De stem van de voedingsindustrie: op naar een beter 2023?

23.12.2022

Wat eten we morgen? Vanuit deze vraag wil de voedingssector de komende jaren het voortouw nemen om met consumenten, ketenpartners en andere stakeholders samen te werken aan een duurzaam voedingssysteem. Voor we 2022 afsluiten, deelde Fevia deze maand een aantal belangrijke boodschappen in de media. 

Fevia roept na crisisjaar op om de voedingsketen te versterken

Eén jaar na de lancering van de duurzaamheidsroadmap van de Belgische voedingsindustrie, maakt Fevia de balans op van een moeilijk jaar voor de sector. De opeenvolgende crisissen hebben de reserves van veel voedingsbedrijven uitgeput. Een nieuwe bevraging bij Fevia-leden toont aan dat ze nu vrezen voor de aanhoudende hoge energieprijzen en de historisch hoge loonindexatie die eraan komt.

Tendances | La filière alimentaire touchée de plein fouet
Gazet van Antwerpen | Voedingsindustrie voorspelt nieuwe golf van stijgende prijzen op etenswaren
Het Belang van Limburg | Stijging voedingsprijzen lijkt nog niet voorbij: ‘tweede golf’ dreigt
L’Avenir | La fédération de l'industrie alimentaire s'attend à une seconde vague d'augmentation des prix en Belgique
RTBF | Vos courses alimentaires encore plus chères l’année prochaine ? C’est le risque, prévient Fevia
7 sur 7 | Les prix des produits alimentaires vont encore augmenter en 2023
Tendances | Bientôt une seconde vague d'augmentation des prix alimentaires ?
L’Echo | La Fevia appelle la grande distribution à plus de «flexibilité»
Moustique | Mauvaise nouvelle : une seconde vague d’augmentation des prix alimentaires attendue
De Standaard | Voedingssector verwacht nog stijgende prijzen
Het Nieuwsblad | Fevia voorspelt tweede golf van stijgende voedingsprijzen
La Libre | L’industrie alimentaire appelle la grande distribution à être plus raisonnable
Gondola | Voedingssector voorziet nog meer prijsstijgingen
Gondola | La filière alimentaire prévoit des hausses de prix encore plus soutenues
Le Sillon Belge | « Il faut renforcer la châine alimentaire belge »
LN24 : On saura tout : l’agroalimentaire en Wallonie Picarde
Food Industry | Voedingsindustrie hoopt op flexibelere onderhandelingen met supermarkten en bijkomende overheidssteun
Landbouwleven | Eén op de 3 voedingsbedrijven in gevarenzone Is de voedingssector weerbaar genoeg?

Voedingssector breidt beperking op marketing naar kinderen vanaf 2023 uit naar alle bedrijven

Vanaf juni 2023 zijn de regels van de Belgian Pledge, het zelfregulerend initiatief voor verantwoorde marketing naar kinderen, van toepassing op alle bedrijven uit de voedingssector. Hiermee toont de sector dat zelfregulering, sneller dan wetgeving, antwoorden kan bieden op de terechte vraag naar verantwoorde voedingsmarketing voor kinderen.

Gazet van Antwerpen | Voedingssector gaat geen ijsjes en chips meer aanprijzen voor kinderen
VRT NWS | Chips, chocolade of ijsjes: vanaf juni geen tv-reclame meer voor ongezonde voeding die gericht is op kinderen
De Morgen | Geen reclame voor ijsjes en chips meer gericht op kinderen
Het Nieuwsblad | Voedingssector gaat geen ijsjes en chips meer aanprijzen voor kindjes
De Standaard | Reclame voor ijsjes niet langer voor kinderen
La Dernière Heure | Fini la pub pour la malbouffe pour les enfants
Gondola | Geen kinderreclame meer voor ijsjes, snoep en frisdrank

Gondola | Fin volontaire de la pub destinée aux enfants pour les glaces, chips, bonbons, limonades...

Belgische voeding en dranken zijn big in Japan

Japan is de derde belangrijkste verre exportbestemming voor de Belgische voedingsindustrie, goed voor een omzet van 204 miljoen euro in 2021. Meer dan dertig voedingsbedrijven vergezelden van 4 tot 9 december HKH Prinses Astrid op missie naar Japan om hun bestaande handelsrelaties te versterken en nieuwe opportuniteiten te verkennen.

Radio 1 | Op handelsmissie in Japan: "In Japan staat België gelijk met kwaliteit"
La Libre | "Là-bas, 'belge' rime avec qualité et confiance" : pourquoi les bières, chocolats et frites belges s’exportent avec beaucoup de succès…. au Japon

Fevia roept halt toe aan grensaankopen

Belgen deden nog nooit zoveel grensaankopen in onze buurlanden, met Frankrijk als uitschieter. Het land heft minder taksen, geeft sneller en meer steun aan bedrijven en kent geen automatische indexering. Door grensaankopen verliest ons land broodnodige inkomsten en jobs: die trend moeten we stoppen. Fevia roept op om nu geen extra taksen te heffen, zoals de aangekondigde verpakkingsheffing van 60 miljoen.

La Dernière Heure | Les Belges n’ont jamais autant dépensé à l’étranger: plus d’un demi-milliard d’achats de nourriture et boissons
La Dernière Heure | Où vaut-il mieux faire vos courses de fêtes : en Belgique, en France, ou au Luxembourg ? La guerre des prix et des réveillons pourrait vous surprendre
La Libre | La France est-elle encore compétitive pour toutes vos courses de Noël ?