Sliced waffle van Avieta als alternatief voor broodje

23.01.2023

Wat ligt er tussen jouw… wafel? Onze Belgische voeding valt wereldwijd in de smaak. Toch heeft elk land haar eigen smaakvoorkeuren en via innovatie spelen onze bedrijven daarop in, zoals wafelproducent Avieta. Hervé Bataille, Sales & Marketing Director: “In de VS eten mensen graag zoet en zout tegelijk. Daarom brengt Avieta de ‘Sliced waffle’ op de markt: een doormidden gesneden Luikse wafel, goed voor zowel zoete als hartige bereidingen.”

Wafel 2.0

“De wafelmarkt is vrij traditioneel en daar wilden we verandering in brengen. Op voedingsbeurzen vragen bezoekers naar onze laatste innovaties”, vertelt Hervé Bataille, Sales & Marketing Director bij Avieta. De ‘sliced waffle’ werd ontwikkeld na een samenwerking met een zakenpartner van een restaurant om hamburgerbroodjes te vervangen door wafels. 

Hervé: “Internationaal eten consumenten de wafel niet per se zoals wij dat doen in België. In de VS bijvoorbeeld, eten mensen graag zoet en zout tegelijk. Ons R&D-team ging aan de slag en ontwikkelde een wafel die aan de nodige smaakvoorkeuren voldeed.”

“De ‘sliced waffle’ is een doormidden gesneden Luikse wafel, geschikt voor zowel zoete als hartige bereidingen. De wafel bevat geen kleurstoffen, bewaringsmiddelen en dient als alternatief voor het klassieke broodje. Op dit moment wordt het product gemaakt voor grote restaurantketens. In een tweede fase is het beschikbaar in supermarkten.” 

 

Inzetten op innovatie en export

Al meer dan 80 jaar bakt het Waalse familiebedrijf Avieta Belgische wafels van topkwaliteit. Sinds het prille begin werkt Avieta samen met een team ambachtelijke bakkers. Doorheen de jaren ontwikkelde het bedrijf haar eigen knowhow via een combinatie van traditionele Belgische recepten en hoogwaardige ingrediënten. Het R&D-team staat klaar om traditionele recepten een nieuwe touch te geven. 

Het familiebedrijf blijft groeien dankzij innovatie en export. In 2021 opende Avieta een nieuwe fabriek van 15.000 m² groot in Vinalmont, een gemeente in de provincie Luik. De investering was goed voor ongeveer 40 miljoen euro. “We blijven investeren en inzetten op groei, ondanks de opeenvolgende crisissen. Vandaag is de export goed voor meer dan 90% van onze omzet, wat neerkomt op ongeveer 50 miljoen euro”, aldus Hervé. 

Ontdek meer over onze gerelateerde thema's: 
Concurrentiekracht
Meer bite-size nieuwtjes van onze bedrijven: 
food.be snacks