Neuhaus werkt aan duurzaamheid ‘beyond chocolate’

19.01.2021

Chocolade is lekker, maar heeft soms ook een ongewenste nasmaak: ontbossing, kinderarbeid, de uitbuiting van cacaoboeren … het zijn kwesties die we moeten aanpakken. Het Beyond Chocolate Charter, dat ook Neuhaus ondertekent, verbindt zich ertoe om die onrechtvaardigheden de kop in te drukken en zo de wereld, de chocoladesector én chocolade zelf beter te maken. Neuhaus is er rotsvast van overtuigd dat duurzaamheid niet zomaar een buzzword is, wel een morele plicht waar niet over te onderhandelen valt.

Duurzaamheid als morele plicht

De doelstellingen van Beyond Chocolate zijn concreet. Tegen 2025 moet alle chocolade die in België gemaakt of verkocht wordt aan relevante certificeringsstandaarden voldoen of geproduceerd zijn aan de hand van interne duurzaamheidsprogramma’s. Tegen 2030 moeten alle lokale cacaotelers een leefbaar inkomen krijgen, en mag de Belgische chocoladesector geen aandeel meer hebben in de globale ontbossing. 

Een duurzaam DNA

Duurzaamheid zit ingebakken in de essentie van het Neuhaus merk. Alles draait om het geven om anderen en het smeden van connecties. Neuhaus is voortdurend in de weer om haar product en proces te verbeteren qua duurzaamheid. Alle ingrediënten zijn van natuurlijke origine en het merk investeerde zelfs in een eigen plantage in Ecuador, waar vandaag 36% van alle gebruikte cacaobonen wordt geproduceerd. Met Beyond Chocolate staat Neuhaus dus niet aan het begin van de duurzaamheidsrit.

Heeft jouw voedingsbedrijf ook iets te delen?
Bekijk hier wat Fevia met haar 3 content formats voor jou kan betekenen