Deze week in de media

Nicole Verstraeten
10.04.2018

Wekelijks vatten we voor u samen hoe de stem van de Belgische voedingsindustrie in de media aan bod kwam. Ontdek hieronder de meest markante quotes.

Statiegeld

On n'est pas des pigeons | Pilot projet wallon: une prime sur les cannettes | maandag 9 april

In Wallonië start binnenkort een pilootproject rond de inzameling van blikjes, waaraan een 15-tal gemeentes deelnemen. Elk teruggebracht blikje levert een premie van 5 eurocent op. Fost Plus, Fevia en Comeos financieren deze test, maar betwijfelen of een retourpremie effectief de zwerfvuilproblematiek aanpakt. Het kritische consumentenprogramma bracht de bezorgheden en de kanttekening van een eventuele statiegeldinvoering naar voren.

Energiebeleidsovereenkomsten

AgriPress | Voedingsbedrijven besparen energie en CO2 dankzij vrijwillige akkoorden | donderdag 5 april

Met de energiebeleidsovereenkomsten (EBO of AdB) engageren voedingsbedrijven zich om hun energie-efficiëntie te verhogen. Een tussentijdse evaluatie bevestigt dat 93 Vlaamse en 67 Waalse voedingsbedrijven goed op weg zijn om hun CO2- en energie-efficiëntiedoelstellingen te behalen.

Protectionisme

Vilt | China taxeert import van Amerikaanse voeding hoger | dinsdag 3 april

De spanningen tussen China en Amerika lopen hoog op en dreigen zelfs te escaleren tot een handelsoorlog. Als reactie op de verhoogde tarieven van Chinese producten op de Amerikaanse markt, verhoogt China de importheffingen van 128 Amerikaanse producten met 15 tot 25 procent. In een interview met Vilt reageert Fevia dat het alle vormen van protectionisme afkeurt. Het succes van de export van de Belgische voedingsexport naar China is te danken aan een groeiende middenklasse, die bereid is om meer te besteden aan kwaliteitsvolle voeding zoals Belgische frieten, peren, chocolade en zuivel.