijven zich aangesloten bij het initiatief. Samen vertegenwoordigen zij 80% van het energieverbruik van de sector.

Van zonnepanelen tot compressors

Concreet investeerde het bedrijf de voorbije jaren in performante apparatuur, de bouw van nieuwe, energiezuinige gebouwen en in het terugwinnen van geproduceerde warmte om de gebouwen op te warmen en voor de processing. Denk daarbij aan een warmtepomp, nieuwe ketel, compressor, zonnepanelen, warmtewisselaar en nieuwe warmtecircuits, betere isolatie van de gebouwen, vervanging van de verlichting door leds, enzovoort.

Het doel voor de komende jaren is om het verbruik van fossiele brandstoffen te naar nul te brengen en de elektriciteitsproductie via zonnepanelen te verhogen. 

Heeft jouw voedingsbedrijf ook iets te delen?
Ontdek wat onze 3 nieuwe content formats voor jou kunnen betekenen