Infosessie 14.06.17: Accijnzen op niet-alcoholische dranken en koffie en de verpakkingsheffing in de praktijk

Pieter Weyn
23.05.2017

Brengt u niet-alcoholische dranken, substanties bestemd voor de vervaardiging van niet-alcoholische dranken of koffie op de markt? Dan weet u ongetwijfeld dat deze producten vaak zijn onderworpen aan accijnzen en de verpakkingsheffing.

Maar weet u ook precies op welke producten u deze taksen moeten betalen? Weet u welke “substanties die kennelijk bestemd zijn om dranken te maken” onderworpen zijn aan accijnzen? Weet u hoe precies de aangifte moet gebeuren? Wat je wel en niet moet doen om problemen te voorkomen met de administratie? Wat er gebeurt in geval van import of export? Wat is een fiscaal entrepot?

FEVIA biedt u in samenwerking met de Belgische Brouwers, VIWF, Ajunec en Koffiecafé een unieke opportuniteit aan om u hierover te informeren door een specialist in deze materie.

Dirk Aerts, Vennoot Customs4trade en Docent aan Hogeschool Artesis Plantijn Antwerpen en Gastdocent aan de Universiteit Antwerpen zal uw gastspreker zijn. Dirk Aerts volgt de accijnswetgeving actief op sinds 1993. Als gespecialiseerd consultant heeft hij al talloze bedrijven op het vlak van accijnzen begeleid bij vergunningsaanvragen, regularisaties, de opstart en verbetering van hun accijnsadministraties, administratieve beroepen.

Programma

  1. Historische inleiding
  2. Toepassingsgebied: welke dranken en koffie worden geviseerd?
  3. Wat zijn de tarieven en wie moet de accijnzen en verpakkingsheffing betalen?
  4. Zijn er mogelijke vrijstellingen of terugbetalingen?
  5. Wat is een Accijnsinrichting? Wat betekent dit concreet?
  6. Formaliteiten: voorraadadministratie en aangiftes ten verbruik
  7. Overtredingen: regularisatie en minnelijke schikking
  8. Administratief beroep
  9. Gerechtelijke procedure

Misschien is uw bedrijf niet rechtstreeks betrokken maar wij willen alle voedingsbedrijven de kans geven om zich op de hoogte te stellen.
Aarzel ook niet om deze uitnodiging binnen uw bedrijf door te sturen naar de juiste specialisten.

De presentatie tijdens het seminarie zal afwisselend in het Frans en het Nederlands verlopen. De PPP zal volledig in het Frans en het Nederlands beschikbaar zijn. 

Inschrijvingen: U of uw medewerkers kunnen zich hier inschrijven tot 28/05/2017

De infosessie zal doorgaan van 13u tot 16u in het Business Center - Wetenschapsstraat 14B, 1040 Brussel 

Annuleren kan tot en met 5/06/2017 door een mail te sturen naar IDC@fevia.be Daarna zal de volledige kostprijs worden aangerekend.