Economische missie naar groeimarkt Australië

16.05.2023

Australië zit in de lift als exportbestemming voor Belgische voeding en dranken. In 2022 verscheen het land ‘Down Under’ voor het eerst in de top 5 van overzeese exportbestemmingen. Vooral voor Belgische diepvriesgroenten en -aardappelproducten, bereide maaltijden en koekjes, chocolade en wafels ligt er potentieel. In oktober gaat er een economische missie door. Schrijf je in voor 31 mei!


Van 19 tot 28 oktober gaat er een prinselijke missie naar Australië door.
Heb je interesse? Schrijf je dan in voor 31 mei via onderstaande links. 
Dit artikel geeft je alvast een idee of deze missie iets voor jou is.
Twijfel je nog? Spreek dan eens met de economische vertegenwoordigers van FIT, AWEX en hub.brussels ter plaatse.

Groeimarkt

De export van Belgische voeding en dranken naar Australië kende de voorbije jaren een flinke groei.

Hierdoor verscheen Australië in 2022 voor het eerst in onze top 5 van verre exportbestemmingen. Het stak daarmee zelfs Zuid-Korea en Canada voorbij.

Afbeelding met tekst, schermopname, software, Computerpictogram

Automatisch gegenereerde beschrijving

Vooral Belgische verwerkte groenten-, fruit- en aardappelproducten, bereide maaltijden en koekjes en chocolade doen het er momenteel al goed.

Potentieel voor verwerkte en diepgevroren voeding

Australiërs zijn echte ‘foodies’. Alhoewel ze een goed stuk angus rundsvlees op de barbecue niet zullen afslaan, zijn ze hard bezig met trends zoals biologische, vegetarische en veganistische voeding en producten met minder suiker of glutenvrij. Omdat het een multiculturele samenleving is, hebben ze ook een wereldse interesse in voeding.

Australië is echter geen makkelijke markt voor exporteurs. Het heeft een grote landbouwsector en Australiërs zijn chauvinistisch. Omdat het een eiland is, zijn ze ook protectionistisch: verse voeding -groenten, fruit en vlees- mogen er niet binnen uit vrees voor ziektes. Eerder dit jaar liet Australië wel zijn ban op Belgisch varkensvlees vallen, die er kwam na het geval van Afrikaanse varkenspest in 2018. Buitenlands vlees mag wel enkel voor lokale verwerking gebruikt worden. Het Belgische bier geniet er veel aanzien, maar is er duur omwille van de accijnzen.

Australië is als afzetmarkt vooral interessant voor verwerkte voeding. Er is veel interesse voor diepgevroren fruit-, groenten- en aardappelproducten. Wanneer het daar winter is, is het hier immers zomer, waardoor ze importeren wat ze zelf niet oogsten. Diepgevroren en gekoelde bereide maaltijden zijn ook in trek. Je leest er meer over in deze marktstudie van Flanders Investment & Trade. De Belgische koekjes en chocolade zijn een gevestigde waarde en wafels zijn er “the new big thing”. 

Handelsakkoord EU-Australië als opportuniteit

Momenteel gaan de onderhandelingen met Australië over een vrijhandelsakkoord de laatste rechte lijn in. Zoals vaak worden afspraken rond voeding tot het laatste gehouden, dus het is nog even afwachten wat er exact wordt afgesproken.

Voor België zijn daarbij tariefvrije export van met name diepvriesgroenten en een harmonisatie van regelgeving op vlak van voedselveiligheid offensieve prioriteiten. België kaart ook de classificatie aan van bepaalde Belgische fruitbieren als “alcopops”, waar hoge taksen op betaald moeten worden. Aan defensieve zijde wil België sterke vrijwaringsclausules om de vlees- en zuivelsectoren te beschermen tegen te grote Australische concurrentie.

Verwacht wordt dat de EU en Australië nagenoeg alle tarieven zullen elimineren en dat ze afspraken maken rond niet-tarifaire belemmeringen, zoals (fyto)sanitaire maatregelen, en rond geografische aanduidingen, zoals Belgische jenever.

Als de onderhandelingen verder lopen zoals voorzien, kan het akkoord volgend jaar in werking treden. Het is nu dus het ideale moment om na te gaan welk potentieel er ligt op de Australische markt voor jouw producten!

De Australische retailsector: merken en private label

De twee grote retailers Woolworths en Coles verkopen buitenlandse merken. De laatste jaren kregen zij steeds meer concurrentie van Aldi als belangrijke speler op de Australische retailmarkt. Dit biedt opportuniteiten voor private label producenten. Voor exporteurs loont het ook om te kijken naar kleinere supermarkten, die vaak meer variatie bieden en een betere omzet draaien. Alcohol wordt verkocht in aparte “liquor stores”, dus er zijn twee gescheiden verkoopskanalen.

Belgische Economische Missie Australië in een notendop